Miepä- ja vastaanottopalveluiden väliset konsultaatiomallit Kymenlaakson hva:lla (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on määritellä selkeät ja yhteiset konsultaatiomallit miepäpalveluiden ja vastaanottopalveluiden välille.
Toimintamallin tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä asiakkaiden hoitoa ja palvelua.
Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palvelut
Konsultaatioita on toteutettu Kymenlaakson hyvinvointialueen perustason palveluissa aiemmin monin eri tavoin. Syksyllä 2024 toteutettujen työpajojen tarkoituksena oli sekä tarkastella nykyisiä konsultaatioväyliä että määritellä toimivat konsultaatiotavat. Tavoitteena oli yhteiskehittämistä hyödyntämällä parantaa ja sujuvoittaa konsultaatioita sekä määritellä alueelle toimivat konsultaatiokäytännöt sujuvoittamaan asiakkaan / potilaan saamaa palvelua.
Konsultaatioväylät joita työpajoissa tarkasteltiin olivat hoitaja-hoitaja, hoitaja-lääkäri sekä lääkäri-lääkäri.
Työpajatyöskentelyssä oli mukana ammattilaisia sekä miepä- että vastaanottopalveluista sekä eri ammattiryhmien edustajia (hoitajia sekä lääkäreitä)
Tavoitteena oli sujuvoittaa konsultaatiotapoja, määritellä toimivat konsultaatiomallit sekä saada lopputelemana konsultaatiot johtamaan johonkin lopputulokseen
Syksyllä 2024 toteutettiin ammattilaisille kaksi työpajaa joissa ammattilaisia osallistettiin.
•1.työpajan aiheena oli miettiä yhdessä miltä hyvä konsultaatiomalli näyttää?
•2.työpajan aiheena oli suunnitella millaiset konsultaatiomallit rakennetaan?
Kohderyhmänä ovat niin sotekeskuksien mielenterveys - ja päihdepalveluiden kuin vastaanottopalveluidenkin asiakkaat.
Ensimmäistä työpajaa varten muiden alueiden konsultaatiotapoja ja -väyliä benchmarkattiin. Käytettävissämme oli neljän eri hyvinvointialueen mallit.
Eri alueiden malleista oli koottu esitys joka käytiin läpi alustuksessa läpi.
Ensimmäisessä työpajassa käytiin läpi
- Tausta, tarpeet/toiveet
- Nykytila
-
Muiden alueiden benchmarkkaus
Työpajassa oli myös osallistavaa toimintaa, työpajassa työskenneltiin ryhmissä
Työpajoissa osallistujat kävivät keskustellen ryhmissä läpi miltä hyvä konsultaatiomalli näyttää. Keskustelun lomassa / jälkeen osallistujat kirjoittivat ajatuksiaan whiteboardille
Toiveena oli prosessinomainen kuvaus
- Missä, milloin, miksi ja miten konsultaatio tapahtuu?
- Mitä järjestelmiä konsultaatioissa käytetään?
- Millainen on konsultaation aikajana?
Toisen työpajan aiheena oli millaiset konsultaatiomallit alueelle rakennetaan? Mitä muutetaan? Miten muutos saadaan toimivaksi?
- Alkuun kävimme läpi edellisen työpajan koonnin työpajaosuuksineen
- Ammattilaisia ohjeistettiin käymään läpi vaihe vaiheelta keskustellen millainen prosessi on vaihe vaiheelta
- Ammattilaisilla oli käytettävissään edellisen työpajan pohjalta kootut asiat jotka he olivat ryhmissä koostaneet
Alueelle oli tarpeen rakentaa toimivat konsultaatiomallit. Konsultaatiotapoja oli useita eikä ne aina johtaneet lopputulemaan.
• Konsultaatiomallien rakentaminen lähti toiveesta tarkastella / määritellä toimivat konsultaatiotavat alueelle
- Työpajojen tarkoituksena tarkastella nykyisiä konsultaatioväyliä ja määritellä toimivat konsultaatioväylät
- Tavoitteena parantaa/sujuvoittaa konsultaatioita ja määritellä konsultaatiomallit
Työpajat toteutettiin syksyllä 2024:
- työpaja syyskuussa
- työpaja lokakuussa
Uusia konsultaatioväyliä tapoja otettiin käyttöön heti syksyllä sekä lääkärien välisessä toimintamallissa tammikuuhun 2025 mennessä.
Tavoitteena oli sujuvoittaa konsultaatioita ja saada ne johtamaan johonkin lopputulokseen
Tärkeää saada keskusteluun eri palveluiden edustajia sekä eri ammattiryhmien edustajia keskustelemaan kulloiseenkiin aiheeseen liittyvistä teemoista jotta kehitettävää asiaa voidaan tarkastella mahdollisimman laajasti ja monesta näkökulmasta.