Lasten ja nuorten neuropsykiatristen vaikeuksien hoito- ja palveluketju

Hoito- ja palveluketjussa selkiytetään ja yhdenmukaistetaan pirstaleista palvelujärjestelmää, määritetään toimijoiden työnjakoa ja yhteistyötä, sekä avataan asiakkaille hoito- ja palveluprosessien sisältöjä, että tuetaan heidän itseohjautuvuuttaan.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella on ollut eroavaisuutta lasten ja nuorten neuropsykiatristen palveluiden saatavuudessa ja järjestämisessä sekä henkilöstön osaamisessa ja henkilöstöresursseissa.
Ennaltaehkäisevä tuki on joutunut paikoin väistymään resurssien kohdentuessa korjaavaan työhön. Erityistason palvelut ja hoito ovat olleet ylikuormittuneita ja ruuhkautuneita. Siirrettäessä painopistettä raskaista, korjaavista palveluista varhaisen tuen ja perustason palveluihin, asiakkaat saavat oikea-aikaista tukea, ehkäistään ongelmien pahenemista ja kasautumista sekä pidemmällä aikavälillä palveluissa on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueella on ollut eroavaisuutta lasten ja nuorten neuropsykiatristen palveluiden saatavuudessa ja järjestämisessä sekä henkilöstön osaamisessa ja henkilöstöresursseissa.
Ennaltaehkäisevä tuki on joutunut paikoin väistymään resurssien kohdentuessa korjaavaan työhön. Erityistason palvelut ja hoito ovat olleet ylikuormittuneita ja ruuhkautuneita.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat: palvelut tulisi saada asiakkaille näkyviksi, saavutettavuutta tulisi parantaa

Ammattilainen: uuden organisoitumisen myötä ja erilaisten alueellisten käytänteiden vuoksi tulee ohjeistuksia ja toimintaperiaatteita yhdistää ja selkeyttää, ammattilaisten osaamista tulee vahvistaa

Organisaatio: pyritään vastaamaan paremmin lasten, nuorten ja perheiden lakisääteisten palveluiden asettamiin ehtoihin ja hoitotakuun toteutumiseen, pyritään siirtämään painopiste raskaista, korjaavista palveluista, varhaisen tuen palveluihin

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoito- ja palveluketjun työstölle on perustettu monialaisia sisältötyöryhmiä: alle kouluiäisten, kouluikäisten ja toisen asteen opiskelijoiden sisältötyöryhmät, joissa osallisina on yhteensä 100 si-so-te-ammattilaista ympäri Keski-Suomea.

Tavoiteltu muutos
  • Selkeästi kuvattu ja avattu palvelujärjestelmä niin ammattilaisten kuin asiakkaiden tueksi.
  • Ammattilaisille yhtenäiset ohjeet ja yhdenmukaiset toimintaperiaatteet koko Keski-Suomessa
  • Lapsille, nuorille ja perheille yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut sekä 
    oikea-aikaista ja tarpeenmukaista tukea ja hoitoa.
Muutoksen mittaaminen

Miten sisältötyöryhmätyöskentelyssä nousevat ammattilaisten ehdotukset ja ratkaistavat asiat saadaan istutettua käytännön tasolle palveluihin? ( = Palveluiden johdosta muodostuvan ohjausryhmän perustaminen) 

Miten palveluiden järjestäminen näyttäytyy asiakkaan näkökulmasta? ( = Kokemusasiantuntijoiden hyödyntäminen)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: 

  • Vanhemmat, joden lapsilla on neuropsykiatrisia vaikeuksia
  • Nuoret, joilla on neuropsykiatrisia vaikeuksia
  • Kaikki lasten, nuorten ja perheiden parissa työskentelevät ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään lapsia ja nuoria, joilla on neuropsykiatrisia vaikeuksia 

Asiakasymmärryksen saaminen:

Järjestöjen ja yhdistysten kautta kontaktoitujen kokemusasiantuntijoiden kanssa suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely.

Ratkaisun perusidea

Keski-Suomen hyvinvointialueelle luodaan yhteiset toimintaperiaatteet lasten ja nuorten neuropsykiatristen vaikeuksien tuen, hoidon ja kuntoutuksen järjestämisestä. Sirpaleinen palvelujärjestelmä selkiytetään ja alueelliset erot yhdenmukaistetaan yleisellä tasolla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hoito- ja palveluketjun työstämisen aikana tehdään implementointisuunnitelma, joka pitää sisällään mm.:

  • neuropsykiatristen vaikeuksien koulutusten järjestäminen ja koulutuksissa hoito- ja palveluketjun esitteleminen
  • jalkautuminen eri palveluiden työkokouksiin esittelemään valmista hoito- ja palveluketjua sekä keskustelemaan ammattilaisten kanssa palveluiden järjestämisestä hoito- ja palveluketjuun määriteltyjen ohjeistusten mukaisesti
  • hoito- ja palveluketjun esitteleminen kuntien sivistystoimen henkilöstölle (varhaiskasvatus, perusopetus)
  • opiskeluhuollon toimijat vievät hoito- ja palveluketjun tietoja tiedoksi koulujen muulle henkilöstölle
  • asiakkaiden tiedottaminen somessa ja muissa tiedotusvälineissä