Keuhkotutkimusten aloituskäynti etävastaanotolla, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Asiakkaan pef-puhallusjakso ja lääkkeenottotekniikka ohjataan etävastaanotolla videovälitteisesti.  Etävastaanotolla käydään läpi keuhkotutkimusten haastattelurunko, etä-pef-puhallusohjeistus ja lääkkeenottotekniikka. 

Toimintamallin nimi
Keuhkotutkimusten aloituskäynti etävastaanotolla, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakkaan pef-puhallusjakso ja lääkkeenottotekniikka ohjataan etävastaanotolla videovälitteisesti.  Etävastaanotolla käydään läpi keuhkotutkimusten haastattelurunko, etä-pef-puhallusohjeistus ja lääkkeenottotekniikka. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, perusterveyhdenhuolto, terveysasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Jenny Nikunen

Luotu

23.01.2024

Viimeksi muokattu

29.04.2024
Ratkaisun perusidea

Asiakkaan ensikäynti keuhkotutkimuksessa on etävastaanotolla toteutettu. Asiakkaan pef-puhallusjakso ja lääkkeenottotekniikka ohjataan etävastaanotolla videovälitteisesti. Ennen etävastaanottoa asiakas hakee etä-pf mittarin ja avaavan lääkityksen. 

Etävastaanotolla käydään läpi keuhkotutkimusten haastattelurunko, etä-pef-puhallusohjeistus ja lääkkeenottotekniikka. Asiakas lataa matkapuhelimeensa etäseurannan mobiilisovelluksen, joka muistuttaa asiakasta aamuin ja illoin puhalluksista.   Etävastaanotolla varataan asiakkaalle aika tarvittaessa muihin keuhkotutkimuksiin terveysasemalle ja varmisetaan hoidon jatkuvuus. 

Toimintaympäristö

Keuhkotutkimukset tehdään perusterveydenhuollossa 12 ikävuodesta eteenpäin. Keuhkotutkimuksilla diagnosoidaan astmaa ja keuhkoahtaumatautia. Etävastaanotolla pef-puhallusjakso tehdään etä-pef  -mittarilla. Etä-pef -mittarilla tehtyjä pef-puhalluksia pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti ja puhallusten laatuun pääsee puuttumaan puhallusjakson aikana, jotta se olisi laadukas. 

Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasryhmä on keuhkotutkimuksiin lähetteen saaneet asiakkaat. Etävastaanotto-mahdollisuus on vapaaehtoinen. Etävastaanottoa tarjotaan pääsääntöisesti työikäisille. Tällä hetkellä keuhkotutkimuksiin pääsee nopeammalla aikataululla, jos asiakas valitsee etävastaanoton. Etävastaanottoaikoja keuhkotutkimuksiin tarjotaan myös klo 16-18 välillä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaalla tulee olla toimiva internet-yhteys ja kuvaa ja ääntä välittävä mobiililaite tai tietokone. Etävastaanotolla asiakkaalla tulee olla rauhallinen tila ja hyvä valistus, jotta ammattilainen kykenee näkemään tekniikat hyvin videovälitteisesti. 

Koronapandemia on aiheuttanut asiakasmäärien nousun keuhkotutkimuksissa. Etävastaanottomahdollisuudella ollaan päästy nopeuttamaan asiakkaan hoitoon pääsyä ja ollaan päästy tarjoamaan asiakkaalle aikaa myös terveysaseman aukioloajan ulkopuolella (16-18). Tarjoamalla etävastaanottoa vaihtoehdoksi asiakkaille, on haluttu vapauttaa terveysaseman resurssia ja antaa asiakkaalle vapautta valita vastaanottoaikaa etävastaanottona. Tällä toimintamallilla on myös haluttu tehdä etävastaanotoista tunnettuja perusterveydenhuollossa.

Keuhkotutkimusten aloituskäynnin kehittämisessä ovat olleet tiiviisti mukana pilotointiasemien keuhkohoitajat. Toimintamalli on kokeiltu toimivaksi osaksi terveysaseman palvelua. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat päässeet nopeasti keuhkotutkimuksiin. 

Diagnostisiin tutkimuksiin on saatu kokonaisuudessaan jonotusaikaa lyhennettyä, koska iso osa asiakkaista ottaa ensimmäisen tutkimuskäynnin etävastaanottona pilotointiasemilla. Näin vapautuu resurssia asiakkaille, jotka eivät voi asioida etänä. Keuhkohoitajalta on vapautunut lisää aikoja keuhkosairauksien kontrollikäynneille, koska diagnostisia tutkimuksia on tehty etänä. 

Valitettavasti asiakkaiden käynnit terveysasemalla eivät ole vähentyneet, koska joutuvat hakemaan etä-pef mittarin terveysasemalta. Tätä tulisi kehittää niin, että asiakkaat saisivat mittarin haettua joustavammin, kuin terveysasemien infon ollessa auki klo 8-14. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etä-pef-seuranta on hyvä työväline pef-seurantaan. Pef-ohjaus pystytään ohjaamaan myös etävastaanotolla, koska asiakkailla on nykyään käytössä hyvät välineet videoyhteyden luontiin mobiililaitteen tai tietokoneen avulla. Videolta pääsääntöisesti näkee hyvin asiakkaan puhallus- ja lääkkeenottotekniikan. Asiakasta voi ohjeistaa alkuohjeistuksessa hakeutumaan etävastaanoton ajaksi rauhalliseen ja valoisaan paikkaan. 

Mittarin jakeluketju on ollut toimintamallin heikoin lenkki. Mittaritieto on ollut väärä tai mittarista on puuttunut tarvittavia osia. Myös ajoittaisia yhteysongelmia on ollut bluetoothin tai sovellusten välillä. Näitä asioita tulee jatkokehittää.  

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä