Nepsytori - Kohtauttavaa työtä moniammatillisena yhteistyönä

Nepsytori-toiminnan tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristö:

  • Päiväkodit
  • Ala- ja yläkoulut
  • Toisen asteen oppilaitokset

Nepsytorin järjestäminen lähellä tavoiteltua kohderyhmää on tehnyt toiminnasta helpommin lähestyttävän sekä mahdollistanut useamman henkilön osallistumisen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nepsytori on lähtenyt lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten ja vanhempien tarpeista saada tietoa, ideoita ja keinoja arkeen helposti, esimerkiksi ilman yhteydenottoa eri tahoihin. Syntyi matalan kynnyksen kohtaamisen toimintamallin idea, jossa keskeistä oli se, että toiminta toteutetaan osallistujien omassa toimintaympäristössä. 

Tarkoituksena on ollut lisätä tietoutta ja vahvistaa ymmärrystä nepsyyden tuomista haasteista sekä siihen kytkeytyvistä vahvuuksista sekä tarjota ideoita ja keinoja arjen erilaisiin tilanteisiin. Toiminnan taustalla on ajatus siitä, että tarkastelemalla ja muuttamalla ympäristöä ja aikuisen toimintaa lapset ja nuoret saavat tarvittavan tuen mm. kouluun kiinnittymiseen.

Toiminnan inspiraationa on toiminut Joensuun kaupungin varhaiskasvatuksen perheohjaajien toteuttama Perhekioskitoiminta, mistä idea oli Kontiolahden varhaiskasvatuksen perheohjauksen puolella jalostunut nepsyteemaiseksi. Toiminnan lähtölaukaus syntyi kolmen hankkeen voimin: Joensuun kaupungissa toiminut Itla:n alueellinen oppimisverkosto -pilotti ja Sitouttava kouluyhteisötyö (SKY) -hanke sekä Honkalampi-säätiön Perpe-keskus (Stea-avusteinen) tarttui nepsykärjellä tulleeseen ideaan. Toiminta alkoi kutsumalla koolle alueen nepsyosaajia, tarpeiden kartoituksella ja yhteissuunnittelulla vuonna 2022. Ensimmäinen Nepsytori järjestettiin keväällä 2023.

Nepsytori aloitti toimintansa Nepsykioski-nimellä. Koska toiminta osoittautui ainutlaatuiseksi monialaisien osaajien toteuttamaksi toiminnaksi, sekä sen haluttiin erottuvan muusta valtakunnallisesta toiminnasta, Nepsykioski nimettiin kesällä 2024 Nepsytoriksi!

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtökohtana olevat tarpeet:

  • Saavutettava ja kohderyhmän luonnollisessa toimintaympäristössä toteutuvaa kohtaamista nepsyilmiön ympärillä
  • Lisätä ja vahvistaa ymmärrystä nepsyydestä
  • Uusien keinojen löytäminen ja olemassa olevien keinojen vahvistaminen
  • Ammattilaisten ja vanhempien tukeminen
  • Nepsypiirteisten lasten arjen helpottaminen
  • Kokemusten jakaminen
  • Tiedon lisääminen varhaiskasvatuksen ja koulun ulkopuolisista toimijoista

Monien eri tahojen kautta on tullut tietoa tarpeesta, joissa ovat korostuneet seuraavat asiat:

  • Haastavat ryhmätilanteet
  • Kouluun kiinnittymisen vaikeudet
  • Oppilaiden / lasten erilaiset tarpeet
  • Nepsytiedon ja lapsen/nuoren käyttäytymisen taustalla olevien tekijöiden ymmärtäminen
  • Tarve lisätä tietoutta ja ymmärrystä lapsen/nuoren taustalla vaikuttavista tekijöistä
  • Arjessa helpottavien keinojen tunnistaminen ja saaminen
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Yhteiskehittämiseen on osallistunut keskimäärin 15-20 henkilöä.

Nepsytori-toimintamallin luomisessa ja kehittämisessä, kuten kaikessa yhteiskehittämisessä, ideana oli uuden tuominen ja osaamisen vahvistaminen. Toiminnan inspiraatio ja idea varhaiskasvatuksen puolelta tuli esille Joensuun kaupungissa käynnissä olleen Itla:n alueellinen oppimisverkoston tapaamisessa, minkä seurauksena koolle kutsuttiin ja syntyi erillinen ammattilaisten verkosto nepsyilmiön ympärille.

