Koulutuksen Kalajoki
Markkinointikampanja, jossa kuullaan Kalajoella opiskelun hyvistä puolista ja mahdollisuuksista opiskelijoiden kertomana. Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa Kalajoen kouluihin hakevien opiskelijoiden määrää sekä Kalajoen tunnettuutta opiskelupaikkana. Budjetti 17 000 €.
Kalajoki on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä kaupunki, jonka myötä myös Kalajoen koulutusmahdollisuuksien kehittäminen ja esiintuominen on ajankohtaista. Kaupungin koulutusmahdollisuudet ovat yksi tärkeä kriteeri, joka vaikuttaa perheiden muuttopäätökseen. Kalajoella on laadukkaita oppilaitoksia, joista valmistuville olisi tarjolla paljon työtä alueella toimivissa yrityksissä. Opiskelijamääriä kasvattamalla olisi mahdollista tukea kaupungin asukasmäärän kasvun lisäksi myös alueella toimivien yritysten kasvua. Yhteismarkkinoinnilla tullaan paremmin esiin myös yhä kovenevilla koulutusmarkkinoilla.
Kalajoki on harvinaisuus monen muun kunnan tilanteeseen verrattuna: se on ollut viime vuodet muuttovoittoinen. Alueella vain Kalajoen, Ylivieskan sekä Kokkolan väkiluku on kasvanut. Uudet muuttajat ja perheet eivät ehkä kuitenkaan tunne Kalajoen koulutusmahdollisuuksia riittävästi, joten myös siksi tunnettuutta haluttiin lisätä. Koulutuksen Kalajoki -kampanjalla haluttiin myös herätellä lähialueiden perheitä ja nuoria tuomalla esiin kunnan oppilaitokset, sekä laadukas asuinpaikkakunta, jolla on tarjolla töitä ja positiivista kasvua sekä energiaa myös tulevaisuudessa.
Koulujen keskinäinen kilpailu on lisääntynyt, ja samalla Kalajoella toimivissa yrityksissä on havahduttu siihen, että työpaikkoihin ei tahdo löytyä tekijöitä. Paikallista koulutusta haluttiin nostaa esiin siis senkin vuoksi, että yrityksiin saataisiin myös tulevaisuudessa osaajia. Usein alueelta pois muuttavat asukkaat ovat juuri nuoria opiskelemaan lähteviä henkilöitä. Kampanjalla haluttiin myös vahvistaa Kalajoen pitovoimaa nuorten silmissä, sekä saada uusia nuoria opiskelemaan Kalajoella ja jäämään tulevaisuudessa alueelle töihin. Kaiken kaikkiaan tavoiteltiin vetovoiman vahvistumista, sekä tutkintojen jälkeen pitovoiman vahvistumista. Tämä kaikki tähtää positiivisen väestönkasvun jatkumiseen.
Koulutuksen Kalajoki -kampanja oli ensimmäinen Kalajoen toimijoiden ja kaupungin imagomarkkinoinnin yhteisesti toteuttama markkinointikampanja.
Kalajoen strategian kaksi isoa painopistettä ovat uudet asukkaat ja uudet työpaikat. Strategian pohjalta Kalajoen kaupungin imagomarkkinoinnin pääkohderyhmiksi on määritelty uudet asukkaat, uudet alueelle sijoittuvat tai sijoittumispaikkaa hakevat yritykset ja sijoittajat sekä vuonna 2021 uutena kohderyhmänä toisen asteen koulutukseen hakeutuvat.
Kaupungin markkinoinnin kokonaissuunnitelmassa Kalajoelle sijoittumisesta tehdään vahva, yhtenäinen konsepti. Kampanjoinnissa eri kohderyhmille suunnattu markkinointi tukee toisiaan ja luo kuvaa Kalajoesta kiinnostavana paikkana, jossa kaikki elämän osa-alueet saa toimimaan.
Konseptin kotipesinä toimivat Kodiksi Kalajoki- ja Kasvun Kalajoki -sivustot, joilla kerrotaan kunnan kattavasta tuesta muuttajille, asukkaille ja yrityksille.
Kampanjan pääasiallinen kohderyhmä oli 13-15-vuotiaat potentiaaliset opiskelijat. Toisena kohderyhmänä toimivat opot ja vanhemmat, jotka voivat vaikuttaa nuorten opiskeluvalintoihin. Alueellisesti kampanja kohdennettiin Kalajoelle sekä Kalajoen ympäristöön 200 km säteellä. Lähikunnat koettiin potentiaalisimpina kohteina, joihin tietoisuutta Kalajoen opiskelumahdollisuuksista voisi kasvattaa ja joista muuttaminen alueelle on todennäköisintä.
Kampanjan sisällöllisessä suunnittelussa hyödynnettiin myös Kalajoen opiskelijoille toteutettua kyselyä. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että tärkeimmät valintaan vaikuttaneet kriteerit olivat sijainti lähellä kotia sekä parempi koulutustarjonta kuin lähialueella. Muun muassa Kalajoen lukion tarjoamat aamuharjoitusmahdollisuudet koettiin tärkeiksi.