Moniammatillinen yhteistyö ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa -Sujuvat palvelut -valmennus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Kuvataan moniammatillisen yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla.
Oivalla ja ymmärrä
Palveluiden järjestämisessä tulee huomioida Kanta-Hämeen hyvinvointialueen erityispiirteet ja toimintaympäristö. Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta kuvaa maantieteellinen hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki).
Integraatiota vaikeuttavat tekijät liittyvät palveluiden hajanaiseen järjestämismalliin, puutteellisiin yhteistyörakenteisiin ja toimintamalleihin sekä henkilöstön riittämättömyyteen. Lisäksi haasteita tuo lukuisat erilaiset tietojärjestelmät. Tavoitteena on vahvistaa hyvinvointialueen rakenteissa ja toiminnassa koko Kanta-Hämeen alueellista yhtenäisyyttä ilman seutukunnallista ulottuvuutta.
Kehittämisessä sitoudumme Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategian neljän painopistealueen edistämiseen:
Järjestämme vaikuttavat palvelut
Suunnittelemme ja järjestämme palvelumme niin, että ne vastaavat asiakasryhmien kokoa ja tarpeita. Vaikuttavuus saavutetaan oikein mitoitettujen palvelujen tehokkaalla tuottamisella ja systemaattisella kehittämisellä.
Autamme sopivalle polulle
Sopivan palvelupolun löytyminen vaatii asiakasymmärrystä ja näkemystä - syliä, johon voi tukeutua.
Osaamme ennakoida
Toimimme aidon ennakoivasti ja varaudumme ympäristön muutoksiin niin, että kaikki kantahämäläiset voivat paremmin.
Onnistumme toisiimme luottaen
Pyrimme johtamisessamme selkeyteen ja johdonmukaisuuteen. Hyvä johtaminen ja luottamus ovat avaimia työhyvinvointiin ja yhteiseen onnistumiseen.
Kehittäjäjoukossamme on mukana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaisia ja asiakasosallistuja.
Jukka Ikonen, Sosiaali- ja Kriisipäivystys
Sari Valaja-jokinen, Kotisairaala
Rita Juvonen, Asiakasohjaus
Lotte Seeck, Yhteispäivystys
Toni Lindholm, Ensihoito
Reijo Saari, Asiakasosallistuja
Tuuli Vuolahti, Projektiasiantuntija
Asiakkaalle on selkeä tarkoituksenmukainen palvelupolku, toimijoiden yhteistyö on sujuvaa ja tiedonkulku toimii.
Kohderyhmän ja ilmiön tavoittaminen käytössä olevien järjestelmien tuottaman datan valossa on hyvin haastavaa. Lähtötilanteen selvittämiseksi olemme keränneet toimialoilta informaatiota joka voisi liittyä ilmiöön. Kehittämisen tueksi ja ilmiön tarkentamiseksi toteutamme toimialojen ammattilaisille kyselyjä.
Kohderyhmänämme on ikäihminen, jolla on kotona pärjäämisen haasteita akuutisti. Hän ohjautuu päivystykseen useasti tai hänen tilanteestaan soitetaan toistuvasti 112.
Akuuttitilanteilla tarkoitamme ikäihmisen äkillistä avuntarvetta, jossa kotona pärjäämättömyys johtuu muista syistä kuin hoidollisen tai lääketieteellisen avun tarpeista ja joihin ammattilaisten on yksin tai yhdessä toisen ammattilaisen kanssa reagoitava välittömästi.
Kehittämisen työryhmässämme on aktiivisesti mukana asiakasosallistuja.