Idea ja toimintamuoto yhdisti monen eri toimijatahon agendan ja tahtotilan yhteiseksi tavoitteelliseksi yhteistyöksi. Toteuttajatahojen vahva sitoutuminen ja innostus organisoitiin yhdessä konkreettiseksi tekemiseksi, jossa erilainen osaaminen ja näkökulmat saatettiin yhteen. Yhteiskehittämistä on tukenut säännöllinen viestintä sekä puolivuosittaiset seuranta- ja kehittämispalaverit.

Yhteiskehittämisen ytimessä ovat olleet myös Nepsytorin osallistujien/kävijöiden (lapset, vanhemmat ja ammattihenkilöstö) antama palaute, kokemukset ja kehittämisideat sekä toteutuspaikoista kerätyt havainnot ja toteuttajatahojen kokemukset. Jatkuva arviointi on mahdollistanut Nepsytori-toimintamallin vastaavan yhä paremmin eri toimintaympäristöissä nouseviin tarpeisiin.

Yhteiskehittämisessä on hyödynnetty seuraavia yhteisövaikuttavuuden periaatteita:

  • Yhteinen päämäärä
  • Toisiaan vahvistavat toimet
  • Jatkuva vuoropuhelu
  • Arviointi- ja seurantajärjestelmä
  • Taustatuki
Tavoiteltu muutos

Nepsytori-toiminnan yhteinen tavoite eli tavoiteltava muutos on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.

Verrattaen, että tällaista toimintaa ei olisi lainkaan, voitaisiin kuvitella esimerkiksi, että jokainen taho toimisi edelleen “yksin” eri toimintaympäristöissä, mahdollisesti yhden lapsen tai perheen asian puitteissa, oman työnsä tavoitteen mukaisesti. Lisäksi jokainen päiväkoti tai koulu hankkisi tietoa ja keinoja yhteisöönsä eri koulutusten tai työntekijän yksilötason kiinnostuksen mukaan. Vanhemmat saisivat tietoa pirstaleisesti. Näitä kaikkia edellä mainittuja asioita tarvitaan edelleen ja kaiken lisäksi, mutta Nepsytori-malli on toiminnallaan täydentänyt tätä kaikkea.

Nepsytori

a) toteutetaan omassa toimintaympäristössä
b) on helposti saavutettava 
c) mahdollistaa matalan kynnyksen kohtaamiset eri ammattilaisten kanssa ja voi sitä kautta vaikuttaa tiedon ja ymmärryksen vahvistumiseen vastata lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin sekä löytää konkreettisia toimintatapoja arjen haasteellisiin tilanteisiin.

Muutoksen mittaaminen

Toteutuspaikoissa palautetta on kerätty kävijöiltä säännöllisesti.

Palautteen keräämistavat:

  • Suullinen ja avoin kirjallinen palaute (spontaani ja strukturoidut kysymykset)
  • Lasten- ja nuorten palaute toiminnallisin keinoin (hymiöillä, post-it lapuilla)
  • Havainnointipalaute

Tällä hetkellä kehitteillä on sähköinen kyselylomake, joka on lähdössä kokeiluun.

Nepsytori toteuttajilla on säännölliset yhteistyöpalaverit suullisen palautteen, kokemusten ja havaintojen kokoamiseksi.

Toteutussuunnitelma

Nepsytorin toteuttaminen on edennyt seuraavasti:

  1. Koululta tai päiväkodilta tietoon tullut tarve Nepsytorin järjestämiseen.
  2. Sovittu yhteyshenkilö paikasta.
  3. Käytännön järjestelyt (aika, paikka, tilat yms. muut)
  4. Nepsytori järjestetty sovitusti.
  5. Palautteen ja kävijämäärän keräys.
  6. Kehitys/arviointi.

Nepsytorien maakunnallisen kokonaistoteutuksen suunnittelussa on koettu toimivaksi yhteiset suunnitellut palaverit, joissa sovittu koko vuoden toteutuspaikat, aikataulut, toteuttajat ja keskinäinen viestintä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä:

  • Varhaiskasvatuksen ammattilaiset
  • Perusopetuksen- ja toisen asteen oppilaitoksen henkilöstö
  • Lasten- ja nuorten huoltajat
  • Oppilaat ja opiskelijat

Asiakasymmärrys:

  • Osallistujien tarpeita on havainnoitu ja toimintaa on kehitetty sen mukaisesti.
  • Keskustelut osallistujien kanssa ovat auttaneet ymmärtämään heidän tarpeitaan, toiveitaan ja kokemuksiaan syvällisemmin.
  • Asiakaspalautteita on käytetty kehityskohteiden tunnistamiseen ja huomioimiseen.
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Nepsytori-toimintaa on alunperin lähdetty suunnittelemaan Joensuun kaupungin varhaiskasvatuksen perheohjaajien pitämän Perhekioskimallin pohjalta.

