Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli (RRP P4, I4)

Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli. Mallissa on kuvattu chat-palvelun prosessi vaiheittain ja siihen kuuluvat toiminnot.

Toimintaympäristö **

Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tavoitteena lisätä merkittävästi kansalaisten sähköistä asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa vuoteen 2025 mennessä. Kansalaisten etäpalveluita kehittämällä edistetään yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta alueella sekä turvataan kansalaiselle monipuoliset yhteydenottokanavat terveys- ja sosiaalipalveluihin. Toimivat etäasioinnin palvelut mahdollistavat sujuvat, oikea-aikaiset ja laadukkaat palvelut kansalaisille ja tukevat nopeampaa hoitoon ja palveluihin pääsyä.  

Kansalaisten etäpalveluita tulee kehittää hyvinvointialueella edelleen ja sovittaa yhteen toimiviksi palveluketjuiksi ja kokonaisuuksiksi. Kehittämistyössä huomioidaan asiakasosallisuus, yhteiskehittäminen ja moniverkostoyhteistyö sekä alueelliset ja valtakunnalliset kehityshankkeet ja näiden kanssa tehtävä yhteistyö. Etäpalveluiden kehittämisellä ja laaja-alaisella käyttöönottamisella tuetaan kansalaisten itsehoitoa, ongelmien varhaisempaa tunnistamista ja vaikuttavampaa ennaltaehkäisyä.

Tavoiteltu muutos

Edistetään perustason hoitotakuun toteutumista sekä puretaan pandemian aiheuttamaa haavoittuvien ryhmien hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa ottamalla käyttöön nykyistä monipuolisemmat kansalaisten etäpalvelut soveltuvissa palveluissa ja tuetaan niiden jatkuvaa kehittämistä sekä huomioidaan kansalaisten etäpalveluiden käytön tuki.  
Edistetään etäpalveluiden laaja-alaisempaa käyttöä etähoivassa, etäpäivätoiminnassa ja etäkuntoutuksessa mahdollistaen kolmannen sektorin osallistumisen palveluiden tuottamiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Ammattilaiset

Ratkaisun perusidea **

Chat- käyttöönottomalli tukee ammattilaisia chat- palvelun käyttöönoton prosessissa.  Chat-palvelun tavoitteena on parantaa asiakas- ja palveluohjausta Pohjois-Savon hyvinvointialueen asukkaille. Asiakas saa  neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä yleisissä kysymyksissä ja ohjaa asiakkaan oikean tiedon äärelle.

Digitaalisten palvelujen avulla voidaan tuottaa vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluja riippumatta asiakkaan tai työntekijän sijainnista. Digitaalisilla palveluilla voidaan tarjota asiakkaille joustavia asiointikanavia perinteisten palvelujen rinnalle. Ammattilaisille voidaan tarjota vaihtoehtoinen työnkuva digitaalisten palveluiden parissa ja näin saadaan lisättyä työntekijöiden veto- ja pitovoimaa sekä työhyvinvointia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Chat-palvelun kehittämistyö toteutetaan käyttöönottomallin mukaisesti,  selvitysvaihe, määrittely- ja suunnitteluvaihe, toteutus- ja käyttöönottovaihe sekä päättäminen ja ylläpito. Kehittäminen ja ylläpitotyö vaatii organisaation hallinnon tuen ja henkilöstöresurssit. 

Liitteet
Kuva
Chat-palvelun käyttöönottomalli