Keski-Uudenmaan kohtaamispaikkatyön koordinaatiorakenne
Koordinaatiorakenne on kehitetty tukemaan perhekeskuksen varhaisen tuen kehittämisestä monialaisessa yhteistyössä. Koordinaatiorakenteen katsotaan vahvistavan ja edistävän terveyden ja hyvinvoinnin toteutumista lapsiperheiden arjessa.
Perhekeskuksen kohtaamispaikkatoiminnan koordinaatiomalli on otettu käyttöön Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella, jossa on kuusi kuntaa, Nurmijärvi, Hyvinkää, Järvenpää, Tuusula, Pornainen ja Mäntsälä. Maantieteellisesti alue on laaja ja kuntien väliset etäisyydetkin ovat pitkiä. Alueen kunnissa on varsin kattavasti kuntien, järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen järjestämiä kohtaamispaikkoja.
Hyvinvointialueen tasoista koordinaatiota oli toivottu aiemmassa kyselyssä, jonka toteutimme toimintaa kartoittaessamme. Koordinaatiolle oli toivetta aluetasoisesti, jotta sekä kansallisen kehittämisen että hyvinvointialuetasoisen kehittämisen eteneminen varmistuisi ja vahvistuisi. Luotiin hyvinvointialuetasoinen koordinaatiorakenne. Keski-Uudenmaan soten perhekeskuspalveluilla on koordinaatiovastuu toiminnan edistämisestä.
Tämän lisäksi kuntiin nimetyt koordinaattorit koordinoivat toiminnan edistämistä kuntatasolla.
Lakisääteisen ohjauksen ja neuvonnan järjestämiseksi perhekeskuspalveluista, lähdimme kartoittamaan jokaiseen kuntaan sovittavaa yhteistyökohtaamispaikkaa. Kunnat nimesivät jokaiseen kuntaan yhden kohtaamispaikan, jonne lakisääteistä ohjauta ja neuvontaa jalkautetaan perhekeskuksen liikkuvina palveluina.
Toimintaympäristö ulottuu koko hyvinvointialuetasoisesti jokaisen kunnan alueella tehtävään kohtaamispaikkatyöhön.
Keski-Uudenmaan alueen terveyttä ja hyvinvointia edistävät ja varhaista tukea tarjoavat lapsi- ja perhepalvelut kootaan perhekeskuksiin. Perheiden avoimet kohtaamispaikat kytkeytyvät perhekeskuksen palvelukokonaisuuteen. Keski-Uudenmaan alueen kunnissa kohtaamispaikkatoiminta on ollut paikoin erilaista ja kehittämistyö eri vaiheissa. Koordinaatiorakenteen avulla on pyritty tukemaan kohtaamispaikkatyön kehittymistä alue- ja kuntatasoisesti.
Perhekeskuksen kohtaamispaikkatoiminta on kohdennettu alle 18-vuotiaille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Kohtaamispaikoissa on saatavilla palveluita sekä ohjausta ja neuvontaa lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Alkuvaiheessa kohtaamispaikkatyö suuntautuu pääosin alle kouluikäisten lasten perheille. Tulevaisuudessa työtä on tarkoitus laajentaa myös kouluikäisten lasten ja nuorten perheisiin.
Osallisuus on keskeinen tekijä tämän kokonaisuuden koordinoinnissa. Olemme asettaneet tavoitteeksi yhteisen palautejärjestelmän kehittämisen. Ajatuksemme on koota säännöllistä asiakaspalautetta. Ensimmäinen palautekysely toteutettiin kuntalaiskyselynä, joka toteutettiin yhteisesti perhekeskuksen toimintasuunnitelmaa varten toteutettavassa kuntalaiskyselyssä.
Osallisuutta on vahvistettu myös kokemusasiantuntijoiden avulla. Kehittämistyössä on toteutettu kehittämisen työpajoja, joissa on ollut mukana kokemusasiantuntijoita. Tulevaisuudessa kokemusasiatuntijoita tullaan kutsumaan mukaan eri vaiheissa, kun toimintaa kehitetään. Kunnissa on tehty erilaisia asukaskyselyjä ja näitä hyödynnetään myös kehittämistyössä.
Sekä hyvinvointialuetyöryhmässä että kuntaryhmissä on edustus kuntien, uskonnollisten yhteisöjen, järjestöjen ja sote-palveluista. Toiminnan keskiössä on vahva asiakasymmärrys, jonka tietoutta ylläpitää arjen toimijat sekä kehittäjätyöntekijät. Hyvinvointialuetyöryhmässä on kehittäjätyöntekijöitä sekä esimiestasoa. Kuntien työryhmät ovat operatiivisempia työryhmiä, joissa on edustusta palvelutuottajista ja toimijoista. Näin pyrimme tuottamaan ilmiömäisyyden ja tarpeenmukaisen palvelun ja toiminnan.
Kehittämisen tukena on toteutettu oppilaitosyhteistyötä mm. toteuttamalla kysely kohtaamispaikkaverkostolle. Kyselyn tuloksena alueelta nousi kokemus koordinaatiorakenteen tarpeellisuudesta ja kehittämistuen varmistamisesta kuntien kohtaamispaikkojen kehittämiselle. Kohtaamispaikkaverkoston kehittämisessä onkin tärkeää arvioida ja seurata koordinaatiorakenteen toimivuutta ja kehittämistarpeita. Kyselyn avulla saimme tärkeää tietoa siitä, mitä kohti meidän tulee toimintaa kehittää ja koordinointia suunnata. Koordinoinnissa huomioidaan toimijoiden asiakasymmärrys ja sen tuomat tarpeet toiminnan kehittämiselle. Toimijat ovat operatiivisella tasolla arkityössä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Ilmiöiden ja asiakasymmärryksen esiin nostaminen toteutuu osittain tätä kautta.