Keuhkotutkimusten aloituskäynti etävastaanotolla, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Asiakkaan pef-puhallusjakso ja lääkkeenottotekniikka ohjataan etävastaanotolla videovälitteisesti.  Etävastaanotolla käydään läpi keuhkotutkimusten haastattelurunko, etä-pef-puhallusohjeistus ja lääkkeenottotekniikka. 

Toimintaympäristö **

Keuhkotutkimukset tehdään perusterveydenhuollossa 12 ikävuodesta eteenpäin. Keuhkotutkimuksilla diagnosoidaan astmaa ja keuhkoahtaumatautia. Etävastaanotolla pef-puhallusjakso tehdään etä-pef  -mittarilla. Etä-pef -mittarilla tehtyjä pef-puhalluksia pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti ja puhallusten laatuun pääsee puuttumaan puhallusjakson aikana, jotta se olisi laadukas. 

Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Digitalisaatiota ja sähköisten palveluiden määrää halutaan kasvattaa 30% kaikista tarjottavista palveluista. Etä-pef -mittareiden käyttö pef-puhallustutkimusjaksolla on aloitettu Kymsoten aikana 2022. Digitaalisten palveluiden ja etäpalveluiden kehittäminen on ollut osa tulevaisuuden sotekeskus -kehittämistyötä, samoin siihen liittyvä erilaisten digitaalisten ratkaisujen löytäminen ja etäseurantamenetelmien käyttöönotto osana terveyspalveluja. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 edistää kansallista kehittämistä ja digitaalista asiointia sekä takaa yhdenvertaisuutta terveys ja sosiaalipalveluissa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keuhkotutkimusten ensimmäistä käyntiä etävastaanottona tarjotaan lähtökohtaisesti 15-70 vuotiaille digikyvykkäille asiakkaille. Etävastaanotolla on tarkoitus nopeuttaa asiakkaan hoitoon pääsyä ja vapauttaa terveysasemilta aikaa asiakkaille, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita. Keuhkotutkimusasiakkaiden jonot kasvoivat koronapandemian aikana ja myös sen jälkeisellä ajalla. 

Tavoiteltu muutos

Palvelulla on haluttu nopeuttaa keuhkotutkimuksiin pääsyä. Koronapandemian vaikutuksia keuhkosairauksiin ei vielä täysin tiedetä ja siksi onkin haluttu panostaa nimenomaan keuhkotutkimusten nopeaan aloitukseen. Pilotti on aloitettu kahden terveysaseman kanssa ja on laajenemassa tulevaisuudessa muillekin terveysasemille. 

Etävastaanotolla ja keuhkotutkimuksissa hyödynnetään etä-pef-mittausta, jolloin etä-pef -mittauksen tulokset tulevat hoitajalle reaaliaikaisesti. 

Toteutussuunnitelma

Piloitointi aloitettiin kahden terveysaseman, kahden keuhkohoitajan ja yhden digihoitajan voimin. Digihoitaja kontaktoi kaikki oletetut asiakkaat, jotka voisivat olla kiinnostuneita etävastaanotosta. Digihoitaja sopii asiakkaan kanssa etävastaanotosta ja ohjeistaa asiakasta hakemaan etä-pef-mittarin terveysaseman infosta ja avaavan lääkkeen apteekista ennen vastaanottoa. Digihoitaja ottaa yhteyttä terveysaseman keuhkohoitajaan, joka välittää etä-pef-mittarin infoon valmiiksi asiakkaalle. Asiakas hakee sovitusti mittarin terveysaseman infosta. 

Pilotointi aloitettiin syksyllä 2023 ja toimintamallien vakiinnuttua toimintaa on tarkoitus jatkaa laajemmin hyvinvointialueella jatkossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakasryhmä on keuhkotutkimuksiin lähetteen saaneet asiakkaat. Etävastaanotto-mahdollisuus on vapaaehtoinen. Etävastaanottoa tarjotaan pääsääntöisesti työikäisille. Tällä hetkellä keuhkotutkimuksiin pääsee nopeammalla aikataululla, jos asiakas valitsee etävastaanoton. Etävastaanottoaikoja keuhkotutkimuksiin tarjotaan myös klo 16-18 välillä. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Keuhkotutkimuksien etävastaanotolla hyödynnetään etä-pef-seurannan mallia, joka on kehitetty tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa 2022. 

