Ohjaus Mielenterveyttä tukeviin senioripalveluihin, Helsinki, Sujuvat palvelut -valmennus, RRP P4 I1
Työntekijöiden tietoisuuden ja osaamisen lisääminen Mielenterveyttä tukevista senioripalveluista ja palvelukeskuspalveluista, jotta asiakkaat saisivat tukea mielen hyvinvointiinsa oikea-aikaisesti.
Ikääntyneet ovat kasvava sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävä ryhmä, jonka osuus myös päihde- ja mielenterveyspalveluissa on kasvussa. Yhtenä esimerkkinä tästä on pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely 2021, jonka mukaan "alkoholin liikakäyttö on pääkaupunkiseudulla yleisintä 65–79-vuotiaiden ikäryhmässä. Tämän ikäisistä peräti 46 prosenttia käyttää alkoholia liikaa."
Aikuisten päihde- ja mielenterveyspalvelut ovat huomattavan ylikuormittuneita, eikä niissä ole resursseja ikäerityiseen työhön. Mielen hyvinvointia tulee tukea ennakoivasti matalan kynnyksen palveluilla, jotta ikääntyneelle ei synny tarvetta raskaampiin palveluihin.
Palvelujen kohderyhmänä ovat ikääntyneet, jotka tarvitsevat varhaisen vaiheen tukea mielen hyvinvointiinsa. Heillä voi jo olla haasteita päihteiden tai mielenterveyden kanssa mutta he eivät tarvitse vielä raskaampia palveluja, kuten terveysaseman päihde- ja mielenterveyshoitajan tai päihdepoliklinikan apua tai heillä on kyseisiin palveluihin kontakti mutta he kaipaavat myös ikäerityistä tukea.
Viestinnän kohteena taas ovat työntekijät, jotka voisivat ohjata edellä mainittuja asiakkaita mielenterveyttä tukeviin senioripalveluihin tai palvelukeskustoimintaan.
Sujuvat palvelut -valmennuksessa oli koko ajan mukana ikääntynyt kokemusasiantuntija. Hän korosti nimenomaan työntekijän roolia tiedon välityksessä asiakkaalle.