Ikääntyvien kotiin annettavien palveluiden moniammatillisen tiimimallin kehittäminen / Pohjois-Karjalan HVA
Moniammatillisen tiimimallin avulla edistetään hoidon jatkuvuutta,kotona pärjäämistä,lääkärityön vaikuttavuutta,monialaista yhteistyötä,palveluiden yhteensovittamista sekä asiakaskeskeistä toimintatapaa ikääntyvien kotiin annettavissa palveluissa
Oivalla ja ymmärrä
Pohjois-Karjalan alueen asumispalveluiden ja säännöllisen kotihoidon palvelujen piirissä on yhteensä noin 4900 asiakasta. Asumispalvelveluissa olevien asiakkaiden määrä on noin 2500. THL:n vuoden 2020 arviointikertomuksen mukaan iäkkäiden 75-vuotta täyttäneiden osuus väestöstä oli alueella 12 % (koko maan 9,9 %) ja käytettävissä olevan väestöennusteen mukaan iäkkäiden osuus kasvaa 17,5 % vuoteen 2030 mennessä.
Ikääntyvien kotiin annettavien palvelujen ja hoidon keskeisimmät haasteet ovat lääkäri- ja hoitajatyövoiman saatavuus sekä palvelujen tarpeen voimakas kasvu. Verkostoitumisessa muihin toimijoihin ja lähipiiriin on haasteita. Palvelukokonaisuuden kehittäminen on tarpeellista oikea-aikaisten, saavutettavien ja kokonaisvaltaisten palveluiden turvaamiseksi.
Siun sotessa on aikaisemmin kehitetty moniammatillista tiimimallia ikääntyneiden palveluissa ja tästä on saatu hyviä kokemuksia tukemaan asiakkaiden kotona asumista. Työtä tulee tehdä moniammatillisesti ja -alaisesti eri toimijoiden kesken, jotta palveluiden kantokyky on kestävällä pohjalla. Tiivistämällä yhteistyötä sekä integroimalla sidosryhmien palveluja saadaan vahvistettua toimijoiden osallisuutta sekä monipuolisempia ja yksilöllisempiä palveluja asiakkaalle.
Hyvinvointia ja kestäviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja -hankkeessa (HYKE) on lähdetty kehittämään moniammatillista tiimimallia ikääntyvien kotiin annettavissa palveluissa. Moniammatillisen tiimimallin avulla voidaan mm.tukea asiakkaiden kotona pärjäämistä, lisätä lääkärityön vaikuttavuutta, vähentää epätarkoituksenmukaisia päivystyskäyntejä, vuodeosastojaksoja sekä helpottaa avoterveydenhuollon ruuhkaa. Moniammatillisen tiimityömallin kehittämisessä hyödynnetään alueen muiden hankkeiden, kuten Tulsote- (Tulevaisuuden sote-keskus) ja TulKoti- (Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille) hankkeiden, tekemää kehittämistyötä. Hankkeiden välisellä yhteistyöllä edistetään hoitoon pääsyä ja hoidon jatkuvuutta, moniammatillista yhteistyötä sekä asiakaslähtöistä toimintatapaa.
Moniammatillisen tiimityömallin kohderyhmänä ovat asumispalveluyksiköiden ja kotihoidon asiakkaat.
FCG on tehnyt hanketyönä (syksy 2022) selvityksen Siun soten kotihoidon ja hoivapalveluiden lääkäripalveluiden nykytilasta ja tulevaisuuden vaihtoehdoista. Selvityksen perusteella asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Lääkäripalveluihin on olemassa hyvä ohjeistus ja prosessikuvaus, mutta haasteena on lääkäripalveluiden vähyys. Vaikka lääkäriresurssi vaihtelee alueittain paljon, on se suurimmaksi osaksi riittämätöntä. Lääkäripalveluiden tilanne vaikuttaa negatiivisesti myös hoitohenkilökunnan ajankäyttöön ja työn sisältöön. Tehdyn nykytila-analyysin perusteella FCG suositteli ikäihmisten kotiin annettavien lääkäripalveluiden tuottamista yksityisen toimijan kanssa, jolloin Siun soten omia lääkäriresursseja voitaisiin käyttää avopuolen palveluihin.
TulKoti-hankkeessa on kerätty asiakas/ammattilaiskokemusta liittyen säännöllisen kotihoidon asiakkaan palvelupolkuun. NHG:n toteuttamissa asiakas- ja ammattilaishaastatteluissa sekä ammattilaiskyselyssä nousi esiin tiedonkulun haasteet eri ammattilaisten välillä. Lisäksi tuotiin esille tarve moniammatillisen yhteistyön tiivistämiselle, yhteisten toimintatapojen määrittelylle sekä riittävien hoitaja- ja lääkäriresurssien mahdollistamiselle.
TulSote-hankkeen osatavoitteena on ikäihmisten palveluiden palvelurakenteen selkiyttäminen. Siihen liittyen on tehty ikäalueen asumispalvelujen nykytilan kartoitus (2022). Nykytilan analyysissä tuli esiin muun muassa tarve ammattirakenteen monipuolisuuden lisäämiselle sekä eri ammattiryhmien väliselle yhteistyölle. Myös palveluprosessin kuvaamiselle ja lääkäripalveluita tuottavien yksiköiden roolien selkeyttämiselle koettiin tarvetta. Haasteina lääkärityöhön liittyen nousi esiin huono lääkäritilanne sekä lääkäreiden vaihtuvuus ja saatavuuden haasteet. Lääkäripalveluihin toivottiin vakiintunutta käytäntöä sekä selkeää konsultointiohjetta lääkärikonsultointeihin.