Mielenterveys- ja päihdepalvelut, asumisen asiakasohjauksen yksikkö ASSI

Satakunnan hyvinvointialueella yksikköön on keskitetty kaikki satakuntalaisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaiden asumispalveluiden tarpeenarviot ja päätökset.  Yksikössä työskentelee kolme sosiaaliohjaajaa ja kaksi sosiaalityöntekijää. 

Toimintaympäristö

Yksikön toiminnan kehittäminen perustuu sosiaalihuoltolakiin, jossa tulee ottaa huomioon asiakkaan yksilöllinen palveluiden tarve, osallisuus, verkosto, yksilölliset haasteet ja vahvuudet sekä erityisen tuen tarpeessa olevat asiakkaat. Päätösten perusteena on hyvinvointialuetta koskeva laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä. Palveluiden kehittäminen ja järjestäminen tulee olla asiakkaalle tarpeen mukaista sekä palveluista toiseen siirtyminen saumatonta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suunnittelutyö lähtenyt liikkeelle hyvinvointialueen palveluiden valmistelun myötä 2022. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalvelut, palvelutarpeen arviot ja päätökset haluttiin saman koordinaation alle. Kehittämisessä huomioitiin hyvinvointialueen valmistelun aikainen strategia, mikä piti sisällään tasavertaiset palvelut koko Satakunnan alueella. Tavoitteena oli saada saavutettavat ja tavoitettavat palvelut, joiden myöntämisperusteet ja palvelutarpeen arviointi tapahtuu yhteneväisillä kriteereillä. 

Yksikön toiminta perustuu Toipumisorientaatio viitekehykseen, jossa asiakkaan kohtaaminen ja osallisuuden vahvistaminen on palveluiden tuottamisen lähtökohtana. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asumisen asiakasohjauksen yksikön toiminta perustuu asiakaslähtöisten ja yksilöllisten palveluiden tuottamiseen Satakunnan hyvinvointialueella. Yksikköön on haluttu keskittää kaikki Satakunnan alueen asumispalveluiden palvelutarpeen arviot ja päätökset, jotta palvelut ja niiden myöntämisen perusteet olisivat kaikille satakuntalaisille yhdenvertaiset ja tukisivat hyvinvointialueen tavoitteita. Yksiköllä on merkityksellinen rooli toteuttaa asumispalvelua kustannustehokkaasti, tarjoten oikea-aikaisia ja yhdessä asiakkaan kanssa suunniteltuja tavoitteellisia palveluita. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Valmistelutyöstä vastuussa ollut vastuualuejohtaja Matti Järvinen. Valmisteluun osallistunut moniammatillinen ja monialainen työryhmä sosiaali- ja terveydenhuollon kentältä. 

Vuodesta 2023 yksikön toimintaa kehittävät ASSI-yksikön henkilökunta, esihenkilö Anna-Mari Salminen ja vastuuyksikön päällikkö Terhi Kauppila ja vastuualuejohtaja Matti Järvinen

Tavoiteltu muutos

Muutoksella tavoitellaan yhteneväistä ja joustavaa palveluihin ohjautumista, yhdenvertaisia ja asiakkaan osallisuutta sekä osallistumista tuottavia palveluita. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluissa on asiakkaita, joiden palvelutarvetta ei ole arvioitu säännöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa. Yksikön toiminnan lähtökohtana on hakea muutosta siihen, että asiakkaita tavataan säännöllisesti sekä heidän palvelutarvettaan arvioidaan yksilöllisen tarpeen mukaan, heitä unohtamatta palveluiden piiriin. 

Muutoksella haetaan vahvaa ohjauksellista roolia suhteessa asumispalveluyksiköihin ja varmistetaan asiakkaan saaman palvelun laatu sekä asiakkaan nimeämien tavoitteiden toteutuminen. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta seurataan säännöllisesti asiakaskokemuksen mittaamisella, asiakasraadeilla sekä tiedolla johtamisen keinoin. Asiakasvirtauksen seuranta asiakaskokemuksen ohella antaa kuvaa kokonaisuudesta. Palveluiden laatua ja vaikuttavuutta sekä vaikutuksia ei voi yksissään mitata yhdellä mittarilla, vaan näkemyksen koostaminen vaatii kokonaisuuden hahmottamista. 

