Omaolon palveluarvioiden käyttöönotto, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön sähköiset Omaolon palveluarviot. Sähköisellä palveluarviolla asiakas voi arvioida alustavasti oikeuttaan erilaisiin sosiaalipalveluihin ja saada palveluohjausta.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue koostuu seitsemästä kunnasta. Hyvinvointialueen palvelustrategiassa korostuvat ennaltaehkäisevät palvelut, itsepalvelut, asiakasohjaus  sekä nopea ja yhdenvertainen palveluihin pääsy. Sähköisten palveluiden lisääminen on osa tavoitteita ja myös keino muiden tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Omaolo-palveluiden laajentamisella ja palveluarvioiden käyttöönotolla tuetaan hyvinvointialueen tavoitteita lisäämällä sähköisiä, matalan kynnyksen ja itsepalveluita sekä selkeyttämällä asiakkaan palvelupolkuja. Palvelu on otettu käyttöön osana Suomen kestävän kasvun hanketta. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Omaolon palveluarvioilla asiakas voi sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta arvioida alustavasti oikeuttaan omaishoidon tukeen, henkilökohtaiseen tukeen, sosiaalihuoltolain mukaisiin liikkumista tukeviin palveluihin ja vammaispalvelulain mukaisiin liikkumista edistäviin palveluihin. Ennen palveluarvioiden käyttöönottoa asiakkaalla oli mahdollisuus tehdä suoraan palvelutarpeen arvion käynnistävä hakemus omaishoidon tuesta tai vammaispalveluista tai ottaa yhteyttä asiakasohjaukseen. Turhat hakemukset luovat häiriökysyntää, työstävät sekä ammattilaisia että asiakkaita ja voivat viivästyttää asiakkaan tarvitseman avun tai tuen saamista. 

Omaolon palveluarvioilla pyritään tarjoamaan asiakkaille matalalla kynnyksellä alustava arvio oikeudesta palveluarvioita koskeviin tukiin ja palveluohjausta. Sähköisenä palveluna palveluarviot tarjoavat asiakkaalle ajasta ja paikasta riippumattoman digitaalisen kanavan. 

Tavoiteltu muutos

Asiakas voi tehdä matalalla saada alustavan arvion oikeudestaan palveluarvioita koskeviin tukiin. Myönteisen tuloksen asiakas voi lähettää HyVä-digin sosiaaliohjaajalle, joka tekee asiakkaan kanssa alkujäsennyksen asiakkaan tilanteesta ja ohjaa ja saattaa asiakkaan oikeiden palveluiden piiriin. Tarvittaessa sosiaaliohjaaja voi avustaa oikean hakemuksen tekemisessä. Sosiaaliohjaaja voi ohjata asiakkaan myös valtakunnallisiin tai kolmannen sektorin palveluihin, mikäli ne sopivat asiakkaan tilanteeseen. Näin asiakas ohjautuu tarvitsemiinsa hyvinvointialueen, valtakunnalliseen tai kolmannen sektorin palveluihin. 

Matalan kynnyksen palvelulla pyritään mahdollistamaan asiakkaan avun ja tuen saaminen varhaisessa vaiheessa ja ehkäisemään ongelmien kasautumista. Alustava arvio ja palveluohjaus vähentävät häiriökysyntää ja turhien palvelutarpeen arvioiden määriä. 

Muutoksen mittaaminen

Mittareina käytetään ammattilaiselle lähetettyjen palveluarvioiden määriä.

Toteutussuunnitelma

Palveluarvioiden käyttöönotossa hyvinvointialueen digipalveluiden ICT-kehittämisasiantuntija hoiti palvelun teknisen valmistelun ja testauksen. Projektitiimin kanssa sovittiin palvelupolut kullekin vastaukselle ja niistä piirrettiin kaavio toimintamallin selkeytyksen vuoksi.  Projektitiimin kanssa sovittiin myös palvelun linkkien lisäämisestä hyvinvointialueen sivuille sekä tiedottamisesta. ICT-kehittämisasiantuntija koulutti ammattilaiset ammattilaiselle lähetettyjen palveluarvioiden käsittelyyn. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Eri lait määrittelevät omaishoidon tuen, henkilökohtaisen avun ja liikkumisen palveluiden myöntämisen kriteerit eivätkä myöntämiskriteerit eivät ole asiakkaille välttämättä selkeitä. Asiakkaan voi olla vaikea etsiä tietoa ja arvioida alustavasti oikeuttaan palveluarvioita koskeviin palveluihin. Asiakkaalla kuluu aikaa tiedon etsintään ja yhteydenottoihin eri palveluihin, ja asiakas voi tehdä turhia sosiaalihuollon hakemuksia tai jättää hakematta tukia. Jos asiakas ei hae tai löydä tarvitsemiaan tukia, tuentarve voi lisääntyä ja hänen tilanteensa vaikeutua. Yhteydenotot useisiin palveluihin vie ammattilaisten aikaa ja sosiaalihuollon hakemukset käynnistävät pitkäkestoisen palvelutarpeen arvion, joka työllistää sekä ammattilaista että asiakasta, vaikka palveluarvion tuloksena asiakas ei olisikaan oikeutettu hakemaansa palveluun. 