Liitteet
Ratkaisun perusidea **

Asiakkaan ensikäynti keuhkotutkimuksessa on etävastaanotolla toteutettu. Asiakkaan pef-puhallusjakso ja lääkkeenottotekniikka ohjataan etävastaanotolla videovälitteisesti. Ennen etävastaanottoa asiakas hakee etä-pf mittarin ja avaavan lääkityksen. 

Etävastaanotolla käydään läpi keuhkotutkimusten haastattelurunko, etä-pef-puhallusohjeistus ja lääkkeenottotekniikka. Asiakas lataa matkapuhelimeensa etäseurannan mobiilisovelluksen, joka muistuttaa asiakasta aamuin ja illoin puhalluksista.   Etävastaanotolla varataan asiakkaalle aika tarvittaessa muihin keuhkotutkimuksiin terveysasemalle ja varmisetaan hoidon jatkuvuus. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Asiakkaalla tulee olla toimiva internet-yhteys ja kuvaa ja ääntä välittävä mobiililaite tai tietokone. Etävastaanotolla asiakkaalla tulee olla rauhallinen tila ja hyvä valistus, jotta ammattilainen kykenee näkemään tekniikat hyvin videovälitteisesti. 

Koronapandemia on aiheuttanut asiakasmäärien nousun keuhkotutkimuksissa. Etävastaanottomahdollisuudella ollaan päästy nopeuttamaan asiakkaan hoitoon pääsyä ja ollaan päästy tarjoamaan asiakkaalle aikaa myös terveysaseman aukioloajan ulkopuolella (16-18). Tarjoamalla etävastaanottoa vaihtoehdoksi asiakkaille, on haluttu vapauttaa terveysaseman resurssia ja antaa asiakkaalle vapautta valita vastaanottoaikaa etävastaanottona. Tällä toimintamallilla on myös haluttu tehdä etävastaanotoista tunnettuja perusterveydenhuollossa.

Keuhkotutkimusten aloituskäynnin kehittämisessä ovat olleet tiiviisti mukana pilotointiasemien keuhkohoitajat. Toimintamalli on kokeiltu toimivaksi osaksi terveysaseman palvelua. 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Etä-pef-seuranta on hyvä työväline pef-seurantaan. Pef-ohjaus pystytään ohjaamaan myös etävastaanotolla, koska asiakkailla on nykyään käytössä hyvät välineet videoyhteyden luontiin mobiililaitteen tai tietokoneen avulla. Videolta pääsääntöisesti näkee hyvin asiakkaan puhallus- ja lääkkeenottotekniikan. Asiakasta voi ohjeistaa alkuohjeistuksessa hakeutumaan etävastaanoton ajaksi rauhalliseen ja valoisaan paikkaan. 

Mittarin jakeluketju on ollut toimintamallin heikoin lenkki. Mittaritieto on ollut väärä tai mittarista on puuttunut tarvittavia osia. Myös ajoittaisia yhteysongelmia on ollut bluetoothin tai sovellusten välillä. Näitä asioita tulee jatkokehittää.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat päässeet nopeasti keuhkotutkimuksiin. 

Diagnostisiin tutkimuksiin on saatu kokonaisuudessaan jonotusaikaa lyhennettyä, koska iso osa asiakkaista ottaa ensimmäisen tutkimuskäynnin etävastaanottona pilotointiasemilla. Näin vapautuu resurssia asiakkaille, jotka eivät voi asioida etänä. Keuhkohoitajalta on vapautunut lisää aikoja keuhkosairauksien kontrollikäynneille, koska diagnostisia tutkimuksia on tehty etänä. 

Valitettavasti asiakkaiden käynnit terveysasemalla eivät ole vähentyneet, koska joutuvat hakemaan etä-pef mittarin terveysasemalta. Tätä tulisi kehittää niin, että asiakkaat saisivat mittarin haettua joustavammin, kuin terveysasemien infon ollessa auki klo 8-14.