Nepsy-pysäkki - tukea ja ohjausta lapsiperheille perheenjäsenen neuropsykiatrisissa haasteissa

Lapsiperheet saavat tukea ja ohjausta perheenjäsenen neuropsykiatrisiin haasteisiin Nepsy-pysäkiltä. Pysäkille voi tulla keskustelemaan, kun perheenjäsenellä on keskittymisvaikeuksia, tarkkaavaisuuden, toiminnan ohjauksen tai aistisäätelyn haasteita.

Toimintamallin nimi
Nepsy-pysäkki - tukea ja ohjausta lapsiperheille perheenjäsenen neuropsykiatrisissa haasteissa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lapsiperheet saavat tukea ja ohjausta perheenjäsenen neuropsykiatrisiin haasteisiin Nepsy-pysäkiltä. Pysäkille voi tulla keskustelemaan, kun perheenjäsenellä on keskittymisvaikeuksia, tarkkaavaisuuden, toiminnan ohjauksen tai aistisäätelyn haasteita.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen perhekeskukset
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Tiina Tuukkanen

Luotu

30.10.2023

Viimeksi muokattu

23.01.2024
Ratkaisun perusidea

Nepsy-pysäkiltä lapsiperheet saavat ohjausta ja neuvontaa tilanteisiin, kun perheenjäsenellä on keskittymisvaikeuksia, tarkkaavaisuuden, toiminnanohjauksen, aisti- tai tunnesäätelyn haasteita. Myös perheenjäsenen läheinen voi hakea Nepsy-pysäkiltä itselleen tietämystä, laajentaa ymmärrystään neuropsykiatrisista haasteista ja saada vinkkejä esim. lapsenlapsen tai puolison kanssa toimimiseen. 

Nepsy-pysäkille voi varata noin 1,5h ajan, jossa keskustellen kartoitetaan nykytilanne -pulma, joka haittaa arjessa- ja pohditaan yhdessä siihen ratkaisuja ja keinoja, mitä voisi kokeilla arjen sujuvoittamiseksi. 

Nepsy-pysäkillä voi myös tutustua nepsy-tukimateriaaliin, kuten aistivälineisiin, visuaaliseen materiaaliin ja kirjallisuuteen. Ohjaus kertaluontoista ja maksutonta. Pysäkillä voi käydä keskustelemassa halutessaan anonyymisti. Toiveena on, että avun pyytäminen ja vastaanottaminen olisi mahdollisimman helppoa.

Nepsy-pysäkki toimii Keski-Suomen hyvinvointialueen perhekeskuksissa. 

 

Toimintaympäristö

Nepsy-pysäkki on luotu tarpeeseen, joka on havaittu lapsiperheiden palveluissa. Se kehitettiin keväällä 2022 Jyväskylän perhekeskusverkostojen lapsiperhetoimijoiden havaitsemaan palveluaukkoon sekä perheiden kohtaamispaikoissa kohdattujen perheiden kertomaan tuentarpeeseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lapsiperheet. Perhe tuo itse asiansa käsiteltäväksi ja tapaamisella edetään perheen tarpeen ja toiveen mukaisesti. Myös perheenjäsenen läheinen voi hakea Nepsy-pysäkiltä itselleen tietämystä, laajentaa ymmärrystään neuropsykiatrisista haasteista ja saada vinkkejä esim. lapsenlapsen tai puolison kanssa toimimiseen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia on kehitetty vuonna 2022 moniammatillisena yhteistyönä. Tarve nousi Jyväskylän  perhekeskusverkostojen (11 kpl) keskusteluissa, joissa lapsiperhetoimijat (neuvola, päiväkoti, koulu, nuorten palvelut, perhetyö, psykologit ym.) totesivat, että lapsiperheet tarvitsevat matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa nepsy-asioissa. Nepsy-asiat aiheuttivat perheille neuvottomuutta. 

Kehittämistyöryhmään kutsuttiin perhekeskustyöntekijöiden lisäksi varhaisen tuen perheohjaajia sekä neuropsykiatrisen tuen ja kuntoutuksen tiimin psykologi ja kuntoutuksen ohjaaja. Kaikilla työntekijöillä oli työkokemusta ja osaamista neuropsykiatrisista haasteista ja nepsy-valmentajan tai vastaava koulutus.

Nepsy-pysäkki aloitti toimintansa syksyllä 2022 Jyväskylässä kahdessa perhekeskuksen toimipisteessä. Toiminta on todettu tarpeelliseksi ja perheiden tarpeita vastaavaksi kävijöiltä pyydetyn palautteen mukaan. Myös eri lapsiperhetoimijat, jotka ohjaavat kävijöitä Nepsy-pysäkille, ovat todenneet palvelun tulleen tarpeeseen. Nyt, talvella 2023, Nepsy-pysäkki on levinnyt koko Keski-Suomen hyvinvointialueen perhekeskuksiin. Lisäksi sitä ollaan laajentamassa sähköiseen perhekeskukseen, jossa voi saada ohjausta ja neuvontaa etäyhteyksin.

Nepsy-pysäkin toimintamallia on sovellettu eri kohderyhmille erilaisiin palveluihin. Mallin pohjalta on kehitetty koululaisille Tukipysäkki kiusaamisasioissa ja vanhemmuuden tukipysäkki. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nepsy-pysäkki on otettu hyvin vastaan. Perheet ovat hyödyntäneet sitä ja yhteistyökumppanit ovat ohjanneet sinne perheitä. Pysäkistä on jalostettu myös etäyhteyksi ntoimiva Nepsy-kahvila. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

On sovellettavissa eri asiakasryhmille. Tapaamisissa käytetään osallistavaa avointa dialogia, jossa asiakas itse esittää asiansa ja keskustellen ja oivalluttaen pohditaan mahdollisia ratkaisuja arjen haastaviin tilanteisiin.

Kansikuva
Nepsy-pysäkki

Kehittämisen vaihe

Valmis