Palveluarvioista hyötyvät asiakkaat, jotka pohtivat oikeuttaan omaishoidon tukeen, henkilökohtaiseen apuun tai sosiaalihuollon tai vammaispalvelulain mukaisiin liikkumista tukeviin tai edistäviin palveluihin. Palveluarvioilla asiakas voi arvioida, voisiko hänellä tai hänen omaisella olla oikeus palveluun ilman erillistä tiedonhankintaa myöntämiskriteereistä tai palvelutarpeen arvion käynnistämistä. Myönteisen palveluarviotuloksen jälkeen asiakkaan tulee vielä tehdä hakemus, ja palvelun tai tuen myöntäminen vaatii aina ammattilaisen tekemää arviota. Kielteisen palveluarviotuloksen saaminen ei poista asiakkaan mahdollisuutta hakea palvelua tai etuutta, mutta vähentää turhia hakemuksia, ja asiakkaalle tarjotaan mahdollisuutta sähköisen sosiaalihuollon yhteydenottopyynnön jättämiseen sekä hyvinvointialueen asiakasohjausten puhelinpalveluiden yhteystiedot itsenäistä yhteydenottoa varten.

Ratkaisun perusidea

Sähköisten palveluarvioiden avulla asiakas voi hänelle sopivana aikana tarkistaa alustavasti, voisiko hän tai hänen omaisensa olla oikeutettu tiettyihin sosiaalipalveluihin tai tukiin. Palveluarvioiden sekä myönteisen että kielteisen arviotuloksen saatuaan  asiakkaalla on mahdollisuus lähettää sähköinen yhteydenottopyyntö sosiaalihuollon ammattilaiselle. 

Myönteiset tulokset asiakas voi lähettää ammattilaiselle. HyVä-digin sosiaaliohjaaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen tehden alkujäsennyksen, ohjaa täyttämään oikean lomakkeen ja tarvittaessa avustaa sen täytössä. Mikäli asiakkaalla on jonkin muun palvelun tarve, sosiaaliohjaaja ohjaa ja saattaa asiakkaan oikeaan palveluun. 

Negatiivisen tuloksen saaneet saavat linkin lomakkeeseen, jolla pyydetään sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimista. Lisäksi negatiivisessa vastauksessa on hyvinvointialueen sosiaalihuollon asiakasohjausten yhteystiedot. Näin negatiivisen vastauksen saaneet voivat jättää sähköisen yhteydenottopyynnön sosiaalihuoltoon tai halutessaan ottaa yhteyttä puhelimitse. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottoprojektin projektipäälliköksi valikoitui hyvinvointialueen digipalveluista ICT-kehittämisasiantuntija, joka toimii myös Omaolo-palveluiden pääkäyttäjänä. Käyttöönottoa työstettiin vammaispalveluiden, ikääntyneiden ja omaishoidon palveluiden edustajien, viestinnän sekä moniammatillisen yhteistyön projektikoordinaattorin ja DigiFinlandin kanssa. ICT-kehittämisasiantuntija vastasi teknisestä käyttöönotosta, palveluarvioita käsittelevien ammattilaisten koulutuksesta, sisäisestä viestinnästä uutisin ja infoin sekä ulkoisille verkkosivuille linkittämisen koordinoimisesta. Viestinnän asiantuntija lisäsi hyvinvointialueen verkkosivuille linkin palveluarvioihin. Käyttöönotossa on hyvä muodostaa yhteisymmärrys palveluarvioita koskevien eri palveluiden edustajien kanssa, jotta voidaan sopia asiakkaan ohjautuvuudesta ja projektitiimin osallistujien vastuista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palveluarviot on suunnattu vain pienelle kohderyhmälle, joten ei ole odotettavissa suurta määrää ammattilaiselle lähetettyjä palveluarvioita. Palvelua olisi hyvä saada kehitettyä, että saataisiin tilastotietoa, paljonko kaikkiaan palveluarvioita täytetään sekä kuinka asiakkaat ohjautuvat palveluarvion lähetyksen jälkeen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mittareina on käytetty ammattilaiselle lähetettyjen palveluarvioiden määrää. 1.4.2024-31.7.2025 välisenä aikana ammattilaiselle on lähetetty yhteensä 27 palveluarviota, joista 21 kpl on ollut arvioita omaishoitotilanteesta. Arvioita henkilökohtaisesta avusta on lähetetty viisi ja arvioita liikkumisesta kodin ulkopuolella tullut ammattilaiselle vain yksi. Palveluarvioiden käyttö on siis ollut vähäistä kaiken kaikkiaan. Tilastotietoa ei kuitenkaan ole saatavilla, montako myönteisen tuloksen saanutta palveluarviota on täytetty, mutta ei lähetetty ammattilaiselle yhteensä täytetty tuona aikana. Negatiivisen tuloksen määriä ei ole myöskään saatavilla. Tämä tekee haasteelliseksi hyötyjen arvioinnin.