Perheasioiden sovittelu -palvelu
Perhe-asioiden sovittelu -palvelu
eroauttamisen keskiössä yhteistyövanhemmuus ja sovinnollinen ero.
Perheasioiden sovittelija-pankki kuntien, kunta-yhtymän ja seurakuntien yhteistyönä Keski-Udenmaan sote-kuntayhtymässä (Keusotessa)
Eroauttaminen
Eroauttaminen; Perheasioiden sovittelu on lakisääteinen kunnan järjestämisvelvollisuuteen kuuluva matalan kynnyksen sosiaalipalvelu. Perheasioiden sovittelu palvelu on valtakunnallisesti heikosti järjestetty ja organisoitu palvelu eikä siten ole helposti asiakkaiden käytettävissä.
Matalan kynnyksen eroauttamisen palveluilla voidaan parhaimmillaan tukea lasten ja perheiden hyvinvointia ja välttää asioiden kriisiytymistä ja ajautumista esim. oikeuskäsittelyihin tai turhiin lastensuojeluilmoituksiin.
Avio- ja avoerot ovat lisääntyneet. Erolla on vaikutuksia sekä lasten että vanhempien elämään. Vaikka vanhempien parisuhde päättyy vanhemmuus jatkuu. Lasta suojaa, jos vanhemmat suhtautuvat toisiinsa myönteisesti ja tekevät yhteistyötä lapsen asioissa.
Tavoitteena on turvata asiakkaille yhdenvertainen pääsy Keusoten alueella Perheasioiden sovittelupalveluun sovittelupalvelua tarvitseville.
Perheasioiden sovittelu-palvelulla on tarkoitus tarjota vanhemmille ulkopuolista ammatillista keskusteluapua/tukea lasten asioiden järjestämisen suunnittelussa eron jälkeen.
Kehitettävä asia liittyy eroauttamisen laajempaan kokonaisuuteen.
Perheasioiden sovittelun koordinointi ja kehittäminen on aloitettu vuonna 2011 Fasper-hankkeen tuella Järvenpään, Tuusulan ja Keravan kunnissa ja palvelun kehittämistä jatkettiin vuonna 2013 kuntien yhteisessä Perheoikeudellisessa yksikössä .
Fasper- hankkeen Perheasioiden sovittelukoulutukseen osallistui työntekijöitä sosiaalihuollon eri palveluista/eri hallintokunnista (perhetyöntekijöitä, koulukuraattoreita, psykologeja, sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, lastenvalvojia) ja seurakunnan perheneuvojia.
Vuodesta 2011 sovittelupalvelun on ollut nimetty Perheasioiden sovittelukoordinaattori.
Vuoden 2019 kuuden kunnan yhdistyessä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymäksi (Keusote) tuli haasteeksi kehittää toimintaa edelleen ja luoda yhtenäinen Perheasioiden sovittelumalli koko alueelle. Päätettiin ryhtyä laajentamaan ja kehittämään vuoden 2011 aloitettua Perheasioiden sovittelupalvelun toimintamallia koko Keusoten alueelle. Kutsuttiin yhteistyökokoukseen kaikki alueen Perheasioiden sovittelijat.
Tavoitteena on luoda yhtenäinen Perheasioiden sovittelumalli koko Keusoten alueelle ja kehittää organisointia sekä sovittelijoiden ammattiosaamisen ylläpitämistä.
Koko alueen Perheasioiden sovittelu-palvelun koordinointi keskitetään Perheoikeudellisen yksikön nimetyille henkilöille.
Koordinaattori organisoi sekä asiakkaiden yhteydenotot että sovittelijoiden tarjoamat sovitteluajat.
Koordinaattori järjestää sovittelijoiden työpariuksia.
Organisoinnin kehittäminen siten, että yhteydenotto olisi asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja sovitteluaikojen koordinointi olisi sujuvaa.
1) Alkaneiden sovittelujen kokonaismäärä /vuosi
2) Vanhemmilta kerätään palutetta palvelun saavutettavuudesta ja koetusta hyödystä / manuaalinen palautelomake
3) Sovittelijoilta kerätään palautetta organisointiin ja työn kehittämiseen liittyvissä asioissa / teams + manuaalinen lomake
4) Sovittelijoiden yhteisten kokoontumisten määrä 3 x vuodessa, yhteisissä kokouksissa käydään läpi aina asiakkaiden palautteet + asiakasmäärät
5) Seurataan sovittelijamäärää, jotta pysyy sovittelukysyntää vastaavana
Jatketaan yhteisiä sovittelijoiden kokoontumisia
Kehitetään yhteistä sähköistä alustaa materiaaleille ja yleisen tiedon tallentamiselle ja jakamiselle sekä sovitteluaikojen organisoimiseen
Osallistetaan asiakkaita ja sovittelijoita Perheasiain sovittelu- palvelun jatkuvaan kehittämiseen
Perheasioiden sovittelupalvelun markkinointia ylläpidetään asiakkaille ja yhteistyötahoille
Eroperheet, vapaaehtoinen osallistuminen
Asiakkaita osallistetaan neuvotteluissa ratkaisemaan yhdessä lapsiin liittyvät yhteistyöprobleemat. Asiakkaat voivat vaikuttaa tapahtumien kulkuun ja käyntien määrään. Keskuteluja käydään molempien vanhempien ehdoilla ja ensimmäiset tapaamiset ovat aina yksilökäynnit. Asiakkailta pyydetään palautetta sovittelun loputtua.