Mielenterveyden ensiapu -koulutusten järjestäminen toisen asteen opiskelijatutoreille

Toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijatutoreiden mielenterveystaitojen kehittäminen MTEA1-2 -koulutuksilla. Tavoitteena on koulutettavien nuorten omien mielenterveystaitojen vahvistamisen ohella vaikuttaa laajemmin nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.

Toimintamallin nimi
Mielenterveyden ensiapu -koulutusten järjestäminen toisen asteen opiskelijatutoreille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijatutoreiden mielenterveystaitojen kehittäminen MTEA1-2 -koulutuksilla. Tavoitteena on koulutettavien nuorten omien mielenterveystaitojen vahvistamisen ohella vaikuttaa laajemmin nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.

Toteutuspaikka
Satakunta, Länsirannikon koulutus Oy Winnova, Porin ja Rauman toimipisteet
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

04.11.2022

Viimeksi muokattu

13.04.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa vahvistetaan opiskelijatutoreiden mielenterveysosaamista, jotta heidän tietämyksensä mielenterveydestä lisääntyy ja he ymmärtävät omassa tutortoiminnassaan opiskelijoiden mielenterveyden ongelmia ja haasteita sekä osaavat keskustella niistä. Tarkoituksena on, että mahdollisimman moni opiskelijatutor käy Mielenterveyden ensiapu 1 -koulutuksen, jonka jälkeen on mahdollisuus käydä vielä MTEA2 -koulutus. Toimintamallilla pyritään osoittamaan koulutusten hyöty nuorten mielenterveystaitojen edistämisessä. Tavoitteena on käytäntö, jossa oppilaitos toteuttaisi omana toimintanaan Mielenterveyden ensiapu -koulutuksia. Tämä edellyttää oppilaitoksen henkilökunnan edustajien kouluttamista, jotta sisäinen kouluttaminen on mahdollista. 

 

Toimintaympäristö

Nuorten mielenterveyden tukemiselle on ollut viime vuosina suurta tarvetta. Poikkeusolot kuormittivat nuorten mielenterveyttä, eikä Suomessa ole pystytty vastaamaan nuorten mielenterveyspalveluiden kasvavaan tarpeeseen. Nuorille suunnatut mielenterveyspalvelut ovat ruuhkautuneet ja varhainen mielenterveysongelmien tunnistaminen on tullut haasteelliseksi. Samat ongelmat koskevat myös opiskelijaterveydenhuoltoa, jonka kuuluisi vastata ensimmäisenä nuorten opiskelijoiden avun tarpeeseen. Euroopan muuttunut talous- ja turvallisuustilanne luovat turvattomuuden tunnetta perheissä, mikä vaikuttaa nuorten mielen hyvinvointiin. Opiskelijoille tulisi tästä syystä tarjota osana opiskelua työkaluja oman mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja vahvistamiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

MTEA-koulutuksia on järjestetty Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan opiskelijatutoreille Porissa ja Raumalla. Opiskelijatutorit ovat vahvasti mukana uusien opiskelijoiden aloittaessa opintonsa ja heidän tehtäviin kuuluu mm. perehdyttäminen ja opiskelijan tukeminen opintojen alussa. Opiskelijatutorit ovat  tiiviissä kontaktissa uusien aloittavien opiskelijoiden kanssa, jolloin heille saatetaan tuoda esille muitakin ongelmia, jotka voivat vaikuttaa opiskeluun. On erityisen tärkeää, että opiskelijatutoreilla olisi tietoa mielenterveyteen vaikuttavista asioista ja ymmärrystä mielen hyvinvoinnin vahvistamisesta, jolloin keskustelu näistä asioista on helpompaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin perusajatuksena on kouluttaa mahdollisimman laajasti opiskelijatutoreita, jotta kerrytetään mielenterveystaitojen osaamista oppilaitoksen sisällä. Tästä hyötyvät eniten uudet aloittavat opiskelijat, joiden kanssa tutorit tekevät työtään. Välillisesti koulutuksesta saadusta osaamisesta hyötyvät myös muut opiskelijat, koska vaikutukset kertaantuvat mahdollisimman laajasti toteutetulla koulutuksella opiskelijoiden kesken. Tämä on vaatinut myös Winnovan henkilökunnalta osallistumista, jotta koulutuksia on saatu markkinoitua eteenpäin opiskelijatutoreille. Henkilökunnan osallistuminen koulutusten edistämiseen ja niiden selkeän hyödyn näkeminen ovat keskeisessä roolissa, jotta uutta toimintamallia voitaisiin oppilaitokseen kehittää.

Opiskelijatutoreille suunnatut koulutukset ovat siis osa toimenpiteen kokonaisuutta ja niiden jälkeen toteutetaan Winnovassa sisäisesti jatkossa mielenterveyden ensiapukoulutuksia opiskelijoille. Tämä vaatii muutaman henkilökunnan jäsenen käymistä MTEA 1 & 2 -koulutuksen, jonka jälkeen toteutetaan vielä molempien osioiden ohjaajakoulutus, jotta toimenpide voidaan juurruttaa käytäntöön. Tämä vaatii hankkeen osalta oman panostuksen, jotta henkilökunnan edustajan kanssa keskustellaan mahdollisuudesta sisäiseen kouluttamiseen ja siihen liittyvistä vaatimuksista. 

Resurssien osalta toimenpiteen kouluttamisvaihe on sitonut hankkeelta työntekijän, joka on organisoinut koulutuksen yhdessä oppilaitoksen ja kouluttajan kanssa. Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa -hanke on maksanut MTEA -koulutukset, joista viimeiset järjestetään keväällä 2023. Winnovan henkilökunnan kouluttaminen vaatii oppilaitoksen oman rahallisen panostuksen, jotta suunniteltu toimenpide saadaan jatkuvaan käytäntöön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opiskelijatutorit ovat antaneet pääsääntöisesti kiitettävää palautetta järjestetyistä koulutuksista. Yleisellä tasolla koulutuksen sisältö on koettu tarpeelliseksi ja hyödylliseksi oman mielen hyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelijat ovat kokeneet, että he voivat hyödyntää koulutuksesta saatuja tietoja ja taitoja arjessaan sekä opiskelijatutor- toiminnassa. Koulutukseen osallistuneet opiskelijat ovat tuoneet esille, että koulutuksella on paljon mielenterveyttä vahvistavia ja suojaavia tekijöitä. Koulutukseen sisältyvät keskustelut ovat vähentäneet mielenterveyden ongelmiin liittyvää tabua opiskelijoiden keskuudessa. Osa koulutukseen osallistuneista on tuonut esille sen, että MTEA -koulutuksen olisi hyvä olla osa koulutussuunnitelmaa, joka toisi kaikille opiskelijoille tarjolle tärkeät mielen hyvinvoinnin edistämisen taidot.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutusten järjestämiseen kannattaa varata tarpeeksi aikaa, jotta tärkeät asiat tulevat huomioitua:

  • Koulutuksen kohderyhmän valitseminen ja yhteydenotot ko. ryhmän yhteyshenkilöön
  • Yhteistyö kouluttajan kanssa, jotta saadaan ehdotuksia koulutuksen ajankohdalle, aikaraja ilmoittautumiselle, sekä tieto osallistujien vähimmäismäärästä koulutuksen järjestämiseksi
  • Ilmoittautumislomakkeen tekeminen ja lähettäminen mahdollisimman aikaisin kohderyhmälle
  • Koulutustilojen varaaminen tarvittaessa tai sopiminen yhteistyötahon kanssa, missä koulutus järjestetään
  • Koulutuksen mainostaminen kohderyhmälle mahdollisimman aikaisin, josta käy ilmi koulutuksen sisältö ja tarkoitus
  • Selkeästi järjestetty ja hyvin onnistunut koulutus tuo hyvän lähtökohdan toimintamallin toteuttamiseen ja mahdolliseen laajentamiseen kohderyhmälle jatkossakin

Toimintamallia voidaan soveltaa parhaiten eri asteiden oppilaitoksiin, jossa on opiskelijatutor-toimintaa. Muille kohderyhmille toimintamallin soveltaminen on haastavampaa, koska se perustuu opiskelijatutorien kouluttamiseen ja mielenterveystaitojen lisäämiseen tätä kautta opiskelijoiden keskuudessa. Toimintamallia voidaan myös soveltaa siten, että oppilaitoksen henkilökuntaa koulutetaan ja osa henkilökunnasta kouluttautuu tämän jälkeen MTEA -kouluttajiksi. Tällä tavalla voidaan opiskelijoita ja henkilökuntaa kouluttaa jatkossa oppilaitoksen sisällä. 

 

 

Kansikuva
Kuvassa henkilö poistuu pään sisältä portaita pitkin ensiapulaukun kanssa.

Kehittämisen vaihe

Valmis