Omaoloa käyttävien ammattilaisten koulutuskokonaisuus – Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1)

Helsingissä on otettu käyttöön koulutuskokonaisuus Omaoloa käyttäville ammattilaisille. Tavoitteena oli vahvistaa palvelun käytön osaamista, lääkinnällisen laitteen merkityksen ymmärrystä ja asiakasohjausta Omaolon eri sisältöjen hyödyntämiseen.

Toimintaympäristö

Helsingin kaupunki, digitaalinen terveysasema, kehitysyksikkö.

Koulutuskokonaisuus on tehty eri Omaoloa käyttäville ammattiryhmille. Helsingissä Omaolo on käytössä terveysasemilla, fysioterapiassa, suun terveydenhuollossa ja opiskeluterveydenhuollossa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Omaolo-palvelu on ollut käytössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollossa vuodesta 2019 alkaen. 

Lähtötilanteessa Omaoloa käyttävien yksiköiden esihenkilöiden vastuulla oli varmistaa ammattilaisten Omaolon käytön riittävä osaaminen. Hallintoassistentti/esihenkilö tms. pyysi uudelle ammattilaiselle Omaolo-käyttöoikeudet. Kun oikeudet oli lisätty ja ne oli viety tuotantoon, ammattilainen ohjattiin perehtymään Omaolon koulutusmateriaaleihin. Helsingissä käytössä oli sisäiseen käyttöön tehty Omaolon perehdytyskäsikirja ammattilaisille. Materiaalien läpikäynti oli ammattilaisen omalla vastuulla. Omaolon pääkäyttäjät eivät pystyneet varmistamaan ammattilaisen Omaolo-osaamista. Erinäisten palautteiden perusteella voitiintodeta, että Omaolo-osaaminen vaihteli suuresti Sosiaali- ja terveysapalvelujen eri yksiköissä. 

Omaolo on Euroopan unionin lääkinnällisten laitteiden asetuksen (MDR) mukainen CE-merkitty lääkinnällinen laite. MDR-asetus ja kansallinen laki lääkinnällisistä laitteista edellyttävät varmistamaan palvelua käyttävien ammattilaisten osaamisen. 

Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Helsingin Sotepelle myönnettiin kestävän kasvun hanke​rahoitusta vuosille 2023–25​, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1:​ Omaolon jatkokehittäminen.

Edellä mainittujen strategisten liittymäkohtien mahdollistamana haluttiin lähteä tuottamaan Omaoloa käyttäville ammattilaisille uusi koulutuskokonaisuus. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakasnäkökulma:

  • Ammattilaisten palvelun käytön osaaminen peilautuu myös asiakkaille. Asiakas saa oikea-aikaista, vaikuttavaa ja sujuvaa palvelua.
  • Ammattilaisen osaaminen lisää asiakkaan luottamusta digipalveluihin.
  • Ammattilainen osaa tunnistaa tilanteet, joissa Omaolon arvio edellyttää jatkotoimia, ja ohjata asiakkaan sujuvasti eteenpäin hoito- tai palveluketjussa.
  • Ammattilainen osaa ohjata asiakasta hyödyntämään Omaolon eri sisältöjä.

Ammattilaisnäkökulma:

  • Ajantasainen ymmärrys Omaolon toiminnallisuuksista ja käyttömahdollisuuksista.
  • Palvelun sujuva käytön osaaminen helpottaa ja nopeuttaa ammattilaisen työtä.
  • Vahvistaa digipalveluosaamista, erityisesti lääkinnällisen laitteen näkökulmasta.
  • Koulutus on rakennettu yhteiselle verkkoalustalle eli on helposti löydettävissä ja käytettävissä, siihen voi tarvittaessa palata suorittamisen jälkeenkin.

Organisaationäkökulma: 

  • Kouluttautumisen kautta on mahdollisuus vähentää päällekkäistä työtä ja parantavat resurssien kohdentumista.
  • Kouluttautumisen myötä voidaan varmistua ammattilaisten osaamisesta ja siitä, että palvelun perusperiaatteet tunnetaan. Muun muassa palvelulupauksen tunteminen ja noudattaminen vaikuttavat organisaationäkökulmaan siten, että asiakkaat saavat yhteyden luvatussa ajassa, joka vaikuttaa esimerkiksi saatavuuteen.
  • Koulutuksen avulla varmistetaan, että kaikki ammattilaiset toimivat yhtenäisten käytäntöjen mukaisesti, mikä lisää asiakaspalvelun tasa-arvoisuutta ja laatua.
  • Omaolon kokonaisvaltainen hyödyntäminen edellyttää, että ammattilainen ymmärtää sen toimintalogiikan, käyttötarkoituksen ja eri sisällöt.
  • Kouluttautuminen tukee potilasturvallisuutta.

