Omavalvonta päivittäisen asiakastyön työkaluna
Toimintayksiköiden omavalvonnan toteuttamisen seurannan, arvioinnin ja kehittämisen tueksi laadittu toimintamalli. Toimintamallissa omavalvontasuunnitelman teemat on jaettu kehittämisen painopistealueiksi kolmen vuoden aikaikkunaan.
Omavalvonnan vuosikellon ensimmäisessä versiossa omavalvontasuunnitelman teemat jaettiin eri kuukausille yhden vuoden ajalle.
Toimintamallia pilotoivassa yksikössä ollaan päivätyössä ja yhteisen ajan järjestäminen koko työyhteisölle onnistui melko hyvin. Tuotiin esille, että kolmivuoroyksiköissä toimintamallin toteutus ei olisi yhtä helppoa.
Toimintamallin vuosikellon toteuttaminen tuntui työläältä ja todettiin, että resurssit eivät tähän riitä. Pilottiyksiköstä ehdotettiin, että omavalvontasuunnitelman aihealueet jaettaisiin kolmeen osaan, josta vuosittain käsiteltäisiin perusteellisesti yksi osa ja muut osiot tarkistetaan ajantasaiseksi. Vuosittain käsiteltävät kokonaisuudet voisi järjestää yksikkökohtaisesti.
Joka vuosi arvioidaan edellistä/kuluvaa vuotta ja tehdään kehittämissuunnitelma seuraavalle vuodelle. Kehittämissuunnitelmaa laadittaessa tulee käydä läpi edellisen vuoden suunnitelman toteutuminen ja kirjata niiden toteutuminen. Uuteen/päivitettävään omavalvontasuunnitelmaan kirjataan konkreettiset kehittämiskohteet ja tavoitteet seuraavalle vuodelle. Kehittämissuunnitelma on hyvä tulostaa henkilökunnan ilmoitustaululle. Näin se on näkyvillä/esillä pitkin vuotta.