Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli (RRP P4, I4)

Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli. Mallissa on kuvattu chat-palvelun prosessi vaiheittain ja siihen kuuluvat toiminnot.

Toimintamallin nimi
Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli (RRP P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Savon hyvinvointialueen chat-palvelun käyttöönottomalli. Mallissa on kuvattu chat-palvelun prosessi vaiheittain ja siihen kuuluvat toiminnot.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

18.06.2024

Viimeksi muokattu

26.06.2024
Ratkaisun perusidea

Chat- käyttöönottomalli tukee ammattilaisia chat- palvelun käyttöönoton prosessissa.  Chat-palvelun tavoitteena on parantaa asiakas- ja palveluohjausta Pohjois-Savon hyvinvointialueen asukkaille. Asiakas saa  neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä yleisissä kysymyksissä ja ohjaa asiakkaan oikean tiedon äärelle.

Digitaalisten palvelujen avulla voidaan tuottaa vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluja riippumatta asiakkaan tai työntekijän sijainnista. Digitaalisilla palveluilla voidaan tarjota asiakkaille joustavia asiointikanavia perinteisten palvelujen rinnalle. Ammattilaisille voidaan tarjota vaihtoehtoinen työnkuva digitaalisten palveluiden parissa ja näin saadaan lisättyä työntekijöiden veto- ja pitovoimaa sekä työhyvinvointia.

Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tavoitteena lisätä merkittävästi kansalaisten sähköistä asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa vuoteen 2025 mennessä. Kansalaisten etäpalveluita kehittämällä edistetään yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta alueella sekä turvataan kansalaiselle monipuoliset yhteydenottokanavat terveys- ja sosiaalipalveluihin. Toimivat etäasioinnin palvelut mahdollistavat sujuvat, oikea-aikaiset ja laadukkaat palvelut kansalaisille ja tukevat nopeampaa hoitoon ja palveluihin pääsyä.  

Kansalaisten etäpalveluita tulee kehittää hyvinvointialueella edelleen ja sovittaa yhteen toimiviksi palveluketjuiksi ja kokonaisuuksiksi. Kehittämistyössä huomioidaan asiakasosallisuus, yhteiskehittäminen ja moniverkostoyhteistyö sekä alueelliset ja valtakunnalliset kehityshankkeet ja näiden kanssa tehtävä yhteistyö. Etäpalveluiden kehittämisellä ja laaja-alaisella käyttöönottamisella tuetaan kansalaisten itsehoitoa, ongelmien varhaisempaa tunnistamista ja vaikuttavampaa ennaltaehkäisyä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaiset

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Chat-palvelun kehittämistyö toteutetaan käyttöönottomallin mukaisesti,  selvitysvaihe, määrittely- ja suunnitteluvaihe, toteutus- ja käyttöönottovaihe sekä päättäminen ja ylläpito. Kehittäminen ja ylläpitotyö vaatii organisaation hallinnon tuen ja henkilöstöresurssit. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt