Omatiimimalli, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Omatiimi on avun ja tuen tarpeen perusteella koottu asiantuntijaverkosto, joka tekee saumatonta yhteistyötä asiakkaan suostumuksella. Tiimiin voidaan nimetä asiantuntijoita laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista.

 

Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialue  tuottaa alueen väestölle sosiaali- ja terveyspalveluita  yhdeksän kunnan alueella. Alueen kunnat ovat: Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari.

Omatiimin perustana toimivat Etelä-Karjalan kuntien alueet, jotka on tällä hetkellä jaettu  vanhan väestövastuualuejaon mukaisesti ”omahoitaja”- alueisiin. Omahoitajan  määräytyminen ja siten ohjautuminen omatiimiin tapahtuu asuinpaikan perusteella. Tiimiä  on mahdollista vaihtaa niin halutessaan.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palveluiden porrastus, perustason palveluiden vahvistaminen ja ennaltaehkäisevät palvelut on nostettu strategiakärjiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) palvelustrategiassa. Omatiimi, moniammatillinen perustason palveluiden vahvistaminen on valittu kehittämisen painopisteeksi strategiakaudelle 2023-2025.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on  kehitetty omatiimimallia vuoden 2023 alusta.  Jokaisella hyvinvointiasemalla ja sote-keskuksessa on pidetty henkilöstölle omatiimityöpajoja tähdäten omatiimi -  mallin aloittamiseen syyskuussa 2023. Omatiimimallissa etenkin monipalveluasiakkaat/-potilaat otetaan omatiimin asiakkaiksi. Näin he kohtaavat palveluun  tullessaan aina itselleen tutun ammattilaisen, joka entuudestaan tuntee potilaan ja on  perehtynyt hänen vaivaansa.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tarpeen omatiimin rakentumiseen voi havaita kuka tahansa ammattilainen ja tiimin rakenne  arvioidaan yksilöllisesti. Potilaalle/asiakkaalle keskeisintä on yhteyshenkilö, joka toimii  asiakasvastaavana. Asiakasvastaavana voi toimia omahoitaja tai myös joku muu terveyden ja sosiaalihuollon ammattilainen. Asiakasvastaava määrittyy asiakkaan keskeisen palveluntarpeen mukaisesti. 

Omatiimin asiakkuus syntyy, kun tarve todennetaan:

  •  asiakkaalla on laaja-  alainen palveluntarve tai monipalveluasiakkuus. 
  • asiakkaalla voi olla useita avun tarpeita tai  selvitettäviä asioita, joiden ratkaiseminen edellyttää useamman kuin yhden ammattilaisen  näkökulman. 
  • asiakas voi olla riippuvainen palveluista ja tarvita jatkuvaa tukea  toimintakykynsä tukemiseen. 

Omatiimiasiakkuus syntyy myös, kun ammattilainen tarvitsee  

  • moniammatillista arviota
  • uusia näkökulmia asiakkaan tarpeisiin vastatakseen  
Ratkaisun perusidea

Omatiimi on asiakkaan tiimi, jossa asiakas kohdataan aidosti ja arvostavasti. Toiminnassa pyritään ennakointiin ja asiakas ohjataan vastuullisesti oikean palvelun piiriin. 

  • asiakkaan omat tavoitteet ja arjessa pärjääminen ovat toiminnan keskiössä
  • kartoitamme asiakkaan tilanteen ja teemme moniammatillisen suunnitelman palvelukokonaisuudesta
  • yhteisenä tavoitteena on löytää asiakkaan elämäntilanteeseesi sopivat palvelut
  • tieto kulkee sujuvasti eri toimijoiden välillä.
  • kokoonnumme asiakkaan kanssa yhteisvastaanotolla tai asiakkaan suostumuksella ammattilaisten kesken omatiimipalaverissa.
  • tarvittaessa hyödynnämme digitaalisia välineitä asiakkaiden ja ammattilaisten välillä
  • asiakkaalle sovitaan yhteyshenkilö, joka vastaa palvelukokonaisuudesta. 

     

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omatiimiin voi kuulua  ammattilaisia perusterveydenhuollosta ; omahoitaja, lääkäri, kuntoutus-, päihde- ja mielenterveys palveluista tai  sosiaalihuollon alueelta. 

Omatiimejä hyvinvointiasemalla tai sote-keskuksessa on 1-3 yksikön koosta riippuen.  Lukuisissa tutkimuksissa on havaittu tehokkaan ”käteensopivan” tiimin pääsevän parempiin  tuloksiin kuin hyvin suuren terveyskeskuksen tai hyvinvointiaseman. Tästä johtuen  suurempien yksiköiden toiminta jaetaan useampaan omatiimiin.  

Omatiimien työn tueksi on perustettu yhteinen Teams-kanava. Kanavasta löytyvät yhteiset ohjeet ja toimintamallit. Se toimii myös moniammatillisen tiimin yhteisenä keskustelu foorumina.

Jokaiselle omatiimille on kalenteroitu yhteinen omatiimipalaveri kerran kuukaudessa asiakkaiden/potilaiden asioiden hoitamiseksi. Lisäksi tiimit voivat sopia yhteisvastaanottoja tai ammattilaisten välisiä konsultaatioita työpäivien lomaan joustavasti.

Moniammatillisen tiimityön lisääntyessä toimintakulttuuri muuttuu osallistavammaksi ja  ammattilaisilla on mahdollista vaikuttaa oman työn suunnitteluun sekä toteuttamiseen.  Samalla luomme jatkuvan kehittämisen mallin jokaiselle tiimille. Tiimityö lisää yhteisöllisyyttä  ja siten työhyvinvointia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omatiimien toiminta on vasta käynnistynyt syksyn 2023 aikana. Omatiimi toiminta on nostettu strategiseksi painopisteeksi vuosille 2024-2025 EKHVA:lla. Mallin edelleen kehittämistä jatketaan Etelä-Karjalan hyvinvointialueen- Suomen kestävän kasvun ohjelmassa v. 2024.

 

Liitteet
Kuva
Omatiimi-prosessi