Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmat etävastaanotolla

Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmia toteutetaan etävastaanotoilla niiden asiakkaiden osalta, joille etävastaanotot soveltuvat. 

Toimintaympäristö **

Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lakiin on kirjattu vuonna 2011 potilaan oikeus saada terveys- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman laatimisen on kuitenkin todettu vievän paljon ammattilaisen aikaa. Perusterveydenhuollon etävastaanottoja on haluttu kehittää ja on vain luontevaa, että perusterveydenhuollon etävastaanoton pilotti aloitetaan toiminnolla, joka voidaan suorittaa haastattelulla. 

Terveys- ja hoitosuunnitelman avulla on myös saatu purettua koronavelkaa ja saatu palautettua pitkäaikaissairaita hoidon piiriin. Asiakkaalle on myös varattu pidempi vastaanottoaika kuin terveysasemalla, jotta asiakkaan asioihin ehditään perehtymään vastaanoton aikana. 

Asiakkaalla voi etävastaanoton aikana nousta monta hoitoa vaativaa vaivaa esille. Asiat viedään terveysaseman tiimille, joka huolehtii jatkohoidosta. Lisäksi suunnitelman laatijan on mahdollista pyytää asiakkaan luvalla sosiaalipuolta ottamaan yhteyttä asiakkaaseen. Vastaanotolla toimitaan yhden yhteydenoton periaatteella, eli pyritään hoitamaan asiat niin, että ammattilainen välittää asiakkaan tarpeen palveluun ja palvelusta otetaan yhteyttä asiakkaaseen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Terveys- ja hoitosuunnitelma tukee asiakkaan omahoitoa. Asiakas saa varmuuden perussairauksien hoidosta ja hoidon jatkuvuudesta terveys- ja hoitosuunnitelman myötä. Asiakkaan hoidon jatkuvuus varmistetaan perusterveydenhuollossa, tarvittaessa otetaan yhteyttä myös muihin asiakkaan tilannetta parantaviin tahoihin, kuten mielenterveys- ja päihdehoitajaan, kuntoutuksen ammattilaisiin, kolmannen sektorin tahoihin. Tarkoitus on luoda asiakkaalle varmuus perussairauksien jatkuvuudesta ja kartoittaa asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne myös arjen osalta ja tarjota siihen apuja. Tarkoitus on ennaltaehkäistä perussairauksien pahenemista ja auttaa kymenlaaksolaisen arki hyväksi. 

Terveys- ja hoitosuunnitelman laatiminen etävastaanottona vapauttaa ammattilaisen ja asiakkaan resurssia. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa terveysasemalle, vaan suunnitelma voidaan laatia asiakkaan ollessa kotonaan. Usein akuuttien asioiden hoito jatkuukin terveysasemalla, jotka ovat nousseet esiin suunnitelman teossa. Näin resurssia vapautetaan myös asiakasohjaukselta. Asiakkaan ei tarvitse itse etsiä sopivaa palvelua itselleen, vaan se pohditaan yhdessä ammattilaisen kanssa suunnitelmaa laatiessa ja ammattilainen välittää yhteydenottopyynnön hyvinvointialueelle, ja myös osaan kolmannen sektorin palveluista se on mahdollista tehdä. Näillä toimilla pyritään ennalta ehkäisemään asiakkaan raskaimpiin terveyspalveluihin joutuminen. 

Tavoiteltu muutos

Etävastaanottojen pilotointi perusterveydenhuollossa ja asiakkaiden tietoisuuden kasvaminen hyvinvointialueen digitaalisista palveluista. Asiakkaan ymmärrys omasta hoidostaan ja hoidon jatkuvuudesta kaikkien sairauksien osalta.

Muutoksen mittaaminen

Asiakasmäärien kasvu

Asiakkaiden hakeutuminen palveluun uudestaan

Asiakaspalaute

Ammattilaisten palaute

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakasryhmänä ovat perusterveydenhuollon asiakkaat. Terveys- ja hoitosuunnitelma on vapaaehtoinen. Suunnitelman laatii perusterveydenhuollon sairaanhoitaja ja suunnitelman hyväksyy perusterveydenhuollon lääkäri. Terveys- ja hoitosuunnitelma palvelee parhaiten pitkäaikais- ja monisairaita perusterveydenhuollon asiakkaita. 

Asiakkaat osallistuvat oman hoitonsa suunnitteluun ennen vastaanottoa esitietolomaketta täyttäessä. Esitietolomakkeella on muutamia kysymyksiä liittyen omahoitoon. Etävastaanotolla keskustellaan ja pohditaan asiakkaan kanssa, miten asiakkaan tilannetta voidaan parantaa. 

Ratkaisun perusidea **

Sairaanhoitaja laatii asiakkaalle terveys- ja hoitosuunnitelman (THS) asiakkaan sairauksien ja tarpeiden pohjalta, jotka asiakas tuo esille esitietolomakkeessa ja vastaanotolla. Vastaanotto toteutetaan etävastaanottona. 

Hoitaja lähettää asiakkaalle valmistautumisohjeet ja linkin etävastaanotolle ennen tapaamista. Asiakas täyttää esitietolomakkeen, johon ammattilainen tutustuu ennen etävastaanottoa. Esitietolomakkeelta nousee esiin asioita, joihin asiakas toivoisi apua ja ammattilainen pohtii ennen vastaanottoa, mihin palveluun asiakasta voisi ohjata. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa päivitetään vuoden välein tai aina kun hoitosuunnitelma muuttuu. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Palvelun pilotointi on osoittanut sen, että terveys- ja hoitosuunnitelmia pystytään tekemään etävastaanotolla. Haastatteluun perustuva palvelu on usein asiakkaallekin mukavampi etävastaanotolla tehtäväksi. Tulevaisuudessa myös terveysasemilla tulee olemaan etävastaanottoja, joihin palvelu sopii. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Terveys- ja hoitosuunnitelma on lakisääteinen potilaan oikeus. Suunnitelman laatiminen etävastaanotolla onnistuu hyvin ja on toteutettavissa myös puhelimella, mikäli asiakas niin toivoo. 

Terveys- ja hoitosuunnitelmaa voidaan käyttää myös silloin, kun asiakas siirtyy erikoissairaanhoidon puolelta perusterveydenhuoltoon, jotta asiakas saa varmistuksen hoidon jatkuvuudesta perusterveydenhuollon asiakkaana. Terveys- ja hoitosuunnitelma kuvaa asiakkaan tilannetta ammattilaiselle, kun hän tulee uutena asiakkaana palveluun.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Palautekyselyn perusteella asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä etävastaanotolla tapahtuvaan terveys- ja hoitosuunnitelman laatimiseen. Positiivista palautetta on annettu riittävästä vastaanottoajasta, asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaisesta perehtymisestä, helposta palvelusta ja hoidon jatkuvuudesta vastaanoton jälkeen.