Omaolo Muu yhteydenotto-lomakkeen käyttö Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Omaolon Muu yhteydenotto-lomakkeen kautta asukas voi ottaa suoraan yhteyttä ammattilaiseen kahdesta asioinnista - Muu kiireetön terveysasia sekä väkivalta tai kaltoinkohtelu. Asioinnin muista aiheista on linkkiohjaus aiheen verkkosivuille. 

Toimintaympäristö

Omaolon Muu yhteydenotto-lomake vastaa asukkaan neuvontaa ja ohjausta vaativan asian hoitamisen tarpeeseen. Muu kiireetön terveysasia-asioinnin avulla voi tarkentaa mm. hoito-ohjeita tai kysyä laboratoriokokeiden tuloksia. Väkivalta tai kaltoinkohtelu-asioinnin avulla pyritään luomaan matalan kynnyksen yhteydenottokanava jos asukas joutuu itse väkivallan kohteeksi tai havaitsee jonkun muun joutuvan väkivallan tai kaltoinkohtelun kohteeksi. Asioinnit käsittelee keskitetty asiakasohjaus. Muu yhteydenotto-lomakkeen asioinnit ovat kiireetöntä asiointia ja palvelulupauksena näissä on 3 arkipäivän kuluessa. 

Ratkaisun perusidea

Omaolon muu yhteydenotto-lomakkeella voin ottaa yhteyttä terveysaseman ammattilaiseen kahdesta asioinnista; Muu kiireetön terveysasia ja väkivalta tai kaltoinkohtelu. Muista aihealueista Omaolo ohjaa oikean tiedon äärelle alueen verkkosivuille. Lomakkeen lähettämällä saa tietoa jatkohoito-ohjeista tai ohjauksen oikean palvelun piiriin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Muu yhteydenotto-asiointeja käsittelee keskitetty asiakasohjaus. Aiemmin yhteydenottokanava terveysasemalle toimi Hyvis-palvelun kautta. Omaolon muu yhteydenotto-lomake korvasi Hyviksen vastaavan asiointikanavan. Ammattilaisille koulutettiin Muu yhteydenotto-lomakkeen käsittely. Työ pystyi heillä samana, ainoastaan yhteydenotto-kanava muuttui Omaoloon. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käytön edetessä huomattiin, että asukkaat ottivat useasti yhteyttä Muu yhteydenotto-lomakkeen kautta esimerkiksi halutessaan varata aikaa terveysasemalle. Lomakkeen tarkoitus on siis tarjota yhteydenottokanava, jolla asukkaat voivat kysyä hoito-ohjeita tai laboratoriotutkimuksen tuloksia. Tämän myöstä palveluohjaustekstiä korjattiin informatiivisemmaksi, jossa tarkemmin kerrotaan asioinnin tarkoitus ja ohjataan täyttämään oirearvio, jos asukkaalla on jokin oire, joka vaatii ammattilaisen kannanottoa.

Muu yhteydenotto-lomake on löydetty hyvin muu kiireetön terveysasia- asioinnin kohdalla ja niitä täytetään kuukausittain 300-400 kappaletta. Väkivalta tai kaltoinkohtelu-asiointia ei ole täytetty montaa kertaa.