Omaolo Muu yhteydenotto-lomakkeen käyttö Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Omaolon Muu yhteydenotto-lomakkeen kautta asukas voi ottaa suoraan yhteyttä ammattilaiseen kahdesta asioinnista - Muu kiireetön terveysasia sekä väkivalta tai kaltoinkohtelu. Asioinnin muista aiheista on linkkiohjaus aiheen verkkosivuille.
Toimintamallin nimi
Omaolon Muu yhteydenotto-lomakkeen kautta asukas voi ottaa suoraan yhteyttä ammattilaiseen kahdesta asioinnista - Muu kiireetön terveysasia sekä väkivalta tai kaltoinkohtelu. Asioinnin muista aiheista on linkkiohjaus aiheen verkkosivuille.
Omaolon muu yhteydenotto-lomakkeella voin ottaa yhteyttä terveysaseman ammattilaiseen kahdesta asioinnista; Muu kiireetön terveysasia ja väkivalta tai kaltoinkohtelu. Muista aihealueista Omaolo ohjaa oikean tiedon äärelle alueen verkkosivuille. Lomakkeen lähettämällä saa tietoa jatkohoito-ohjeista tai ohjauksen oikean palvelun piiriin.
Omaolon Muu yhteydenotto-lomake vastaa asukkaan neuvontaa ja ohjausta vaativan asian hoitamisen tarpeeseen. Muu kiireetön terveysasia-asioinnin avulla voi tarkentaa mm. hoito-ohjeita tai kysyä laboratoriokokeiden tuloksia. Väkivalta tai kaltoinkohtelu-asioinnin avulla pyritään luomaan matalan kynnyksen yhteydenottokanava jos asukas joutuu itse väkivallan kohteeksi tai havaitsee jonkun muun joutuvan väkivallan tai kaltoinkohtelun kohteeksi. Asioinnit käsittelee keskitetty asiakasohjaus. Muu yhteydenotto-lomakkeen asioinnit ovat kiireetöntä asiointia ja palvelulupauksena näissä on 3 arkipäivän kuluessa.
Kohderyhmänä on terveydenhuoltopalveluja käyttävät asukkaat. Palvelussa voi asioida alle 15v huollettavan puolesta. Säännöllinen viestintä, jotta asukkaat löytävät palvelun. Asukas voi laittaa ammattilaiselle vapaamuotoisen viestin. Ammattilainen voi viestitellä asukkaan kanssa Omaolossa. Muu yhteydenotto-lomakkeella voi kysyä esimerkiksi laboratoriotuloksia tai tarkentaa hoito-ohjeita. Viestin lähettäminen ammattilaiselle vaatii vahvan tunnistautumisen.
Muu yhteydenotto-asiointeja käsittelee keskitetty asiakasohjaus. Aiemmin yhteydenottokanava terveysasemalle toimi Hyvis-palvelun kautta. Omaolon muu yhteydenotto-lomake korvasi Hyviksen vastaavan asiointikanavan. Ammattilaisille koulutettiin Muu yhteydenotto-lomakkeen käsittely. Työ pystyi heillä samana, ainoastaan yhteydenotto-kanava muuttui Omaoloon. Kehittäminen on toteutettu yhteiskehittämisen menetelmin.
Käytön edetessä huomattiin, että asukkaat ottivat useasti yhteyttä Muu yhteydenotto-lomakkeen kautta esimerkiksi halutessaan varata aikaa terveysasemalle. Lomakkeen tarkoitus on siis tarjota yhteydenottokanava, jolla asukkaat voivat kysyä hoito-ohjeita tai laboratoriotutkimuksen tuloksia. Tämän myöstä palveluohjaustekstiä korjattiin informatiivisemmaksi, jossa tarkemmin kerrotaan asioinnin tarkoitus ja ohjataan täyttämään oirearvio, jos asukkaalla on jokin oire, joka vaatii ammattilaisen kannanottoa.
Muu yhteydenotto-lomake on löydetty hyvin muu kiireetön terveysasia- asioinnin kohdalla ja niitä täytetään kuukausittain 300-400 kappaletta. Väkivalta tai kaltoinkohtelu-asiointia ei ole täytetty montaa kertaa.