Yhteiskuntanäkökulma: 

  • Digipalveluiden tehokas käyttö edistää resurssien käyttöä ja vähentää tarpeettomia käyntejä, mikä keventää kuormitusta perusterveydenhuollossa ja säästää kustannuksia.
  • Kansallisen palvelun tuomia etuja osataan hyödyntää paremmin, kun palvelu tunnetaan kokonaisuudessaan. 
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko digitaaliselta terveysasemalta, kehitysyksiköstä:

  • Kaksi Omaolon pääkäyttäjää tuotti koulutuksen sisällön ja rakensi sen Oppiva-verkkoalustalle. Koulutuksen sisältö perustuu Helsingin sisäisiin ohjeisiin ja DigiFinlandin Omaolo-materiaaleihin. 
  • Kaksi-kolme Omaolon pääkäyttäjää vastuussa koulutuksen jalkauttamisesta, materiaalien ylläpidosta ja päivittämisesti, koulutuksien suorituksien/osaamisen seurannasta ja palautteen keräämisestä.
  • Yksikön eri palveluiden kehittäjillä koulutuksen testaus

Miten aiotte saada toimijajoukon innostettua ja toimimaan yhteisen tavoitteen hyväksi?

  • Johdon tuki - Terveyspalvelujen johdolta linjaus koulutuksen käymisen välttämättömyydestä ja tärkeydestä. Painotus CE-merkittyjä sisältöjä käsittelevien ammattilaisten osaamiseen.
  • Esihenkilön ohjaa aktiivisesti ammattilaisia koulutukseen ja mahdollistaa ajan siihen. 
  • Koulutuskokonaisuuden sisältö on pyritty rakentamaan mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja helpoksi suorittaa. 
Tavoiteltu muutos
  • Tuottaa kokonaisuus, joka on ammattilaisten helposti löydettävissä ja käytettävissä, johon voi tarvittaessa palata. 
  • Koulutuskokonaisuuden suorittamisen avulla saadaan tietoa ammattilaisten osaamisesta.
  • Ammattilaiset kokevat Omaolon käytön helppona. He osaavat hyödyntää käyttöliittymän ominaisuuksia laajemmin. 
  • Ammattilaiset kokevat Omaolon käytön hyödyllisenä ja ymmärtävät sen tuottaman lisäarvon.
  • Ammattilaiset tuntevat tietosuoja- ja tietoturva näkökulmat Omaolon käytössä.
  • Asiakastyytyväisyys nousee, kun ammattilaiset osaavat käyttää Omaoloa paremmin. 
Muutoksen mittaaminen

Koulutuskokonaisuus sisältää osaamista varmistavan tentin Seppo.io -verkkoalustalla, ja tenttisuorituksia voidaan seurata kysymystasolla verkkoalustan raportoinnin avulla. Lisäksi ammattilaisilla on mahdollisuus jättää palautetta tai kysymyksiä, jos jokin asia jäi tentissä mietityttämään. 

Tarvittaessa koulutuksen sisältöjä tarkennetaan, jos jollain tentin osa-alueilla havaitaan erityisen heikkoa suoriutumista.

Ammattilaisten osaaminen peilautuu myös asiakaspalautteisiin, joita seurataan aktiivisesti. 

Toteutussuunnitelma

Koulutus pitää sisällään yksinkertaiset ja selkeät ohjeet Omaolon käytöstä. Se sisältää kaikille ammattilaisilla yhteiset osiot, jonka jälkeen ammattilainen perehtyy omassa yksikössä käytössä olevaan sisältöön. Sisältö toteutetaan tekstiohjeilla ja havainnollistavilla videoilla, lisäksi ammattilaista kannustetaan Omaolon testiympäristöön toteuttamaan käytön testausta. Kuvilla tuodaan visuaalista ilmettä ja helpotusta hahmottamiseen. Koulutus sisältää myös erilaisia tehtäviä.

Lääkinnällisen laitteen sisältöjä käyttävät eli terveysasemien, fysioterapian ja suun terveydenhuollon ammattilaiset siirtyvät koulutuksen lopuksi  tekemään Seppo.io -verkkoalustalle tekemään osaamista varmistava tentin, jolla vahvistetaan ja varmistetaan ammattilaisten osaaminen. 

