Lastensuojelun ensiarvioinnin ja päivystyksen malli "Ahma"

Lastensuojelun päivystys ja ensiarviotyöskentely avohuollon lastensuojelussa. Tavoitteena nopea, vaikuttava ja asiakaan tarpeisiin vastaava toiminta. Työnimi ” Ahma”. Viikoittain vaihteleva tiimi vastaanottaa lastensuojeluilmoituksia ym vireilletuloja, tapaa lapsia ja heidän vanhempia 7 arkipäivän sisällä ja tarvittaessa jatkaa palvelutarpeen arviointeja.

 

Tämä toimintamalli on tuotu Innokylän toimituksen puolesta vanhasta verkkopalvelusta (luotu 5.1.2017, viimeksi muokattu 23.1.2017). 

Toimintaympäristö **

Lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolait edellyttävät, että lapsen tilanne selvitetään viipymättä asian vireilletulosta. Palvelutarpeen arviointi / lastensuojelutarpeen selvitys on aloitettava viipymättä ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. Arvioinnin tekeminen on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä. Arvioinnin on valmistuttava viimeistään 3 kuukauden kuluessa vireille tulosta (Lastensuojelulaki 26 §, Sosiaalihuoltolaki 36 §).

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tilanteessa, jossa lastensuojeluilmoitusten ja yhteydenottojen määrä on ollut jatkuvasti kasvussa, työntekijöillä on ollut vaikeuksia noudattaa lain asettamia määräaikoja ja täyttää lain laatukriteerejä. Lastensuojelun päivystävän sosiaalityöntekijän tehtävänä on ollut käsitellä saman päivän aikana tulleet lastensuojeluilmoitukset, vastata päivystyspuhelimeen sekä antaa neuvoja yhteistyökumpanneille. Aikaisemmin Espoossa päivystysvuorot oli jaettu avohuollon lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kesken. Useasti tilanne oli sellainen, että päivystävä sosiaalityöntekijä ehti hoitaa oman vuoronsa aikana vain akuutit lastensuojeluilmoitukset ja muut ilmoitukset jäivät odottamaan käsittelyä viikoittaisessa tiimissä. Kiireisinä päivinä päivystäjällä saattoi olla ”takapäivystäjä” ja kiireessä samaa asiaa saattoi hoitaa 2-3 eri työntekijää, mikä haittasi tiedonkulkua. Syksyllä 2015 Espoon lastensuojelussa tehdynstä selvityksestä on tullut ilmi, että lastensuojeluilmoitusten käsittely ja ensimmäinen yhteydenotto perheeseen on usein saattanut venyä yli 7 arkipäivää. Ensimmäinen tapaaminen asiakkaan kanssa oli vasta kuukauden päästä. Toisena isona ongelmana oli koettu myös se, että oli tehty palvelutarpeen arviointeja / lastensuojelutarpeen selvityksiä tilanteissa, joissa perhe olisi hyötynyt pelkästään ohjauksesta muihin palveluihin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Espoon keskuksen lastensuojelu: sosiaalityöntekijä Outi Timonen, sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkanen, toimistosihteeri Tarja Pinola, johtavat sosiaalityöntekijät Natalja Ugbah ja Riina Mattila ja koko työyhteisö.

Tavoiteltu muutos

Uutta toimintamallia kehitettiin 3 syystä:

1. Saavuttamaan lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset tavoitteet ja täyttämään lain asettamat kriteerit;

2. Parantamaan työn laatua ja estämään käsittelyaikana asiakkaiden ongelmien kasaantumista ja kriisiytymistä;

3. Vähentämään työn kuormittavuutta ja lisäämään työtyytyväisyyttä

Ahma ensiarviointimallin tavoiteet ovat:

- käsittellä kaikki lastensuojeluilmoitukset, yhteydenotot ja hakemukset lapsen, huoltajan ja ilmoittajan kanssa seitsemän arkipäivän sisällä ennen varsinnaista palvelutarpeenarvioinnin aloittamista

- ohjata asiakas hänelle sopiviin palveluihin oikea-aikaisesti ilman pitkään palvelutarpeen arviointia

- parantaa asiakkaiden jakoprosessia lastensuojelussa ja rauhoittaa avohuollon suunnitelmallista työskentelyä

Muutoksen mittaaminen

Ahma-tiimillä on oma viikkoseurantalista, johon tiimin työntekijät merkitsevät kaikki viikon sisällä saapuneet lastensuojeluilmoitukset, yhteydenotot ja hakemukset. Listalle on merkitty vastuutyöntekijät. Samalle listalle jokaisen asiakkaan kohdalla merkataan onko ensiarviotapaaminen toteutunut 7 arkipäivän sisällä, onko lapsi / ilmoittaja ollut mukana, onko johtanut palvelutarpeen arviointiin ja muu erityinen asia (ulkomaalainen, kiireellinen sijoitus, yhteistyökumppani). Seurantalista on viety Excel- taulukoon, josta on helppo seurata ja laskea tiedot.

