Ikääntyneiden palveluiden chat, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Ikääntyneiden palveluiden chat tarjoaa nopean ja sujuvan digitaalisen kanavan sosiaalipalveluihin liittyvien asioiden hoitoon. Palvelussa voi asioida ikääntynyt itse, hänen läheisensä tai ammattilainen, joka kaipaa tietoa ikääntyneiden palveluista.
Hyvinvointialueen tulee järjestää ikääntyneen väestön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista tukevia neuvontapalveluja
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
- Terveydenhuoltolaki 1326/2010 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn… 980/2012 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Toimintaympäristön digitalisoitumisen, digilaitteiden sekä digitaitojen lisääntymisen myötä asiakkaat ovat tottuneet saamaan palvelua nopeasti ja helposti. Väestön ikääntymisestä johtuva palvelutarpeen kasvu, hyvinvointialueen strategia ja digivisio sekä tarve palveluiden tehostamiseen ovat vaikuttaneet olennaisesti toimintamallin kehittämiseen.
Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelut ottaa käyttöön ja kehittää chat-toimintamallia hyvinvointialueen arvojen ja strategian mukaisesti: palvelemme yhdenvertaisesti, kohtaamme inhimillisesti, toimimme ammatillisesti ja uudistamme vastuullisesti. Kehittämisessä huomioidaan erilaiset asiakasryhmät sekä hyödynnetään teknologian ja digitaalisten palveluiden mahdollisuudet. Digitaalisen asioinnin mahdollistaminen ja sen lisääminen ovat sekä hyvinvointialueen että valtakunnantason sote-uudistuksen tavoitteita.
Ikääntyneiden palveluiden chattiin pääsee Satakunnan hyvinvointialueen verkkosivujen tai Sata-sovelluksen kautta.
Chat-toimintamallia haluttiin pilotoida vaihtoehtoisena, helppona, nopeana ja kustannustehokkaana yhteydenottokanavana ikääntyneiden asiakasohjauksen ruuhkautuneen puhelinpalvelun rinnalla. Pilotin tavoitteena oli selvittää asiakasohjauksen uuden palvelukanavan vaikutukset asiakasohjauksen puheluiden määrään ja helpottaako tai nopeuttaako chat-palvelu asiakkaan asiointia ikääntyneiden palveluissa.
Chat-pilotin seurantamittarit
- Chat-yhteydenottojen määrä
- Tieto yhteydenottajasta (ikääntynyt, läheinen tai ammattilainen)
- Yhteydenoton aihe (terveydenhuollon palvelu, sosiaalipalvelu, yhteystieto tai muu)
- Asiakaspalaute
- Henkilöstökokemus
Yhteydenottomäärien vertailemiseksi seurattiin asiakasohjauksen vastattujen puheluiden ja vastattujen takaisinsoittojen määrää.
Ikääntyneiden palveluiden chat on tarkoitettu ikääntyneille itselleen, heidän läheisilleen tai ammattilaisille, jotka kaipaavat tietoa ikääntyneiden palveluista.
Asiakaspalautetta kerättiin pilotin aikana kaikista yhteydenotoista. Yhteydenotoista koostettiin kuukausittain yhteenveto. Toimintaa kehitettiin palautteeseen perustuen.
Pilotin tavoitteet
-
Ottaa käyttöön ja kokeilla chat-kanavaa Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjauksessa
-
Nopeuttaa ikääntyneiden ja omaishoitajien oikea-aikaista hoitoon pääsyä
-
Parantaa palveluiden saatavuutta tarpeenmukaisilla, monikanavaisilla palveluilla
-
Lisätä ikääntyneiden palveluiden sekä koko hyvinvointialueen digitaalista asiointia
-
Edistää alueellista tasa-arvoa
-
Tunnistaa jatkokehittämiskohteita
Pilotin aikana opittiin viestinnän merkityksellisyydestä ja haasteellisuudesta.