Moniammatillinen yhteistyö ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa -Sujuvat palvelut -valmennus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Kuvataan moniammatillisen yhteistyön toimintamalli, jossa ikääntyneen Kanta-Hämäläisen akuuttitilanteessa palvelutarpeeseen vastataan tarkoituksenmukaisella palvelulla. 

Toimintaympäristö **

Palveluiden järjestämisessä tulee huomioida Kanta-Hämeen hyvinvointialueen erityispiirteet ja toimintaympäristö. Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta kuvaa maantieteellinen hajautuneisuus kolmeen seutuun: Forssan seutuun (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Hämeenlinnan seutuun (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala) ja Riihimäen seutuun (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki).

Integraatiota vaikeuttavat tekijät liittyvät palveluiden hajanaiseen järjestämismalliin, puutteellisiin yhteistyörakenteisiin ja toimintamalleihin sekä henkilöstön riittämättömyyteen. Lisäksi haasteita tuo lukuisat erilaiset tietojärjestelmät. Tavoitteena on vahvistaa hyvinvointialueen rakenteissa ja toiminnassa koko Kanta-Hämeen alueellista yhtenäisyyttä ilman seutukunnallista ulottuvuutta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämisessä sitoudumme Kanta-Hämeen hyvinvointialueen strategian neljän painopistealueen edistämiseen: 

Järjestämme vaikuttavat palvelut

Suunnittelemme ja järjestämme palvelumme niin, että ne vastaavat asiakasryhmien kokoa ja tarpeita. Vaikuttavuus saavutetaan oikein mitoitettujen palvelujen tehokkaalla tuottamisella ja systemaattisella kehittämisellä.

Autamme sopivalle polulle

Sopivan palvelupolun löytyminen vaatii asiakasymmärrystä ja näkemystä - syliä, johon voi tukeutua. 

Osaamme ennakoida

Toimimme aidon ennakoivasti ja varaudumme ympäristön muutoksiin niin, että kaikki kantahämäläiset voivat paremmin. 

Onnistumme toisiimme luottaen

Pyrimme johtamisessamme selkeyteen ja johdonmukaisuuteen. Hyvä johtaminen ja luottamus ovat avaimia työhyvinvointiin ja yhteiseen onnistumiseen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Akuuttitilanteiden toimintamallia ei ole olemassa ja asiakasprosessia ei ole kuvattu. 

Lähtötilanteessa tunnistamiamme haasteita:

Ammattilaiset: Tiedonsiirron haasteet ammattilaiselta-ammattilaiselle, toimijoiden välinen kommunikaatio, toimijoiden roolit prosessissa, asiakkaan ohjautuminen raskaan palvelun piiriin, kotiin annettavien palveluiden valikoima vähäinen, palveluiden aloitus viivästyy. 

Asiakas: Prosessi sekava, tiedonkulun haasteet näkyvät asiakkaalle ja läheisille.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukossamme on mukana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaisia ja asiakasosallistuja.

Jukka Ikonen, Sosiaali- ja Kriisipäivystys​

Sari Valaja-jokinen, Kotisairaala​

Rita Juvonen, Asiakasohjaus​

Lotte Seeck, Yhteispäivystys​

Toni Lindholm, Ensihoito​

Reijo Saari, Asiakasosallistuja​

Tuuli Vuolahti, Projektiasiantuntija

Tavoiteltu muutos

Asiakkaalle on selkeä tarkoituksenmukainen palvelupolku, toimijoiden yhteistyö on sujuvaa ja tiedonkulku toimii.  

Muutoksen mittaaminen

Kohderyhmän ja ilmiön tavoittaminen käytössä olevien järjestelmien tuottaman datan valossa on hyvin haastavaa. Lähtötilanteen selvittämiseksi olemme keränneet toimialoilta informaatiota joka voisi liittyä ilmiöön. Kehittämisen tueksi ja ilmiön tarkentamiseksi toteutamme toimialojen ammattilaisille kyselyjä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänämme on ikäihminen, jolla on kotona pärjäämisen haasteita akuutisti. Hän ohjautuu päivystykseen useasti tai hänen tilanteestaan soitetaan toistuvasti 112. 

Akuuttitilanteilla tarkoitamme ikäihmisen äkillistä avuntarvetta, jossa kotona pärjäämättömyys johtuu muista syistä kuin hoidollisen tai lääketieteellisen avun tarpeista ja joihin ammattilaisten on yksin tai yhdessä toisen ammattilaisen kanssa reagoitava välittömästi.

Kehittämisen työryhmässämme on aktiivisesti mukana asiakasosallistuja.