Toimintamalliin on myös saatu kehittämisideoita Lempäälän Nepsykioski-toiminnasta.

Täällä Pohjois-Karjalassa olemme tarjonneet Nepsytori-toimintaa alueen tarpeen mukaan lapsille, nuorille ja vanhemmille sekä ammattilaisille.

Toimintaa on toteutettu monialaisten osaajien yhteistyönä kohderyhmän omassa toimintaympäristössä (päiväkodit ja koulut).

Ratkaisun perusidea

Nepsytori -toimintamallin ideana on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat toteutustavan ja aikataulun suunnittelu, kohderyhmän tarpeiden huomioiminen, tiedottaminen ja markkinointi, sopivat ja toimivat tilat, verkostoituminen, kävijöiden innostaminen, palaute ja arviointi.

Nepsytorin järjestämiseen tarvitaan:

  • Yhteyshenkilö toteutuspaikasta
  • Ennakkokysely (toteutuspaikan henkilöstön tarpeet ja toiveet sisällölle)
  • Tilat
  • Ajankohta
  • Tiedotus
  • Avoin mieli ja innostava ilmapiiri!
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on mahdollista soveltaa eri aiheella tai kohderyhmällä.

Vinkkejä toimintamallin soveltajille:

  • Toimiva paikka, johon osallistujien on helppo tulla
  • Sovittu yhdyshenkilö, että koordinointi toimii
  • Kuunnella tapahtumaan osallistuvien toiveita
  • Sopia mahdollisimman monelle osallistujalle sopiva aikataulu.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lähtökohtana olevat tarpeet ja tulokset:

Tarve: Uusien keinojen löytämisen ja olemassa olevien keinojen vahvistamisen tarve → Tulos: Vinkkejä ja keskittymistä helpottavia apuvälineitä on otettu käyttöön kouluilla.

Tarve: Saavutettava ja kohderyhmän luonnollisessa toimintaympäristössä toteutuvaa kohtaamista nepsyilmiön ympärillä → Tulos: Nepsytori on koettu erittäin tarpeelliseksi ja toiveena säännölliset Nepsytorit aika ajoin ylläpitämään teemaa sekä innostamaan mm. henkilöstökoulutuksiin.

Tarve: Lisätä ja vahvistaa ymmärrystä nepsyydestä. → Tulos: Vinkit ja materiaalit otettu käyttöön sekä paljon uusia tärkeitä asioita on tullut tietoon Nepsytorin kautta.

Tarve: Ammattilaisten tukeminen. → Tulos: Ammattilaiset ovat kokeneet saavansa selkeyttä, lisää tietoa apuvälineiden käyttämisestä ja hankkimisesta sekä uusia materiaaleja ja tietoa oman työn tueksi.

Tarve: Vanhempien tukeminen. → Tulos: Vanhemmat ovat päässeet verkostoitumaan ja kohtaamaan toisiaan, ja he ovat saaneet välitöntä apua oppilas- tai perhetilanteeseen.

Tarve: Arjen helpottaminen/nepsypiirteisten lasten olemisen helpottaminen. → Tulos: Kouluissa ja oppilaitoksissa on otettu käyttöön keskittymistä helpottavia apuvälineitä, jotka tukevat lapsia- ja nuoria kouluympäristössä. Lisäksi Nepsytorin materiaalit on koettu tarpeelliseksi ja otettu käyttöön lasten- ja nuorten arjessa.

Tarve: Kokemusten jakaminen. → Tulos: Nepsytoreilla työntekijät ja vanhemmat ovat päässeet verkostoitumaan ja kohtaamaan toisiaan.

Tulokset on saatu osallistujilta kerättyjen palautteiden ja havaintojen perusteella Nepsytori tapahtumissa vuosina 2023-2024.

Muu arvioitu tulos: 

Toteuttaja tiimin havaintojen ja kokemusten perusteella.

  • Joensuun kaupungin kouluille nepsyboksit
  • Osa kouluista ottanut käyttöön nepsynurkkauksen (infoa ja tietoa nepsyydestä)
  • Vesopäiviin nepsyteema (opettajien vuosittaiset koulutuspäivät)

Osallistujamäärät ja toteutukset:

  • Nepsytori on järjestetty yhdeksän eri kunnan alueella vuosina 2023-2024.
  • Vuoden 2024 loppuun mennessä on toteutettu yhteensä 42 Nepsytoria, joiden yhteenlaskettu osallistujamäärä on noin 800 henkilöä.