Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin prosessi Siun soten alueella 2022-2023
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella lähdettiin Tulevaisuuden sote-keskushankkeessa sujuvoittamaan lapsiperhepalveluiden palvelutarpeen arvioinnin prosessia. Ohessa kuvattu hanketyöhön liittyvää prosessia.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue -Siun sote vastaa maakunnan alueen sote- ja pelastuspalvelujen järjestämisestä 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialueeseen kuuluu 13 kunnan alue, jotka on jaettu neljään toiminnalliseen alueeseen- pohjoinen, eteläinen, keskinen ja läntinen.
Perhe- ja sosiaalipalveluissa palvelujohtajat vastaavat alueiden toiminnoista ja palvelutehtävistä (Kuva 2.) Lapsiperhepalveluiden johtamista vahvistettiin vuoden 2022 alusta alkaen palvelupäälliköiden viroilla. Palvelupäälliköiden tehtävänä on tukea palveluprosessien kehittämistä ja jalkauttamista sekä toimia esihenkilötyön ja hallinnon toiminnan tukena. Siun soten lähiesimiehenä lapsiperhepalveluissa toimii johtava sosiaalityöntekijä. Perhe- ja sosiaalipalveluissa työskentelee 1041 henkilöä. Palvelutarpeen arviointia tekee noin 30 työntekijää asiakkaille, joilla ei ole voimassa olevaa asiakkuutta lapsiperhepalveluissa tai lastensuojelussa.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen väkiluku on ollut vuonna 2021 163281 asukasta (Tilastokeskus, 2023). Alle 18-vuotiaita Pohjois-Karjalassa on noin 16,4 % eli n.26 800 asukasta. Alueen väestöstä on lapsiperheitä 32,5 %. Lapsiperheistä yhden vanhemman perheitä on ollut 24 %.
Siun soten strategiassa on tavoitteeksi asetettu muun muassa, että hyvinvointialueen toiminta on pitkäjänteistä, tulevaisuuteen katsovaa ja päätöksenteko lapsen edun mukaista. Lisäksi tavoitteena on, että palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja oikea-aikaisuus paranevat. Hyvinvointialueen palvelulupaus on ”Oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”. (Hyvinvointialuestrategia 2023-2026, 2022.) Nämä ovat olleet taustalla lapsiperheiden palveluiden kehittämisessä ja palvelutarpeen arvioinnin prosessin läpi käynnissä.
Hyvinvointialueen väestö on keskittynyt Joensuun ja lähiympäristön alueelle, mutta maakunnasta löytyy vielä laajat maaseutualueet. Tämä on vaikuttanut kuntien ja alueiden eri palveluiden järjestämiseen.
Lapsiperhepalveluiden asiakkuudessa voi olla Pohjois-Karjalassa asuva alle 18-vuotias lapsi, nuori sekä hänen perheensä. Sosiaalihuoltolain mukaisessa asiakkuudessa vuonna 2022 on ollut noin 1400 lasta ja lastensuojelun asiakkuudessa on noin 1000 lasta Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella. Luotettavaa tilastointia on vaikea saada, johtuen sosiaalipalveluiden asiakastietojärjestelmän meneillä olevasta muutoksesta. Palvelutarpeen arvioinnin asiakkaiden haasteet ovat monisyisiä, joissa taustalla on ylisukupolvisuutta, köyhyyttä, mielenterveysongelmia ja toimeentulon haasteita. Hyvinvointialueen lapsiperheistä noin joka kymmenes saa toimeentulotukea ja alaikäisistä 2 % on sijoitettu kodin ulkopuolelle (Sotkanet, 2022.)
Lisäksi Pohjois-Karjalan alueen lapsilla ja nuorilla on valtakunnallisesti arvioituna paljon esimerkiksi neuropsykiatrisia haasteita, joka osaltaan voi vaikuttaa siihen, että heillä on asiakkuus useaan eri palveluun ja päällekkäisyyttä voi palveluissa ilmetä. Lapsien lisäksi myös vanhemmilla on alueella neuropsykiatrista ja psyykkistä oireilua, joka vaikuttaa palvelutarpeisiin ja vanhemmuuden tuen tarpeeseen. Jo ennen korona-aikaa lasten koulunkäymättömyys nousi ilmiönä Pohjois-Karjalassa esille ja koronapandemian jälkeen tilanne on edelleen jatkunut. Tämä myös osaltaan haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Palveluiden päällekkäisyyteen on voinut vaikuttaa myös se, että Siun soten alueella ei ole ollut omaa lasten ja nuorten kuntoutuksen yksikköä, vaan palvelut on sijoittuneet osaksi monen eri toimintayksikön palvelutehtäviin. Tätä on kehitetty viime vuosina osana Tulevaisuuden sote-keskuksen hanketyötä ja osana toimialueiden omaa kehittämistä.
Hyvinvointialueen neljällä eri alueella palvelutarpeen arviointia tekevät lapsiperhepalveluiden tai lastensuojelun sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat alueesta ja palvelutarpeen arvioinnista riippuen.
Palvelutarpeen arvioinnin sujuvoittamisen kohderyhmänä on ollut erityisesti palvelutarpeen arvioinnin ammattilaiset ja organisaation toiminta, mutta myös lapsiperhepalveluiden asiakkaat.
Hanketyöntekijä on osallistunut alueiden tiimipalavereihin, joissa on keskusteltu ja työskennelty erilaisten teemojen ympärillä. Lisäksi työntekijät ovat tehneet työyhteisöjen sisällä pienryhmätyöskentelyä, jota on esitelty hanketyöntekijän suuntaan. Tiimeille on annettu mahdollisuus kehittää oman yhteisön kesken toimintaa ja tällöin he ovat voineet tuoda esille oman alueellisen näkökulman. Lisäksi työntekijöille on pidetty työpajoja, mm. sähköisen ilmoituksen vastaanottamiseen liittyen. Työpajojen yhteydessä on kerätty osallistujien kokemuksia toteutuneista tapaamisista.
Asiakasymmärryksen lisäämisessä hyödynnettiin hanketyöntekijöiden työkokemus palvelutarpeen arvioinnin työstä ja keskustelemalla maakunnassa palvelutarpeen arviointia tekevien työntekijöiden kanssa. Asiakasymmärrys koostuu ilmoitusperusteista ja joko asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden antamasta palautteesta palvelutarpeen arvioinnin aikana. Sosiaalipalveluissa ei ole kirjattu tai kerätty asiakkailta palautetta säännönmukaisesti, mutta nyt hankkeen aikana palautetta kerättiin reilun puolen vuoden ajan. Asiakaspalautteessa vanhemmalla ja lapsella molemmilla oli mahdollisuus jättää palautetta.