Koulutuksen lopussa on Palaute-osio, jossa ammattilaisella on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja vahvistaa ymmärrystään sekä jättää palautetta. Yksiköillä on mahdollisuus pitää perehdytys ryhmätilaisuuksina Oppivan materiaalia hyödyntäen ja tarvittaessa myös pääkäyttäjien toimesta voidaan toteuttaa live-perehdytyksiä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sotepen ammattilaiset, jotka käyttävät työssään Omaoloa:

  • Terveysasemien ammattilaiset
  • Fysioterapian ammattilaiset
  • Opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset
  • Suun terveydenhuollon ammattilaiset

Asiakasymmärrystä kerrytettiin koulutuksen teknisellä testauksella ja sisällön pilotoinnilla kohderyhmien edustajilla. Lisäksi palautetta seurataan koulutuksen jalkauttamisen jälkeen aktiivisesti palautelomakkeella ja sisällön muutoksia tehdään tarvittaessa palautteen perusteella. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse Omaoloa käyttävien ammattilaisten palvelun käytön osaamisesta ja sen varmistamisesta. Uusi koulutus sisältöineen koottiin Oppivan verkkoalustalle ja osaamista varmistava tentti Seppo.io - pelillistämisalustalle. 

Ammattilaiset, jotka käyttävät työssään Omaolon lääkinnällisen laitteen sisältöjä:

Terveysasemien, fysioterapian ja suun terveydenhuollon uudet ammattilaiset opiskelevat Oppivassa yksikkökohtaiset koulutussisällöt ja suorittavat osaamista varmistavan tentin. Tentin hyväksytty suoritus oikeuttaa Omaolon käyttöoikeuksiin. Jo aiemmin Omaoloa käyttäneet ammattilaiset suorittavat vain tentin osaamisen varmistamiseksi, halutessaan voivat opiskella Oppivan sisältöjä. 

Kun tentti on suoritettu hyväksytysti, ammattilainen voi merkitä Omaolon laitepassin suoritetuksi Laitepassien laatuportti -järjestelmässä.

Ammattilaiset, jotka eivät käytä työssään Omaolon lääkinnällisen laitteen sisältöjä:

Opiskelevat omaa yksikköä koskevat sisällöt Oppivassa, mutta tenttiä ei ole tarvetta suorittaa.

Koulutuksen sisältö: 

Kaikille yhteiset

  • Osio 1: Mikä on Omaolo? 
  • Osio 2: Omaolo ammattilaisen näkökulmasta 

Terveysasemien, fysioterapian ja suunterveydenhuollon ammattilaisille

  • Osio 3: Oirearviot 

Terveysasemien ammattilaisille

  • Osio 4: Terveystarkastus
  • Osio 5: Hyvinvointitarkastus
  • Osio 6: Verenpaineen hoitosuunnitelma

Opiskeluterveydenhuollon ammattisille

  • Osio 7: Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet

Osio 8: Palveluarviot

Osio 9: Valmennukset

Osio 10: Osaamista varmistava tentti

Osio 11: Palaute

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia on pyritty juurruttamaan osaksi toiminnan arkea seuraavien keinojen kautta:

  • Johdon ja esihenkilöiden tuki  - tarve ymmärrettiin ja tentin suorittaminen linjattiin osaksi osaamisen varmistamista
  • Toimintaa ohjaavat tavoitteet, tarkoitus ja selkeästi määritelty toimintamalli
  • Matalan kynnyksen tuki substanssi ja asiantuntija -tasoilla
  • Palautteen jättämisen mahdollisuus 
  • Muutostoiveisiin reagointi
  • Toiminnan seuranta

Resurssien käyttö ja kustannukset: 

  • Omaolo-palvelun pääkäyttäjien työpanos
  • Testaukseen hyödynnetty asiantuntija- ja substanssityöpanos
  • Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Eli palvelun käytöstä ei tule erillisiä kustannuksia. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa eri kohderyhmille tai eri toimintaympäristöihin. Koulutuksen sisällön koostamiseen ja oppimisympäristöön rakentamiseen kannattaa varata aikaa. Helpotusta toi valmis materiaali, niin sisäinen, kuin kansallinenkin, joka oli helposti yhteen koottavissa. Johdon ja esihenkilöiden tuki on merkittävää - linjaus siitä, että kaikkien lääkinnällisiä laitteita käyttävien ammattilaisten on varmistettava osaamisensa palvelun käytössä, on tukenut toimintamallin juurtumista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuskokonaisuuden käyttöönoton seurauksena ammattilaisten osaaminen Omaolon käytössä on systematisoitunut ja tasalaatuisuus on vahvistunut. Osaamista varmistava tentti ja laitepassimerkintä ovat lisänneet selkeyttä siihen, mitä Omaolon tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää. Tämä on parantanut Omaolon hyödyntämistä osana ammattilaisten arkea ja asiakasohjausta.

Tilanteen muutoksena voidaan todeta, että digipalvelun asema osana hoidon ja palvelun tarpeen arviointia on vahvistunut. Asiakkaat saavat nyt useammin oikea-aikaista ja vaikuttavaa ohjausta Omaolon kautta, ja ammattilaiset suhtautuvat myönteisemmin palvelun käyttöön, koska koulutuksen myötä sen toimintaperiaatteet ovat tulleet ymmärrettäviksi ja käyttö sujuvammaksi.