Perhe-asioiden sovittelu -palvelu

eroauttamisen keskiössä yhteistyövanhemmuus ja sovinnollinen ero.

Perheasioiden sovittelija-pankki kuntien, kunta-yhtymän ja seurakuntien yhteistyönä Keski-Udenmaan sote-kuntayhtymässä (Keusotessa)

Eroauttaminen

 

Toimintaympäristö **

Eroauttaminen; Perheasioiden sovittelu on lakisääteinen kunnan järjestämisvelvollisuuteen kuuluva matalan kynnyksen sosiaalipalvelu. Perheasioiden sovittelu palvelu on valtakunnallisesti heikosti järjestetty ja organisoitu palvelu eikä siten ole helposti asiakkaiden käytettävissä. 

Matalan kynnyksen eroauttamisen palveluilla voidaan parhaimmillaan tukea lasten ja perheiden hyvinvointia ja välttää asioiden kriisiytymistä ja ajautumista  esim. oikeuskäsittelyihin tai turhiin lastensuojeluilmoituksiin.

Avio- ja avoerot ovat lisääntyneet.  Erolla on vaikutuksia sekä lasten että vanhempien elämään. Vaikka vanhempien parisuhde päättyy vanhemmuus jatkuu.  Lasta suojaa, jos vanhemmat suhtautuvat toisiinsa myönteisesti ja tekevät yhteistyötä lapsen asioissa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tavoitteena on turvata asiakkaille yhdenvertainen pääsy Keusoten alueella Perheasioiden sovittelupalveluun sovittelupalvelua tarvitseville.

Perheasioiden sovittelu-palvelulla on tarkoitus tarjota vanhemmille ulkopuolista ammatillista keskusteluapua/tukea  lasten asioiden järjestämisen suunnittelussa eron jälkeen.

Kehitettävä asia liittyy eroauttamisen laajempaan kokonaisuuteen.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Aikaisemmin Keusoten kaikissa kunnissa ei ole ollut jäsentynyttä eikä organisoitua Perheasioiden sovittelu-palvelua, johon asiakas olisi voinut ottaa yhteyttä saadakseen sovittelupalvelua. 

Asiakkaalle palvelut tulee olla helposti löydettävissä ja saatavissa.-> selkeät yhteydenottokanavat/palvelunumero

Sovittelijoiden työn organisointi kootusti on oleellista -> nimetty koordinaattori palvelulle

Sovittelijoille työn vertaistuki -> vertaistapaamiset

Ammattilaisille/ tieto palvelusta on löydettävissä ja asiakkaille tarjottavissa

Yhteiskunnan näkökulmasta matalankynnyksen ennaltaehkäisevä palvelu.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Perheasioiden sovittelun koordinointi ja kehittäminen on aloitettu vuonna 2011 Fasper-hankkeen tuella Järvenpään, Tuusulan ja Keravan kunnissa ja  palvelun kehittämistä jatkettiin vuonna 2013 kuntien yhteisessä Perheoikeudellisessa yksikössä . 

Fasper- hankkeen Perheasioiden sovittelukoulutukseen osallistui työntekijöitä sosiaalihuollon eri palveluista/eri hallintokunnista (perhetyöntekijöitä, koulukuraattoreita, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, lastenvalvojia) ja seurakunnan perheneuvojia. 

Vuodesta 2011 sovittelupalvelun on ollut nimetty Perheasioiden sovittelukoordinaattori. 

Vuoden 2019 kuuden kunnan yhdistyessä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäksi (Keusote) tuli haasteeksi kehittää toimintaa edelleen ja luoda yhtenäinen Perheasioiden sovittelumalli koko alueelle. Päätettiin ryhtyä laajentamaan ja kehittämään vuoden 2011 aloitettua Perheasioiden sovittelupalvelun toimintamallia koko Keusoten alueelle. Kutsuttiin yhteistyökokoukseen kaikki alueen Perheasioiden sovittelijat.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on luoda yhtenäinen Perheasioiden sovittelumalli koko Keusoten alueelle ja kehittää organisointia sekä sovittelijoiden ammattiosaamisen ylläpitämistä. 

Koko alueen Perheasioiden sovittelu-palvelun koordinointi keskitetään Perheoikeudellisen yksikön nimetyille henkilöille.

Koordinaattori organisoi sekä asiakkaiden yhteydenotot että sovittelijoiden tarjoamat sovitteluajat. 

Koordinaattori järjestää sovittelijoiden työpariuksia. 

Organisoinnin kehittäminen siten, että yhteydenotto olisi asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja sovitteluaikojen koordinointi olisi sujuvaa.

