Oivaltamisen foorumi -koulutuksellinen kokonaisuus nepsypiirteisten lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille
Oivaltamisen foorumi tarjoaa arjen tason tietoutta neuropsykiatrisista piirteistä sekä ammattilaisille mahdollisuuden vastaanottaa, jakaa ja ideoida yhdessä keinoja lasten, nuorten ja perheiden sujuvamman arjen tukemiseksi.
Oivaltamisen foorumin tapaamiset ovat toteutuneet lähi- ja etätapaamisina.
Koulutuksen lähipäiviä on pidetty Perpe-keskuksen ja yhteistyökumppanien tiloissa.
Tiedottamisesta ja ilmoittautumisesta päävastuu on ollut Siun sotella ja toteutuksesta on vastannut Perpe-keskus.
Toiminta on alkanut vuonna 2019.
Toiminta on lähtenyt lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tarpeista.
Oivaltamisen foorumin yhteiskehittämiseen on osallistunut keskimäärin 40–50 henkilöä. Yhteiskehittäminen perustuu siihen, että jokainen osallistuja on myös toimintamallin kehittäjä.
Kehittämistyössä ovat olleet mukana Siun soten ja Perpe-keskuksen työntekijät. Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen osaamisen kehittämisen palveluiden kanssa on tehty jatkuvaa kehittämistyötä erityisesti käytänteisiin liittyen. Käytänteillä tarkoitetaan ilmoittautumista, osallistumismahdollisuuksien tiedottamista, organisaation sisäistä viestintää, tilavarauksia ja palautteiden käsittelyä. Muutoksia on toteutettu osallistujien palautteisiin perustuen. Yhteiskehittämistä on tapahtunut jatkuvasti koko koulutuskokonaisuuden ajan.
Moniammatilliset tapaamiset hyvinvointialueen kanssa on järjestetty toiminnan alussa ja lopussa.
Yhteiskehittämistä on tapahtunut jatkuvasti koko koulutuskokonaisuuden ajan.
Tavoitteena on neuropsykiatristen piirteiden ymmärryksen ja teoriatiedon lisääminen, uudet työkäytänteet, voimavarojen lisääminen työhön ja mahdollisuus verkostoitua eri lähtökohdista olevien ammattilaisten kanssa.
Osallistujien on koulutuksen jälkeen helpompi ymmärtää nepsypiirteitä perheiden arjessa, perheiden kohtaamisessa ja asiakkaiden ohjaustyössä. He saavat lisää uusia keinoja ja tapoja ratkoa arjen pulmia yhteistyössä perheiden kanssa. Koulutuksen aikana osallistujat saavat myös mahdollisuuden jakaa oman työn käytänteitä muiden ammattilaisten kanssa.
Palautetta on kerätty eri muodoissa pitkin oppimiskokonaisuutta:
- vertaispalaute
- työyhteisön palaute
- asiakaspalaute
- itsearviointi
- alku- ja loppukyselyt
Arviointi on jatkuvaa ja siihen sisältyy:
- ohjaava arviointi
- vertaisarviointi
- työyhteisöltä saatu palaute
- osallistujien keräämä asiakaspalaute
- itsearviointi
- loppuarviointi
Palautteisiin pohjautuvat tavoitellut muutokset on viety käytäntöön aina seuraavan oppimiskokonaisuuden alkaessa.
- Oivaltamisen foorumiin ilmoittaudutaan Siun soten koulutuskalenterin kautta.
- Opinnot alkavat ensimmäisenä lähipäivänä orientaatiolla ja tutustumisella.
- Seuraavat kolme lähipäivää käsittelevät neuropsykiatrisia teemoja
- Lähipäivien välissä on oppimistehtäviä, jotka suoritetaan koulutuspäivien välisenä aikana. Oppimisympäristönä tehtäviin toimivat työpaikat ja suljettu verkkoyhteisö Microsoft Teams. Lisäksi järjestetään pienryhmätapaamiset, jotka antavat mahdollisuuden vertaispalautteelle.
- Lopuksi on tapaaminen, jossa osallistujat pääsevät jakamaan kokemuksiaan osallistumisesta ja oppimisesta sekä antamaan palautetta.
Teemat:
- perheperustaisuus
- nepsypiirteet arjessa
- kasvatuksellisen kuntoutuksen keinot nepsyarkeen
Koulutuskokonaisuuden kesto on ollut noin puoli vuotta.
Oivaltamisen foorumi on kehitetty lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään neuropsykiatrisia piirteitä omaavia lapsia, nuoria ja heidän perheitään.
Tavoitteena on teoriatiedon lisääminen, kokemusten jakaminen, parempi ymmärrys neuropsykiatrisia piirteitä kohtaan, perheiden kohtaaminen sekä yhteisten ideoiden ja oppien jakaminen ammattilaisten kesken.
Oivaltamisen foorumiin osallistuminen on maksutonta ja ennakkoilmoittautuminen on toteutunut Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen Siun Soten Onni-koulutuskalenterin kautta.
Oivaltamisen foorumin toteutus ja menetelmät pohjautuvat pedagogisiin ratkaisuihin. Näihin kuuluvat muun muassa osallistava oppiminen, jatkuva arviointi ja vertaisoppiminen.
Jyväskylän ammattikorkea koulun pedagogisten- opintojen ja oppimisprosessien hyödyntäminen koulutuksessa.