Mummonmarkan vartijoiden kouluttaminen vertaisiksi viestinviejiksi taloudellisesta kaltoinkohtelusta ja huijauksista
-Kehitetty itseopiskeltava koulutuspaketti taloudellisen kaltoinkohtelun ja huijauksien tunnistamiseksi
-Koulutukseen sisältyy ajatus tiedon välittämisestä vertaisille ja läheisille
-Tieto on helpossa muodossa
-Ikäihmiset testanneet sisällöt
-Koulutukseen kuuluu verkkotesti
Ikäihmisten taloudellinen kaltoinkohtelu sekä ikäihmisiin kohdistetut petokset ja huijaukset ovat alati kasvava ja muovaantuva ilmiö. Todellisia lukumääriä ei tiedetä, sillä usein kaltoinkohdelluksi tai huijatuksi joutuneet ikääntyneet eivät aina tee tapahtumasta ilmoitusta poliisille. Tämä voi johtua esimerkiksi häpeästä, tai siitä, että tekijä on läheinen, jolle ei haluta hankaluuksia. Paras tapa suojautua kaltoinkohtelulta on lisätä turvataitojaan hankkimalla tietoa aiheesta.
Tarkoituksena on ikääntyneiden taloudellisen kaltoinkohtelun torjunta tiedottamisen, kouluttamisen ja oppaan avulla, ikääntyneiden omista tarpeista ja näkökulmista käsin. Digimaailmassa huijausten tunnistaminen voi olla haasteellista. Taloudellinen kaltoinkohtelu jää usein piiloon.
Etsimme verkostoistamme vanhusneuvostoissa ja -järjestöissä toimivia aktiiveja pilotoimaan koulutusta. Toimintaan hakeutuneet aktiivit ovat olleet motivoituneita.
Tietoisuus taloudellisesta kaltoinkohtelusta ja huijauksista kasvaa kautta Suomen.
Verkkokoulutuksen kävijämäärät.
Ikääntyneiden harrastuspiirin, eläkeläisjärjestön tai muun vastaavan yhteisön aktiiviset toimijat.
Toteutimme pilotin. Etsimme verkostoistamme vanhusneuvostoissa ja -järjestöissä toimivia aktiiveja pilotoimaan koulutusta. Toimintaan hakeutuneet aktiivit ovat olleet motivoituneita. Pilottilaiset kommentoivat materiaalejamme, jotka oli alunperinkin kehitetty yhdessä ikäihmisten kanssa työpajoissa. Koronatilanteen vuoksi ei ollut mahdollista kouluttaa livekoulutuksissa kautta Suomen, joten päädyimme muuttamaan materiaalin verkkokoulutuksen muotoon.