 

Muutoksen mittaaminen

1) Alkaneiden sovittelujen kokonaismäärä /vuosi

2) Vanhemmilta kerätään palutetta palvelun saavutettavuudesta ja koetusta hyödystä / manuaalinen palautelomake 

3) Sovittelijoilta kerätään palautetta organisointiin ja työn kehittämiseen liittyvissä asioissa / teams + manuaalinen lomake

4) Sovittelijoiden yhteisten kokoontumisten  määrä 3 x vuodessa, yhteisissä kokouksissa käydään läpi aina asiakkaiden palautteet + asiakasmäärät

5) Seurataan sovittelijamäärää, jotta pysyy sovittelukysyntää vastaavana 

 

Toteutussuunnitelma

Jatketaan yhteisiä sovittelijoiden kokoontumisia

Kehitetään yhteistä sähköistä alustaa materiaaleille ja yleisen tiedon tallentamiselle ja jakamiselle sekä sovitteluaikojen organisoimiseen

Osallistetaan asiakkaita ja sovittelijoita Perheasiain sovittelu- palvelun jatkuvaan kehittämiseen

Perheasioiden sovittelupalvelun markkinointia ylläpidetään asiakkaille ja yhteistyötahoille 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Eroperheet, vapaaehtoinen osallistuminen

Asiakkaita osallistetaan neuvotteluissa ratkaisemaan yhdessä lapsiin liittyvät yhteistyöprobleemat. Asiakkaat voivat vaikuttaa tapahtumien kulkuun ja käyntien määrään. Keskuteluja käydään molempien vanhempien ehdoilla ja ensimmäiset tapaamiset ovat aina yksilökäynnit. Asiakkailta pyydetään palautetta sovittelun loputtua.

Ratkaisun perusidea **

Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa ei vuonna 2011 ollut ennen Fasper-hanketta organisoitua Perheasioiden sovittelu-palvelua.

Perheasioiden sovittelu-palvelun tarkoituksena on vahvistaa erovanhempien yhteistyövanhemmuutta ja sovinnollisuutta lasten asioissa eron jälkeisenä aikana.  

Eroauttamisen palveluihin  ryhdyttiin vuonna 2011 kehittämään Perheasioiden sovittelu- palvelua. Kuntien työntekijöitä eri hallinnonaloilta osallistui Fasper-sovittelukoulutukseen. Perheasioiden sovittelu- palvelun koordinaatiovastuu tuli Perheoikeudelliselle yksikölle vuonna 2013.  Samalla Perheasioiden sovittelu- palveluun nimettiin koordinoitivastaava.

Vuonna 2019 perustettiin Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä (Keusote), johon kuuluvat Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Hyvinkää, Mäntsälä ja Pornainen.  Lisäksi palvelua tuotetaan ostopalveluna Keravan kaupungille.

Tarve Perheasioiden sovittelu- palvelujen  yhtenäistämiselle nousi ajankohtaiseksi koko sote-kuntayhtymän alueella.  Sote-alueen kaksi perheoikeudellista yksikköä yhdistettiin Keski-Uudenmaan perheoikeudelliseksi yksiköksi. Koko alueen Perheasiain sovittelu-palvelun kehittäminen ja organisointi keskitettiin Perheoikeudelliseen yksikköön.

Keuosoten Perheasiain sovittelu- palvelussa jatkettiin nimettyjen koordinoijien tehtävää ja koottiin alueelta lisää perheasiain sovittelijakoulutuksen käyneitä Perheasioiden sovittelija- pankkiin. Keusoten Sovittelija Pankissa on mukana työntekijöitä/sovittelijoita kunnasta, kuntayhtymästä ja seurakunnan perheasiainkeskuksesta, yhteensä 35 sovittelijaa. Perheasiain sovittelun menetelmänä on jatkettu ja edelleen kehitetty Fasper-hankkeen aikana luotua toimintamallia. 

Perheasioiden sovittelu-palvelun koordinoinnin hoitaa nimetyt työntekijät. Perheasioiden sovittelu-palvelun menetelmänä käytetään Fasper hankkeen aikana kehitettyä ns.sovittelupakettia, johon siältyy 4-6 tapaamiskertaa (vanhempien yksilölliset, yhteiset tapaamiset, tarvittaessa lasten tapaaminen ja seurantatapaaminen). Sovittelijan työnantaja on hyväksynyt käytettäväksi työaikaa neljään (4) sovittelupakettiin ja kolmeen yhteistapaamiseen  vuodessa, yhteensä noin 60 h.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Perheasiain sovittelu-palvelu on organisoitu Keusotessa Perheoikeudelliseen yksikköön.

Perheasiain sovittelu-palvelulle on nimetty  Perheoikeudellisesta yksikön koordinaattorit (2 kpl). Koordinoijat tekevät työn oman toimen ohella myös itse sovitteluja.  Tehtävään on varattu käytettäväksi 10-20 % työajasta. Perheasiain sovittelu- palvelun organisointia varten on asiakkaiden yhteydenottoa varten yksi puhelinnumero, -sähköposti ja sähköinen yhteydenottolomake.

