Tapahtuma neurokirjon lasten vanhemmille, heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille ja kaikille asiasta kiinnostuneille

Ratkaisun perusidea **

Antaa perustietoa ADHD:sta ja autismin kirjosta sekä esitellä ja käynnistää alueen vertaistukitoimintaa. Mahdollistaa keskustelu nepsy-teeman ympärillä, osallistaa ihmisiä sekä auttaa verkostoitumisessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tapahtumat järjestettiin tiiviissä yhteistyössä ADHD-, ja autismiliiton sekä paikallisten toimijoiden kanssa. 

Nepsy-teemaisen keskusteluillan järjestämisen ohjeet:

  • Tapahtuman puhujien varaus
  • Päivämäärän sopiminen
  • Tilan varaaminen
  • Mieti illan mahdolliset tarjoilut 
  • Suunnittele ohjelman runko, varaa riittävä aika puheenvuoroille, huomioi mahdolliset tauot, älä tee liian tiukkaa aikataulua mm. Teknisten haasteiden vuoksi. Mieti puhujien järjestys? Tarvitaanko juontaja? 
  • Illan ohjelmarungon ja aikataulun läpikäyminen yhdessä puhujien kanssa
  • Päätä onko tilaisuus livenä, etänä vai hybridinä
  • Varmista tekniikan sujuvuus testaamalla se etukäteen
  • Sovi kuka vastaa teknisestä puolesta
  • Varaa aikaa markkinointiin ( esimerkiksi sivistystoimenjohtajat, esihenkilöt, palveluesimiehet, wilma, neuvola, terveydenhoitajat, kirjasto, kaupat, uimahalli, paikallislehti, some, liitot/järjestöt ja päiväkodit)
  • Jos haluat jakaa tilaisuudesta kuvia somessa, sovi etukäteen kuka ottaa kuvia ja millä tavalla? Huomioi että ihmiset eivät saa olla tunnistettavissa kuvista
  • Sovi etukäteen ovien avaamisesta ja mahdollisista hälytysjärjestelmien poiskytkemisestä
  • Varaudu puhujan sairastumiseen, ja mieti mahdollinen korvaava puheenvuoro
  • Luo sujuva yhtenäinen dia-esitys eli liitä kaikki diat samaan tiedostoon ja tallenna se ulkoiselle muistitikulle
  • Valmistaudu hyvin, mitä haluat sanoa
  • Jos haluat kerätä palautetta illasta, suunnittele sen kerääminen etukäteen( kysymykset, millä tavalla palaute kerätään)
  • Sovi kuka siivoaa, huolehtii tilan valot pois ja ovet lukkoon
  • Tulosta varmuuden vuoksi ohjelmarunko paperisena versiona, mikäli tekniikka pettää
  • Mikäli osallistujat haluavat illan aikana esitetyt diat itselleen, pohdi millä tavalla keräät heidän sähköpostiosoitteet
  • Huomioi tapahtuman jälkeinen työ (illan läpikäyminen, yhteistyökumppaneille kiitokset, osallistujille sähköpostit ja palautteen purkaminen)