Poppaskonsteja varhaiskasvatuksen rekrytointihaasteeseen Limingassa
Limingan kunta vastaa varhaiskasvatuksen rekrytointihaasteeseen pussillisella poppaskonsteja! Sadun Maija Poppanen on melkoinen persoona, mutta ennen kaikkea aivan erinomainen lasten kanssa. Poppaskonsteja-kampanja ammentaa iloa ja väriä rekrytointiprosessiin.
Limingan kunnassa lapsia tulee varhaiskasvatukseen ovista ja ikkunoista. Tilannetta on ollut haastava ennakoida ja varhaiskasvatuksen ammattilaisista on akuutti pula.
Akuutti pula varhaiskasvatuksen ammattilaisista. Miten houkutella työntekijöitä Liminkaan?
Liminka on Suomen nuorin kunta – 25 prosenttia koko väestöstä on alle 12-vuotiaita. Liminka on Suomen kekseliäin, mutta ehkäpä myös lapsellisin kunta! Työmaata kasvatuksen ammattilaisille siis riittää. Arjen helppous, pian raiteita halkova lähijuna, erinomaiset liikenneyhteydet, upeat harrastusmahdollisuudet, luonnonläheisyys sekä mutkattomasti pelaavat tonttimarkkinat lisäävät nyt ja jatkossa imua Liminkaan.
Mutta kuten rekrytoinnin haastetta pohtineessa moniammatillisessa ideointitiimissä todettiin, eivät pelkät poppaskonstit opettajien, ohjaajien ja hoitajien houkuttelemiseksi tietenkään riitä. Tarvitaan asianmukainen palkka, osaava ja rento työyhteisö, jossa on avoin työskentelyilmapiiri.
Tämä pitää sisällään sallivat tiimit, joissa jokainen saa tehdä työtä omalla tavallaan ja pääsee loistamaan omien vahvuuksiensa kautta. Nykyaikaiset toimintapuitteet, kouluttautumismahdollisuudet sekä kilpailukykyiset henkilöstöedut takaavat työntekijöille tärkeimmät syyt juurtua varhaiskasvatuksen ammattilaisiksi Liminkaan.
Henkilöstöjohtaja, hallintojohtaja, varhaiskasvatusjohtaja, päiväkodin johtajat, työssäoppijat, viestintäasiantuntija, ammattiliittojen edustus – kokoonnuttiin moniammattillisella tiimillä pohtimaan ratkaisua. Kampanjaa varten ensiarvoisen tärkeä taustatieto ja sisällöllinen kärki saatiin yhteisten kokoontumisten myötä.
Tehdä varhaiskasvatuksen avoimet työpaikat houkutteleviksi ja innostaa korkeakouluopiskelijoita hakeutumaan Liminkaan töihin tai työssäoppimiseen. Lisätä alan arvostusta, ammattiylpeyttä sekä tarjota tietoa asiakasperheisiin päiväkodeissa tehtävästä monipuolisesta työstä.
Kampanjan tavoittavuutta voidaan mitata hakijamäärällä. Jo ensimmäisten kampanjaviikkojen aikana myös pitkään avoinna olleisiin tehtäviin tuli hakemuksia. Somessa kampanja on tavoittanut eri kohderyhmät todella hyvin. Erityisesti My Day -videoista on tykätty ja varhaiskasvatuspäivänä pidetty rekryilta saavutti suuren suosion.
Rekrykampanjassa lisättiin alan tunnettuutta ja vetovoimaa videoin, henkilökuvin ja rekryilmoituksin. Poppaskonsteja-kampanjalle luotiin myös oma sivusto, johon materiaali koottiin. Rekryilta toteutettiin hybridimallisena, johon alasta kiinnostuneet sekä jo varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät saivat osallistua joko paikan päällä tai virtuaalisesti. Kysymyksiä oli myös mahdollisuus lähettää ennakkoon. Kampanjaa toteutettiin nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa, mutta myös päiväkodeissa, joissa Poppaskonsteja-julisteita tulostettiin yhteisiin tiloihin.
Kampanjaa varten kohderyhmäajattelua pohdittiin viestintätiimissä. Osa kampanjamateriaalista suunnattiin opiskelijoille, osa lyhyempiä sijaisuuksia hakeville, osa niille, jotka toimivat jo alalla. Kohderyhminä olivat myös asiakasperheet ja kaikki kuntalaiset – sisältöä luotiin kattavasti näillekin ryhmille. Asiakkaita ja kuntalaisia osallistettiin muun muassa somessa kommentointipyynnöillä.