Toteutussuunnitelma

Yksikkö on aloittanut jo toimintansa ja toiminnan kehittäminen jatkuu koko ajan. Uuden yksikön keskeiset aloittamisen ajan haasteista on päästy yli.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yksikkö tekee palvelutarpeen arvioita sekä päätöksiä mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaille, joilla on sairautensa taikka mielenterveyden haasteidensa vuoksi laaja-alaisia haasteita itsenäisessä pärjäämisessä, jolloin varhaisemman tuen palvelut eivät ole riittävät taikka eivät sovellu käytettäväksi. 

Yksikkö voi myöntää asiakkaalle tuettua asumista kotiin vietävinä palveluina taikka yksikköasumisena, yhteisöllistä ja ympärivuorokautista asumista. 

Toipumisorientaatio on yksikön keskeinen viitekehys, jossa asiakkaan osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen on keskeinen tavoite. Asiakkaan saamat palvelut tulevat pyrkiä asiakkaan osallisuutta, integroitumista yhteiskuntaan ja itsenäistä toimijuutta ja toipumista sairauden aiheuttamista haasteista huolimatta. 

Ratkaisun perusidea

ASSI-yksikköön on keskitetty kaikki Satakunnan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluiden palvelutarpeen arvioit sekä päätökset myönnettävistä palveluista. Asiakkaalle nimetään omatyöntekijä, joka on vastuussa asiakkaan prosessista koko asumisen ajan. Palvelut suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakkaan tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti asiakkaan kanssa, jotta tarpeen mukaan palvelua voidaan keventää taikka lisätä.

Yksikössä työskentelee moniammatillinen tiimi. Erityisen tuen asiakkaat ohjautuvat pääsääntöisesti suoraan sosiaalityöntekijälle, kuitenkaan aloitettua omatyöntekijäsuhdetta ei katkaista, vaan sosiaalityöntekijä toimii tällöin työparina. 

Yksikön keskeinen viitekehys on toipumisorientaatio, missä korostuvat osallisuus, toiveikkuus ja yhteiskuntaan integroituminen. Toipumisorientaatio lähtöisellä työtavalla on myös merkittäviä kustannusvaikutuksia koko vastuuyksikön näkökulmasta, jolloin työskentely on asiakaslähtöistä ja mahdollisimman itsenäiseen toimijuuteen pyrkivää. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

ASSI-yksikön toimintaa on valmisteltu ennen sote-muutoksen voimaantuloa ja yksikkö on aloittanut toimintansa 2/23. Valmistelutyötä on tehty moniammatillisesti eri sidosryhmiä osallistaen. Yksikön toiminta ja toiminnan keskeiset periaatteet ovat muuttuneet ensimmäisen vuoden aikana. Yksikkö on luonut aktiivisella kehittämisen otteella toimivat rakenteet ja sidosryhmätyöskentely on lähtenyt hyvään alkuun. Vuoden 2024 kehittämisessä kiinnitetään huomiota erityisesti rajapinta asiakkaisiin sekä yhteistyön tiivistämiseen eri toimijoiden kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallilla on merkityksellisiä vaikutuksia asiakkaan näkökulmasta osallisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen. Organisaation näkökulmasta ASSI-yksiköllä on merkityksellinen rooli kustannusten hillinnän näkökulmasta. ASSI-yksikön työntekijät tekevät tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueen omien asumispalveluiden sekä ostopalveluiden kanssa. ASSI-yksikön työntekijöillä on ohjauksellinen ja mentoroiva rooli suhteessa yksityisiin palveluntuottajiin sekä valvonnallinen näkökulma asiakkaan saaman palvelun laadun suhteen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yksikön toiminnan aloittamisen myötä erityisesti satakuntalaisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakkaiden kohdalla toteutuu yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus. Kooltaan suhteellisen pieni yksikkö kykenee ketteriin muutoksiin sekä toimintatapojen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin.