Monipalveluprosessi, Soite
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa on kehitetty toimintamalli asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tai tukea elämäntilanteeseensa. Toimintamalli tuo sote- ammattilaiset yhteen asiakkaan palveluiden tarpeiden pohjalta.
Toimintamallin nimi
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa on kehitetty toimintamalli asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tai tukea elämäntilanteeseensa. Toimintamalli tuo sote- ammattilaiset yhteen asiakkaan palveluiden tarpeiden pohjalta.
Toimintamalli on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat moniammatillisen tuen tarpeessa olevia tai useita eri palveluita käyttäviä asiakkaita. Toimintamalli edistää asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaista ohjausta avun piiriin, yhteistyön tarpeen tunnistamista, arviointia, suunnittelua ja toteutusta.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue muodostuu Kokkolan ja Kannuksen kaupungeista sekä Toholammin, Kaustisen, Vetelin, Halsuan, Lestijärven ja Perhon kunnista ja niiden 68 021 asukkaasta. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelee yli 4000 työntekijää.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen voimavarana on Suomen pienimpänä hyvinvointialueena sen keveys, ketteryys ja kokemus. Hyvinvointialuevalmistelun lähtökohtana on ollut säilyttää ja edelleen kehittää kaikkea sitä mikä toimii ja korjata se, mikä on tarpeen korjata.
Soitessa halutaan yhdistää palvelut asiakas- ja potilaslähtöisellä tavalla, jossa sekä sosiaali- että terveydenhuollon yksiköt toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä. Tavoitteena on aito sisällöllinen asiakas- ja potilaslähtöinen palvelujärjestelmä, jossa saadaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä perus- ja erikoispalveluiden raja-aitoja madallettua ja tuotettua palveluita maakuntamme ja lähialueen väestölle entistä saumattomampien palveluketjujen muodossa.
Hyvinvointialueen missiona on tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta ihmiselle. Soiten tunnuslauseena on ”Ihminen keskiössä”. Tuon tunnuslauseen ja perusperiaatteen ympärille tiivistyy koko keskipohjalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusajatus.
Strategisesti hyvinvointialue perustuu tuttuihin perusteisiin ja Kestävän Soiten kivijalkoihin. Lähtökohtana on ennakoivat, yhdenvertaiset ja ehyet palveluketjut lähellä ihmisten arkea. Vaikuttavuutta saadaan monimuotoisilla palveluilla ja taloudellisesti sekä inhimillisesti kestävillä rakenteilla.
Kohderyhmänä on koko väestö, joiden tilanteesta herää huoli tai käyttävät useamman kuin kahden palvelualan palveluita. Soiten kokemusasiantuntijat olleet alussa mukana kuuntelemassa informaatiota monipalveluprosessista ja sai heiltä hyvän vastaanoton.