Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmat etävastaanotolla (Kymenlaakson HVA, RRP, P4, I1)
Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmia toteutetaan etävastaanotoilla niiden asiakkaiden osalta, joille etävastaanotot soveltuvat.
Toimintamallin nimi
Pitkäaikaissairaiden terveys- ja hoitosuunnitelmia toteutetaan etävastaanotoilla niiden asiakkaiden osalta, joille etävastaanotot soveltuvat.
Sairaanhoitaja laatii asiakkaalle terveys- ja hoitosuunnitelman (THS) asiakkaan sairauksien ja tarpeiden pohjalta, jotka asiakas tuo esille esitietolomakkeessa ja vastaanotolla. Vastaanotto toteutetaan etävastaanottona.
Hoitaja lähettää asiakkaalle valmistautumisohjeet ja linkin etävastaanotolle ennen tapaamista. Asiakas täyttää esitietolomakkeen, johon ammattilainen tutustuu ennen etävastaanottoa. Esitietolomakkeelta nousee esiin asioita, joihin asiakas toivoisi apua ja ammattilainen pohtii ennen vastaanottoa, mihin palveluun asiakasta voisi ohjata. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa päivitetään vuoden välein tai aina kun hoitosuunnitelma muuttuu.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 161 000 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.
Asiakasryhmänä ovat perusterveydenhuollon asiakkaat. Terveys- ja hoitosuunnitelma on vapaaehtoinen. Suunnitelman laatii perusterveydenhuollon sairaanhoitaja ja suunnitelman hyväksyy perusterveydenhuollon lääkäri. Terveys- ja hoitosuunnitelma palvelee parhaiten pitkäaikais- ja monisairaita perusterveydenhuollon asiakkaita.
Asiakkaat osallistuvat oman hoitonsa suunnitteluun ennen vastaanottoa esitietolomaketta täyttäessä. Esitietolomakkeella on muutamia kysymyksiä liittyen omahoitoon. Etävastaanotolla keskustellaan ja pohditaan asiakkaan kanssa, miten asiakkaan tilannetta voidaan parantaa.
Palvelun pilotointi on osoittanut sen, että terveys- ja hoitosuunnitelmia pystytään tekemään etävastaanotolla. Haastatteluun perustuva palvelu on usein asiakkaallekin mukavampi etävastaanotolla tehtäväksi. Tulevaisuudessa myös terveysasemilla tulee olemaan etävastaanottoja, joihin palvelu sopii.
Palautekyselyn perusteella asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä etävastaanotolla tapahtuvaan terveys- ja hoitosuunnitelman laatimiseen. Positiivista palautetta on annettu riittävästä vastaanottoajasta, asiakkaan tilanteen kokonaisvaltaisesta perehtymisestä, helposta palvelusta ja hoidon jatkuvuudesta vastaanoton jälkeen.