Mummonmarkan vartijoiden kouluttaminen vertaisiksi viestinviejiksi taloudellisesta kaltoinkohtelusta ja huijauksista

-Kehitetty itseopiskeltava koulutuspaketti taloudellisen kaltoinkohtelun ja huijauksien tunnistamiseksi

-Koulutukseen sisältyy ajatus tiedon välittämisestä vertaisille ja läheisille

-Tieto on helpossa muodossa

-Ikäihmiset testanneet sisällöt

-Koulutukseen kuuluu verkkotesti

Toimintaympäristö

Ikäihmisten taloudellinen kaltoinkohtelu sekä ikäihmisiin kohdistetut petokset ja huijaukset ovat alati kasvava ja muovaantuva ilmiö. Todellisia lukumääriä ei tiedetä, sillä usein kaltoinkohdelluksi tai huijatuksi joutuneet ikääntyneet eivät aina tee tapahtumasta ilmoitusta poliisille. Tämä voi johtua esimerkiksi häpeästä, tai siitä, että tekijä on läheinen, jolle ei haluta hankaluuksia. Paras tapa suojautua kaltoinkohtelulta on lisätä turvataitojaan hankkimalla tietoa aiheesta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarkoituksena on ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjunta tiedottamisen, kouluttamisen ja oppaan avulla, ikääntyneiden omista tarpeista ja näkökulmista käsin. Digimaailmassa huijausten tunnistaminen voi olla haasteellista. Taloudellinen kaltoinkohtelu jää usein piiloon.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena on ollut auttaa ikäihmisiä tunnistamaan huijaukset ja taloudellinen kaltoinkohtelu mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tavoitteena on ollut myös tiedottaa apua tarjoavista tahoista, ja siitä, mitä niiden asiakkuus tarkoittaa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Etsimme verkostoistamme vanhusneuvostoissa ja -järjestöissä toimivia aktiiveja pilotoimaan koulutusta. Toimintaan hakeutuneet aktiivit ovat olleet motivoituneita.

Tavoiteltu muutos

Tietoisuus taloudellisesta kaltoinkohtelusta ja huijauksista kasvaa kautta Suomen.

Muutoksen mittaaminen

Verkkokoulutuksen kävijämäärät.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ikääntyneiden harrastuspiirin, eläkeläisjärjestön tai muun vastaavan yhteisön aktiiviset toimijat.

Toteutimme pilotin. Etsimme verkostoistamme vanhusneuvostoissa ja -järjestöissä toimivia aktiiveja pilotoimaan koulutusta. Toimintaan hakeutuneet aktiivit ovat olleet motivoituneita. Pilottilaiset kommentoivat materiaalejamme, jotka oli alunperinkin kehitetty yhdessä ikäihmisten kanssa työpajoissa. Koronatilanteen vuoksi ei ollut mahdollista kouluttaa livekoulutuksissa kautta Suomen, joten päädyimme muuttamaan materiaalin verkkokoulutuksen muotoon.

 

Ratkaisun perusidea

Kehitetty itseopiskeltava koulutuspaketti taloudellisen kaltoinkohtelun ja huijauksien tunnistamiseksi

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutuspaketti on itse opiskeltava, mutta sen omaksumista tukee ryhmässä opiskelu ja yhteiset keskustelutilaisuudet aiheesta. Järjestäjän ei tarvitse olla ammattilainen eikä asian erityisosaaja. Tärkeintä on kiinnostus ja materiaalien hyödyntäminen.

Tietoa on näppärintä levittää valmiiksi olemassa olevassa ryhmässä, kuten eläkeläisjärjestön tai harrastepiirin tapaamisessa. Materiaaliin tutustuakseen osallistuja tarvitsee tietokoneen tai älylaitteen sekä toimivan nettiyhteyden. Mikäli materiaalia halutaan jakaa paperisena, tarvitaan myös tulostin. Tilaisuuden järjestämiseksi tarvitaan tila ja mahdollisesti äänentoisto. Koulutuspaketin videoiden näyttämiseen tarvitaan esimerkiksi tietokone, videotykki, kangas ja äänentoistolaite tai riittävän suuri älytelevisio. Perusmateriaalin läpikäyntiin on hyvä varata aikaa 2 h.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii käytännössä vain tiedottamista verkkokurssista halutussa toimintaympäristössä. Jos mahdollista, aktiivi voi pitää edellä mainitun kaltaisen tapaamisen. Toimintamalli sopii esimerkiksi vanhusneuvostoille ja eläkeläisjärjestöjen paikallisille toimijoille.

Paikalliset eläkeläisyhdistykset tai muut vastaavat voivat myös sopia työryhmästä, joka tutustuu materiaaleihin samanaikaisesti. Toisen tuella viestinvieminen voi tuntua helpommalta. Asiaan liittyen materiaalien tueksi yhdistykset tai harrasteryhmät voivat pyytää alustuksia paikallisilta asiaan liittyviltä toimijoilta, kuten turvakodeilta tai pankeilta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Olemme tavoittaneet toiminnassamme laajan joukon ikäihmisiä, omaisia ja ammattilaisia. Tietoisuus aihepiiristä on lisääntynyt.