Kaikki Perheasioiden sovittelija pankkiin kuuluvat ovat Fasper-koulutuksen käyneitä sovittelijoita eri hallinnon aloilta kunnasta, kuntayhtymästä ja seurakunnan perheasiain neuvottelukeskuksesta. Keusotessa (Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä)on sovittu, että jokainen sovittelukoulutuksen käynyt työskentelee  Perheasioiden sovittelupankissa ja hänellä on työnantajan lupa käyttää työaikaa 4 sovitteluun vuodessa ( 2 keväällä, 2 syksyllä), yhteensä vuodessa noin 60 tuntia. Kaikki sovittelut tehdään työpareina. Uusia sovittelijoita kunta-yhtymän sisältä koulutetaan vuosittain ja uudet sovittelijat aloittavat aina kokeneemman työparina. Tällä hetkellä Perheasioiden sovittelijapankissa on 35 aktiivista sovittelijaa. Sovittelijapankkiin pyritään saamaan  vuosittain lisää sovittelijoita 2-4 resurssin varmistamiseksi. Sovittelijoiden Fasper-koulutuksesta maksetaan puolet perheoikeudellisen yksikön budjetista.

Perheasioiden sovittelu- palvelun koordinoija koordinoi palvelua vanhempien ja sovittelijoiden "kohtaamiseksi".  Palvelun organisoimisessa käytetään avuksi yhteistä Teams - työtilaa. Sovittelijaparit merkitsevät suunnittelemansa sovittelupaketit Teams työtilaan. Koordinaattori keskustelee ja arvioi yhdessä asiakkaan kanssa Perheasiain sovittelupalvelun sopivuutta perheen tilanteeseen sekä organisoi  sovitteluun tulevat asiakkaat sovittelijapareille. 

 Asiakkailta kerätään palvelusta palautetta käynnin jälkeen / manuaalinen.-> koordinaattori kokoaa palautteet.

Sovittelijat merkitsevät oman palautteensa Teams työtilaan.

Koordinaattoreiden tehtäviin kuuluu sovittelujen koordinoinnin lisäksi järjestää  3 X vuodessa sovittelijoiden yhteistapaaminen/iltapäivä. Tapaamisessa käydään läpi ajankohtaiset asiat, kuulumiset, tilastot ja asiakaspalautteet sekä keskustellaan palautteista ja ajankohtaisista ilmiöistä.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Se, että kaikilla on Fasper-sovittelija koulutus (THL ollut kehittämässä)/ tai muu soveltuva koulutus on näyttäytynyt hyvänä ja tarpeellisena asiana. Turvaa mahdollisimman tasalaatuisen sovittelupalvelun kaikille asiakkaille.

Riittävän työajan varaaminen koordinointitehtävään on tärkeää. Koordinointi vie aikaa ja se pitää saada sujumaan joutisasti, jotta asiakkaat saavat palvelun oikea-aikaisesti ja sovitteluajat saadaan käytettyä tehokkaasti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehittämisen tuloksena Perheasiain sovittelu -palvelun organisointi on helpottunut, kun palvelulle on saatu luotua selkeä rakenne, vastuualueet ja perustettu sovittelijapankki. Palvelu on jäsentynyt ja vakiintunut toimintamuoto Keusoten alueella.

Positiivista palvelun kehittämisessä on ollut se, että Keusoten alueelta on saatu koottua kaikki sovittelijat riippumatta työnantajasuhteesta yhteiseen sovittelijapankkiin.

Perheasiain sovittelijat ovat kokeneet koordinoinnnin yhdestä paikasta sujuvana. Lisäksi yhteiset tapaamiset on koettu tärkeinä ja ammattitaitoa lisäävinä. Sovittelijat ovat kokeneet saavansa tapaamisista vertaistukea toisilta sovittelijoilta. 

Palvelu on tullut asiakkaille ja työyhteisöille tutuksi ja palveluun tulleet yhteydenotot ovat lisääntyneet.

Asiakkailta saatu palaute on ollut pääsääntöisesti erittäin myönteistä.

Ennaltaehkäisevän työmuodon mahdolliset säästöt ->mm. oikeudenkäynnin välttäminen, lastensuojeluilmoitusten (kiusaamistarkoituksessa) väheneminen, eroriitoihin liittyvän palvelutarpeen väheneminen

Keusoten Perheasioiden sovittelu -palvelua on järjestetty Perheoikeudellisen yksikön sovittelijapankin kautta vuonna 2019 yhteensä 62 perheelle ja vuonna 2020 ainakin  64 perheelle.