Miepä- ja vastaanottopalveluiden väliset konsultaatiomallit Kymenlaakson hva:lla (RRP, P4, I1)

Toimintamallin tarkoituksena on määritellä selkeät ja yhteiset konsultaatiomallit miepäpalveluiden ja vastaanottopalveluiden välille.

Toimintamallin tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä asiakkaiden hoitoa ja palvelua.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palvelut

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Konsultaatioita on toteutettu Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palveluissa aiemmin monin eri tavoin. Syksyllä 2024 toteutettujen työpajojen tarkoituksena oli sekä tarkastella nykyisiä konsultaatioväyliä että määritellä toimivat konsultaatiotavat. Tavoitteena oli yhteiskehittämistä hyödyntämällä parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä määritellä alueelle toimivat konsultaatiokäytännöt sujuvoittamaan asiakkaan / potilaan saamaa palvelua. 

Konsultaatioväylät joita työpajoissa tarkasteltiin olivat hoitaja-hoitaja, hoitaja-lääkäri sekä lääkäri-lääkäri.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Saa tarvitsemaansa palvelua sujuvasti, niin ettei hänen tarvitse fyysisesti välttämättä siirtyä mihinkään

Ammattilainen: Voi sujuvasti hyödyntää toisen ammattilaisen tietoa, osaamista ja konsultoida yhteisesti sovitulla tavalla ja saada asiakkaan asiaa edistettyä, mahdollisesti ratkaistua ilman, että asiakkaan täytyy liikkua mihinkään

Organisaatio: Kaikilla on yhteinen käsitys ja ymmärrys siitä missä, milloin ja miten toista ammattilaista / kollegaa voi konsultoida. Asiakkaat saavat asioitaan selvitettyä ilman, että heidän tarvitsee fyysisesti itse siirtyä mihinkään (ammattilaiset hoitavat asiaa keskenään jonka jälkeen tiedotetaan asiakasta)

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Työpajatyöskentelyssä oli mukana ammattilaisia sekä miepä- että vastaanottopalveluista sekä eri ammattiryhmien edustajia (hoitajia sekä lääkäreitä)

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli sujuvoittaa konsultaatiotapoja, määritellä toimivat konsultaatiomallit sekä saada lopputelemana konsultaatiot johtamaan johonkin lopputulokseen

Toteutussuunnitelma

Syksyllä 2024 toteutettiin ammattilaisille kaksi työpajaa joissa ammattilaisia osallistettiin. 

•1.työpajan aiheena oli miettiä yhdessä miltä hyvä konsultaatiomalli näyttää?

•2.työpajan aiheena oli suunnitella millaiset konsultaatiomallit rakennetaan?

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat niin sotekeskuksien mielenterveys - ja päihdepalveluiden kuin vastaanottopalveluidenkin asiakkaat.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ensimmäistä työpajaa varten muiden alueiden konsultaatiotapoja ja -väyliä benchmarkattiin. Käytettävissämme oli neljän eri hyvinvointialueen mallit. 

Eri alueiden malleista oli koottu esitys joka käytiin läpi alustuksessa läpi. 

Ideointi

Ensimmäisessä työpajassa käytiin läpi 

  • Tausta, tarpeet/toiveet
  • Nykytila
  • Muiden alueiden benchmarkkaus

    Työpajassa oli myös osallistavaa toimintaa, työpajassa työskenneltiin ryhmissä

    Työpajoissa osallistujat kävivät keskustellen ryhmissä läpi miltä hyvä konsultaatiomalli näyttää. Keskustelun lomassa / jälkeen osallistujat kirjoittivat ajatuksiaan whiteboardille

Toiveena oli prosessinomainen kuvaus

  • Missä, milloin, miksi ja miten konsultaatio tapahtuu?
  • Mitä järjestelmiä konsultaatioissa käytetään?
  • Millainen on konsultaation aikajana?

Toisen työpajan aiheena oli millaiset konsultaatiomallit alueelle rakennetaan? Mitä muutetaan? Miten muutos saadaan toimivaksi?

  • Alkuun kävimme läpi edellisen työpajan koonnin työpajaosuuksineen
  • Ammattilaisia ohjeistettiin käymään läpi vaihe vaiheelta keskustellen millainen prosessi on vaihe vaiheelta
  • Ammattilaisilla oli käytettävissään edellisen työpajan pohjalta kootut asiat jotka he olivat ryhmissä koostaneet
Liitteet
Kuva
Työpajan tehtäväksianto
Idean valinta

Alueelle oli tarpeen rakentaa toimivat konsultaatiomallit. Konsultaatiotapoja oli useita eikä ne aina johtaneet lopputulemaan.

Idean konkretisointi ja visualisointi

• Konsultaatiomallien rakentaminen lähti toiveesta tarkastella / määritellä toimivat konsultaatiotavat alueelle

  • Työpajojen tarkoituksena tarkastella nykyisiä konsultaatioväyliä ja määritellä toimivat konsultaatioväylät
  • Tavoitteena parantaa/sujuvoittaa konsultaatioita ja määritellä konsultaatiomallit
Ratkaisun testaaminen

Työpajat toteutettiin syksyllä 2024:

  1. työpaja syyskuussa
  2. työpaja lokakuussa

Uusia konsultaatioväyliä tapoja otettiin käyttöön heti syksyllä sekä lääkärien välisessä toimintamallissa tammikuuhun 2025 mennessä.

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena oli sujuvoittaa konsultaatioita ja saada ne johtamaan johonkin lopputulokseen

Kokeilussa opittua

Tärkeää saada keskusteluun eri palveluiden edustajia sekä eri ammattiryhmien edustajia keskustelemaan kulloiseenkiin aiheeseen liittyvistä teemoista jotta kehitettävää asiaa voidaan tarkastella mahdollisimman laajasti ja monesta näkökulmasta. 

Ratkaisun perusidea

Selkeät konsultaatiomallit vastaanottopalveluiden ja miepän välille niin hoitajien ja lääkäreiden keskinäiseen konsultaatioon kuin myös hoitaja-lääkärikonsultaatioon. 

Liitteet
Kuva
Konsultaatiomallit Kymenlaakson hva:lla
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jalkautumalla palveluihin (esim. terveysasemien lääkäreiden koulutukseen).

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa vastaaviin palveluihin muillakin hyvinvointialueilla. 

On tärkeää, että eri ammattiryhmien edustajat ovat yhdessä miettimässä konsultaatioihin liittyviä asioita (ne ketkä konsultoivat ja ketä konsultoidaan).