Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa on kehitetty toimintamalli asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tai tukea elämäntilanteeseensa. Toimintamalli tuo sote- ammattilaiset yhteen asiakkaan palveluiden tarpeiden pohjalta. 

Toimintamallin nimi
Monipalveluprosessi, Soite
Toimintamallin lyhyt kuvaus

 

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa on kehitetty toimintamalli asiakkaille, jotka tarvitsevat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tai tukea elämäntilanteeseensa. Toimintamalli tuo sote- ammattilaiset yhteen asiakkaan palveluiden tarpeiden pohjalta. 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Yhdessä

Tekijä

Anu Pippola

Luotu

20.04.2022

Viimeksi muokattu

19.12.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat moniammatillisen tuen tarpeessa olevia tai useita eri palveluita käyttäviä asiakkaita. Toimintamalli edistää asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaista ohjausta avun piiriin, yhteistyön tarpeen tunnistamista, arviointia, suunnittelua ja toteutusta. 

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue muodostuu Kokkolan ja Kannuksen kaupungeista sekä Toholammin, Kaustisen, Vetelin, Halsuan, Lestijärven ja Perhon kunnista ja niiden 68 021 asukkaasta. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelee yli 4000 työntekijää.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen voimavarana on Suomen pienimpänä hyvinvointialueena sen keveys, ketteryys ja kokemus. Hyvinvointialuevalmistelun lähtökohtana on ollut säilyttää ja edelleen kehittää kaikkea sitä mikä toimii ja korjata se, mikä on tarpeen korjata. 

Soitessa halutaan yhdistää palvelut asiakas- ja potilaslähtöisellä tavalla, jossa sekä sosiaali- että terveydenhuollon yksiköt toimivat tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä. Tavoitteena on aito sisällöllinen asiakas- ja potilaslähtöinen palvelujärjestelmä, jossa saadaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä perus- ja erikoispalveluiden raja-aitoja madallettua ja tuotettua palveluita maakuntamme ja lähialueen väestölle entistä saumattomampien palveluketjujen muodossa.

Hyvinvointialueen missiona on tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta ihmiselle. Soiten tunnuslauseena on ”Ihminen keskiössä”. Tuon tunnuslauseen ja perusperiaatteen ympärille tiivistyy koko keskipohjalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän perusajatus. 

Strategisesti hyvinvointialue perustuu tuttuihin perusteisiin ja Kestävän Soiten kivijalkoihin. Lähtökohtana on ennakoivat, yhdenvertaiset ja ehyet palveluketjut lähellä ihmisten arkea. Vaikuttavuutta saadaan monimuotoisilla palveluilla ja taloudellisesti sekä inhimillisesti kestävillä rakenteilla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko väestö, joiden tilanteesta herää huoli tai käyttävät useamman kuin kahden palvelualan palveluita. Soiten kokemusasiantuntijat olleet alussa mukana kuuntelemassa informaatiota monipalveluprosessista ja sai heiltä hyvän vastaanoton.

Kansikuva
Yhdessä olemme enemmän

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä