Järjestöinfot ammattilaisille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen työntekijöille järjestetään virtuaalisia järjestöinfoja, mitkä toteutetaan vakioidusti kerran kuussa. Aikaa on varattu 30 minuuttia/kerta, ajalla esittäytyy kaksi järjestöä. Infot tallennetaan intrasivuille.

Toimintaympäristö

Järjestötoimijat ovat yksi osa hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakenttää. Heillä on myös merkittävä rooli alueen asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Sosiaali- ja terveydenhuoltolaissa määritellään, että "hyvinvointialueen on tehtävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyötä hyvinvointialueen alueella hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa" (finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210612, §7).  

VAKE alueen väestö on valtakunnallisesti katsottuna verrattaen nuorta ja monikulttuurista. Alueella lasten, nuorten ja perheiden palvelutarpeet ovat lisääntyneet ja mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä asunnottomuuteen liittyvät ongelmat myös kasvavat (THL, Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella 2022, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sidosryhmäkysely 2023). Edellä kuvattuun tilanteeseen nähden yhteistyötä järjestöjen ja hyvinvointialueen toimijoiden kesken tarvitaan. Yhteistyö edistää osaltaan asukkaiden hyvinvointia. 

Koska järjestötoimijoiden kenttä on laaja, on tärkeää tuoda esiin ajantasaista tietoa järjestöjen toiminnasta ammattilaisille, jotta asiakkaiden oikealanlaiseen palveluun ohjautuminen helpottuisi, yhteistyö järjestöjen kanssa lisääntyisi ja asiakkaiden palveluvalikko monipuolistuisi.

Tavoiteltu muutos

Järjestöinfojen avulla tavoitellaan lasten, nuorten ja perheiden parissa työskentelevien ammattilaisten tiedon lisääntyvän järjestöjen tarjoamista palveuista, jota he voivat hyödyntä osana asiakkaan palvelupolkua.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Järjestöinfot kohdentuvat ensisijaisesti niille hyvinvointialueen ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten, nuorten ja perheiden parissa, joko perheiden ennaltaehkäisevien palveluiden, erityispalveluiden tai perheitä tukevien palveluiden palvelualueella.

Infoihin valitut järjestöt tuottavat palveluitaan Vantaan ja Keravan (VAKE) hyvinvointialueen asukkaille. Tässä vaiheessa järjestöt ovat valikoituneet VAKE hyvinvointialueelta kumppanuus- tai toiminta-avustusta saavista järjestöistä.  

Ratkaisun perusidea

Järjestöinfojen tavoitteena on

  • lisätä tietoa järjestöjen tarjoamista palveluista ja toiminnoista
  • lisätä ja helpottaa yhteistyötä järjestöjen kanssa
  • monipuolistaa asiakkaan palveluvalikkoa

Järjestöinfot toteutetaan Teams-yhteydellä kerran kuukaudessa kevät ja syyskaudella yhteensä yhdeksän kertaa. Toteutukseen on sovittu kuukaudesta säännöllinen päivä ja kellonaika, mikä on helpottanut työntekijöillä infokertojen muistamista. Esiintyvät järjestöt kerrotaan työntekjöille etukäteen lähettävän teams-linkin yhteydessä, jolloin jokainen voi itse harkita osallistuuko infoon vai ei. 

Puolen tunnin aika on napakka ja esiintyville järjestöille muistutetaan aikataulusta etukäteen. Osallistujien esittämille kysymyksille jää harvoin puolen tunnin ajalla aikaa, joten on sovittu, että jokainen voi itse ottaa järjestöön yhteyttä jälkeenpäin, mikäli kysymyksiä herää.

Infot tallennetaan ja tallenteet siirretään työntekijöiden katsottaviksi VAKEn intranettiin. Samoin esiintyjien esitysmateriaalit jaetaan työtekijöille, jotta etenkin tärkeät yhteystiedot ja yhteydenottotavat jäävät työntekijöiden muistiin.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Virtuaalisesti toteutettavat infot vaativat toteutuakseen melko vähän resursseja. Esimerkiksi matkustusaikaa tai tilakysymyksiä ei tarvitse pohtia. Tietokone, toimiva nettiyhteys sekä esim. teams-sovellus ovat oleellisia tekijöitä virtuaalisten infojen onnistumisen kannalta.

Infojen toteutuminen ja juurtuminen vaatii nimetyn henkilön (henkilöt), kuka ottaa vastuulleen infojen kokonaiskoordinoinnin (aikatauluttamisen, järjestöedustajien kontaktoimisen ja kutsumisen tilaisuuteen, teams-linkkien jakamisen, tilaisuuden fasilitaattorina toimimisen, jälkityön tekemisen). Akuttien poissaolojen varalle on hyvä sopia varahenkilö, kuka tietää prosessin ja infojen idean ja voi ottaa koppia fasilitaattorin roolista tarvittaessa nopeastikin yllättävien tilanteiden varalta.

Johdon tuki infojen järjestämiseen, ja niiden jatkumiseen on merkityksellinen. Merkityksellinen tekijä on myös se, että johto antaa työntekijöilleen luvan käyttää työaikaansa infoihin osallistumiseen, ymmärtäen infojen merkityksen asiakastyölle. Infojen säännöllinen ja pysyvä aika kuukaudessa on myös tärkeä tekijä toiminnan juurtumisessa, jotta infoihin saadaan jatkossakin kuulijoita mukaan. 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Järjestöinfojen ideasta ja toimintatavasta kiinnostuneet voivat olla yhteydessä sanna.kostamo@vakehyva.fi.