Mielenterveyden ensiapu -koulutusten järjestäminen toisen asteen opiskelijatutoreille
Toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijatutoreiden mielenterveystaitojen kehittäminen MTEA1-2 -koulutuksilla. Tavoitteena on koulutettavien nuorten omien mielenterveystaitojen vahvistamisen ohella vaikuttaa laajemmin nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.
Nuorten mielenterveyden tukemiselle on ollut viime vuosina suurta tarvetta. Poikkeusolot kuormittivat nuorten mielenterveyttä, eikä Suomessa ole pystytty vastaamaan nuorten mielenterveyspalveluiden kasvavaan tarpeeseen. Nuorille suunnatut mielenterveyspalvelut ovat ruuhkautuneet ja varhainen mielenterveysongelmien tunnistaminen on tullut haasteelliseksi. Samat ongelmat koskevat myös opiskelijaterveydenhuoltoa, jonka kuuluisi vastata ensimmäisenä nuorten opiskelijoiden avun tarpeeseen. Euroopan muuttunut talous- ja turvallisuustilanne luovat turvattomuuden tunnetta perheissä, mikä vaikuttaa nuorten mielen hyvinvointiin. Opiskelijoille tulisi tästä syystä tarjota osana opiskelua työkaluja oman mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja vahvistamiseen.
Nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen tulisi nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa panostaa entistä enemmän. Nuorten mielenterveyden ongelmat ovat olleet selkeästi nousussa, eikä tarpeeseen kyetä mielenterveyspalveluissa vastaamaan tarpeeksi nopeasti. Nuorille tulisi saada enemmän matalan kynnyksen palveluita mutta samalla myös ennaltaehkäiseviä toimia.
Mielenterveyden ensiapukoulutukset ovat osa nuorten mielenterveyden hyvinvoinnin ennaltaehkäiseviä toimia. Koulutus antaa nuorille keinoja mielenterveyden hyvinvoinnin edistämiseen ja mielenterveysongelmien tunnistamiseen. MTEA -koulutukset on kohdennettu toisen asteen oppilaitokseen, jossa on opiskelijatutor -toimintaa. Näin koulutuksesta saatu hyöty leviää laajemmalle, koska opiskelijatutorit ovat tiiviisti tekemisissä uusien aloittavien opiskelijoiden kanssa.
Kokonaisuudessa on ollut mukana kouluttajia eri Mieli ry:n paikallistoimijoilta Raumalta, Sastamalasta ja Porista. Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa -hanke on toiminut koordinoivana ja järjestävänä osapuolena koulutuksissa. Länsirannikon koulutus oy Winnovasta mukana on ollut opiskelijakoordinaattori, joka on mainostanut koulutuksia oppilaitoksessa, motivoinut opiskelijoita osallistumaan koulutukseen ja ottanut ilmoittautumiset vastaan opiskelijoilta.
Nuoret ja etenkin opiskelijat tarvitsevat työkaluja mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja tietoa mielenterveyden ongelmista. Nuorten osalta ennaltaehkäisevät toimet ovat tärkeitä, jotta nuoret saavat apua ennen varsinaisten ongelmien kasaantumista. Tärkeää on myös tunnistaa muissa läheisissä mielenterveyteen liittyviä haasteita, sekä kyetä ottamaan niitä puheeksi heidän kanssaan.
Oppilaitokset panostaisivat nuorten mielenterveyden edistämiseen kouluttamalla opiskelijoita ja henkilökuntaa. Henkilökunnan kouluttaminen lisäisi hyötyä entisestään, koska myös opettaja voi olla opiskelijalle turvallinen ja luotettava henkilö, jolle asioista puhutaan. Tässä kohtaa tietämys mielenterveyden ongelmista ja kohtaamisesta ovat tärkeitä. Oppilaitoksen henkilökunnan tulisi myös käydä MTEA -koulutusten kouluttajan pätevyys, jotta opiskelijoita voitaisiin kouluttaa sisäisesti.
Koulutusten onnistumista on mitattu palautekyselyillä, joita opiskelijat ovat täyttäneet aina koulutuksen päätyttyä. Palautekyselyssä on kysytty koulutuksen sisällöstä, sen tarpeellisuudesta ja kouluttajan työskentelystä. Lähtökohtaisesti palautteet ovat olleet kautta linjan positiivisia ja kannustavia. Opiskelijat ovat kokeneet koulutuksen tarpeellisena kokonaisuutena. Erityisesti esille on nostettu avoin ryhmäkeskustelu ja erilaiset tehtävät, joita koulutuksen aikana tehdään. Myös kouluttajien ammattitaitoa on arvostettu nuorten keskuudessa.
MTEA-koulutuksia on järjestetty Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan opiskelijatutoreille Porissa ja Raumalla. Opiskelijatutorit ovat vahvasti mukana uusien opiskelijoiden aloittaessa opintonsa ja heidän tehtäviin kuuluu mm. perehdyttäminen ja opiskelijan tukeminen opintojen alussa. Opiskelijatutorit ovat tiiviissä kontaktissa uusien aloittavien opiskelijoiden kanssa, jolloin heille saatetaan tuoda esille muitakin ongelmia, jotka voivat vaikuttaa opiskeluun. On erityisen tärkeää, että opiskelijatutoreilla olisi tietoa mielenterveyteen vaikuttavista asioista ja ymmärrystä mielen hyvinvoinnin vahvistamisesta, jolloin keskustelu näistä asioista on helpompaa.