Asiakaspalaute kerätään säännöllisesti jokaisessa ensiarviotapaamisessa (palautelomake). Asiakkaiden kanssa täytetään lomake asiakkaan kokemuksesta ensiarviotapaamisen ja palvelutarpeenarvion vaikuttavuudesta (yhteinen linja Espoon lastensuojelussa). Tiedot viedään Surveypaliin. 

Työntekijöiden palaute: pilottivaiheessa kerätty viikoittain suullista ja kirjallista palautetta Ahma-tiimin työntekijöiltä. Tällä hetkellä käydään viikkotiimissä suullinen palaute. Kahden kuukauden välein anonyymi fiilismittari. 

Työskentelyn tulokset on käytty läpi säännöllisesti työyksikön kokouksessa.

Toteutussuunnitelma

Kevät 2016 - Ahma ensiarviointimallin työskentelyn kehittäminen, työskentelyn kehittämisen osallistui koko Espoon keskuksen lastensuojelun toimisto.

Huhtikuu 2016 - Ahman pilotointi Espoon keskuksen lastensuojelussa

Kesä 2016 - ensiarviointimallin väliarviointi 

Syksy 2016 - Ensiarviointimallin tulosten käsittely lastensuojelun johtoryhmässä. Ensiarviointimallin vakiintuminen Espoon keskuksen lastensuojelussa. Lastensuojelun johtoryhmän päätös toimintamallin laajentamisesta koko Espoon lastensuojeluun

Tammikuu 2017 - esiarviointityöskentelyn aloittaminen Leppävaaran (Espoo) lastensuojelussa

Kevät 2017 - työpajat Ahma mallin laajentamiseksi ja vakioimiseksi koko Espoon lastensuojelussa  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kunnassa asuvat lapset ja heidän vanhemmat

Asiakas tulee ensiarviotiimiin - omalla hakemuksella - lapsi tai vanhempi voi olla suoraan yhteydessä lastensuojelun päivystykseen ja pyytää apua tilanteeseen - sosiaalihuoltolainmukaisella yhteydenotolla - viranomainen tekee yhdessä lapsen / lapsen vanhempien kanssa - lastensuojeluilmoituksella.

Ratkaisun perusidea **

Lastensuojeluilmoituksen vastaanottaminen
Viikoittain vaihtuva tiimi (3 sosiaalityöntekijä ja 1 sosiaaliohjaaja) vastaanottaa kaikki alueelle tulleet lastensuojeluilmoitukset ja sosiaalihuoltolain mukaiset yhteydenotot. Ilmoitukset tulevat puhelimitse, postitse, faksilla tai suoraan tietojärjestelmään.

Ilmoituksen käsittely tiimissä
Tiimi käsittelee yhdessä kaikki saapuneet ilmoitukset ja tarkistaa lapsen taustatiedot. Mikäli lastensuojeluilmoitus on asiakkuudessa olevasta lapsesta, tiimi ilmoittaa asiasta lapsen omatyöntekijälle ja sopii tarvittavista toimenpiteistä. Ei-asiakkuudessa olevan lapsen kohdalla tiimi sopii ketkä työntekijät lähtevät selvittämään lapsen ja perheen tilannetta ja sopii ensiarviointi tapaamisen.

Ensiarviointitapaaminen
Ensiarviointitapaaminen pidetään jopa samana päivänä, kun lastensuojeluilmoitus tai muu yhteydenotto on tullut. Tapaaminen pidetään viimeistään 7 arkipäivän sisällä asian vireilletulosta. Ensiarviointitapaamiseen kutsutaan lapsi, hänen huoltajat, ilmoituksen tekijä ja mahdolliset yhteistyökumppanit. Tiimistä tapaamiseen osallistuvat kaksi työntekijää. Tapaamisessa käydään läpi lastensuojeluilmoituksen / yhteydenoton syyt sekä lapsen ja perheen tilannetta. Ensiarviointitapaamisessa tapahtuu myös mahdollinen palveluohjaus muihin palveluihin. Osassa tapauksissa ensiarviointitapaaminen itsestään on jo riittävä toimenpide asian selvittämiseksi.

