Nepsytori - Kohtauttavaa työtä moniammatillisena yhteistyönä
Nepsytori-toiminnan tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.
Toimintamallin nimi
Nepsytori-toiminnan tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.
Nepsytori -toimintamallin ideana on lisätä ja vahvistaa varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön sekä vanhempien tietoa, ymmärrystä ja keinoisuutta kohdata ja ohjata nepsypiirteisiä lapsia ja nuoria eri toimintaympäristöissä.
Toimintaympäristö:
- Päiväkodit
- Ala- ja yläkoulut
- Toisen asteen oppilaitokset
Nepsytorin järjestäminen lähellä tavoiteltua kohderyhmää on tehnyt toiminnasta helpommin lähestyttävän sekä mahdollistanut useamman henkilön osallistumisen.
Kohderyhmä:
- Varhaiskasvatuksen ammattilaiset
- Perusopetuksen- ja toisen asteen oppilaitoksen henkilöstö
- Lasten- ja nuorten huoltajat
- Oppilaat ja opiskelijat
Asiakasymmärrys:
- Osallistujien tarpeita on havainnoitu ja toimintaa on kehitetty sen mukaisesti.
- Keskustelut osallistujien kanssa ovat auttaneet ymmärtämään heidän tarpeitaan, toiveitaan ja kokemuksiaan syvällisemmin.
- Asiakaspalautteita on käytetty kehityskohteiden tunnistamiseen ja huomioimiseen.
Toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat toteutustavan ja aikataulun suunnittelu, kohderyhmän tarpeiden huomioiminen, tiedottaminen ja markkinointi, sopivat ja toimivat tilat, verkostoituminen, kävijöiden innostaminen, palaute ja arviointi.
Nepsytorin järjestämiseen tarvitaan:
- Yhteyshenkilö toteutuspaikasta
- Ennakkokysely (toteutuspaikan henkilöstön tarpeet ja toiveet sisällölle)
- Tilat
- Ajankohta
- Tiedotus
- Avoin mieli ja innostava ilmapiiri!
Lähtökohtana olevat tarpeet ja tulokset:
Tarve: Uusien keinojen löytämisen ja olemassa olevien keinojen vahvistamisen tarve → Tulos: Vinkkejä ja keskittymistä helpottavia apuvälineitä on otettu käyttöön kouluilla.
Tarve: Saavutettava ja kohderyhmän luonnollisessa toimintaympäristössä toteutuvaa kohtaamista nepsyilmiön ympärillä → Tulos: Nepsytori on koettu erittäin tarpeelliseksi ja toiveena säännölliset Nepsytorit aika ajoin ylläpitämään teemaa sekä innostamaan mm. henkilöstökoulutuksiin.
Tarve: Lisätä ja vahvistaa ymmärrystä nepsyydestä. → Tulos: Vinkit ja materiaalit otettu käyttöön sekä paljon uusia tärkeitä asioita on tullut tietoon Nepsytorin kautta.
Tarve: Ammattilaisten tukeminen. → Tulos: Ammattilaiset ovat kokeneet saavansa selkeyttä, lisää tietoa apuvälineiden käyttämisestä ja hankkimisesta sekä uusia materiaaleja ja tietoa oman työn tueksi.
Tarve: Vanhempien tukeminen. → Tulos: Vanhemmat ovat päässeet verkostoitumaan ja kohtaamaan toisiaan, ja he ovat saaneet välitöntä apua oppilas- tai perhetilanteeseen.
Tarve: Arjen helpottaminen/nepsypiirteisten lasten olemisen helpottaminen. → Tulos: Kouluissa ja oppilaitoksissa on otettu käyttöön keskittymistä helpottavia apuvälineitä, jotka tukevat lapsia- ja nuoria kouluympäristössä. Lisäksi Nepsytorin materiaalit on koettu tarpeelliseksi ja otettu käyttöön lasten- ja nuorten arjessa.
Tarve: Kokemusten jakaminen. → Tulos: Nepsytoreilla työntekijät ja vanhemmat ovat päässeet verkostoitumaan ja kohtaamaan toisiaan.
Tulokset on saatu osallistujilta kerättyjen palautteiden ja havaintojen perusteella Nepsytori tapahtumissa vuosina 2023-2024.
Muu arvioitu tulos:
Toteuttaja tiimin havaintojen ja kokemusten perusteella.
- Joensuun kaupungin kouluille nepsyboksit
- Osa kouluista ottanut käyttöön nepsynurkkauksen (infoa ja tietoa nepsyydestä)
- Vesopäiviin nepsyteema (opettajien vuosittaiset koulutuspäivät)
Osallistujamäärät ja toteutukset:
- Nepsytori on järjestetty yhdeksän eri kunnan alueella vuosina 2023-2024.
- Vuoden 2024 loppuun mennessä on toteutettu yhteensä 42 Nepsytoria, joiden yhteenlaskettu osallistujamäärä on noin 800 henkilöä.