Palvelutarpeenarviointi
Ensiarviointitapaamisen perusteella tehdään ratkaisu palvelutarpeen arvioinnin aloittamisesta. Ratkaisun tekemiseen osallistuu aina sosiaalityöntekijä. Kun päädytään aloittamaan laajempi palvelutarpeen arviointi, samat työntekijät jatkavat arviointityöskentelyä perheen kanssa. Ainakin toinen työntekijöistä jatkaa lapsen omatyöntekijänä, mikäli lapsen asiakkuus jatkuu.

Päivystys ja konsultointi
Tiimi vastaa lastensuojelun virka-ajan päivystyksestä ja kiireellisistä toimenpiteistä. Yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus konsultoida tiimiä lastensuojelun ja sosiaalihuollon asioissa. Kuntalaisilla on mahdollisuus saada neuvoa ja ohjausta tiimiltä puhelimitse tai paikan päällä.

Johtaminen ja seuranta
Johtava sosiaalityöntekijä osallistuu ensiarviotiimin työn jakamiseen ja tarvittaessa konsultoi työntekijöitä. Tiimin työntekijät raportoivat tehdystä työstä viikkovuoron päättyessä. Työn vaikuttavuuden arvioimiseksi seurataan toteutuneiden tapaamisten määriä, lasten ja ilmoittajien osallistumista tapaamisiin, uusien palvelutarpeen arviointien määriä sekä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja työntekijöiden palautetta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Ahma ensiarviotiimiin kuuluvat alueen lastensuojelun sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat. Tiimissä on 3 sosiaalityöntekijä ja 1 sosiaaliohjaaja. Tiimi työskentelee yhdessä koko viikon, tiimin kokonpano vaihtuu viikoittain vuorolistan mukaan. Johtava sosiaalityöntekijä osallistuu työn jakamiseen ja tarvittaessa konsultoi työntekijöitä. Tiimin työntekijämitoitus perustuu alueen lastensuojelutilastoihin (lastensuojeluilmoitusten ja yhteydenottojen keskimmäinen määrä viikossa).

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli auttaa jakamaan työt tasavertaisesti työntekijöiden keskeen ja antaa työrauha suunnitelmalliselle työskentelylle. 

Ahma ensiarviointimalli on kehitetty lastensuojelunpalveluissa. Sama ensiarvioitityöskentelymalli on mahdollista toteuttaa myös muissa palveluissa, esim. aikuissosiaalityössä tai vammaispalveluissa. Ensiarviointimalli on helposti toteuttavissa myös yhdistetyssä sosiaalitoimistoissa asiakkaiden tilanteen arvioimiseksi ja asiakasjakoon.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Espoon kaupungin lastensuojelun johtoryhmä on päättänyt ottaa ensiarviointitiimimallin käyttöön koko Espoon lastensuojelussa. Ensiarviointitiimi on saanut runsaasti positiivista palautetta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta. 

Ahma-ensiarviointimalli pystyy hyvin vastamaan asiakkaiden tarpeisiin sekä lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolain vaatimuksiin. Asiakkaalle tarjotaan tapaaminen viikon sisällä ilmoituksen, yhteydenoton tai hakemuksen saapumisesta ja asiakas saa tukea ja neuvoa oikeanaikaisesti. Palvelutarpeenarvioinnit tehdään tarvittavassa laajuudessa - osa asiakkaista saa palvelua heti ensiarviotapaamisen jälkeen, osa ohjataan peruspalveluihin. Sama työntekijä lastensuojelussa hoitaa asiakkaan asiat ensitapaamisesta asiakkuuden päättymisen saakka. Asiakasjako toteutuu tasaisemmin ja aluejako poistuu kokonaan. Työntekijät Ahma-tiimissä saavat tukea tiimiltä ja johtavalta sosiaalityöntekijältä, vastuu asiakasasioista ei jaa yhdelle työntekijälle. Yhteistyökumppanit saavat paremmin neuvoa lastensuojelun ja sosiaalihuollon asioissa.