Reumasairauksien hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4,I1)

Hoitopolku auttaa ja tukee  potilasta  reumasairautensa hoidossa ja seurannassa. 

Hoitopolku mahdollistaa myös sujuvan tiedonkulun potilaan ja hoitajan välillä sekä turvaa hoidon jatkuvuutta. 

Toimintaympäristö

Hoitopolku kehitetään täydentämään jo olemassa olevia palvelupolkuja. Hoitopolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta sekä sujuvuutta. 

Hoitopolulla pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja. On tunnistettu tarve kehittää toimintamalli, jolla mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä  omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan hoitoon.  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hoitopolun tarkoituksena on ollut kehittää toimintamalli, jolla turvataan sitä, että  asiakkaat saavat riittävän tiedon reumasta, sen hoidosta, seurannasta ja ovat kyvykkäitä hoitamaan vastuullisesti omaa sairauttaan. 

Asiakkaat ovat myös toivoneet tähän palvelukokonaisuuteen sujuvaa viestimahdollisuutta reumahoitajan kanssa ja tämä toteutuu hoitopolulla. 

Terveysaseman digitaalisen työnmalli on pohjana. Hoitopolku tulee osaksi tätä laajempaa toimintaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sujuva hoitopolku, joka on asiakaslähtöinen. 

Asiakkaat ovat toivoneet reumanhoitoon hoitopolkua, jonka kautta voisivat asioida reumahoitajan kanssa sujuvasti mm liittyen turvakokeisiin. 

Asiakas: osallisuus oman sairauden hoitoon vahvistuu. Sujuva tapa tuottaa terveyteen liittyvää dataa ammattilaiselle hoidon tueksi ja seurantaan. Viestimahdollisuus tuo turvaa kotona pärjäämiselle. 

Ammattilainen: Hoitopolku tuo ammattilaiselle mahdollisuuden seurata potilaan tilannetta, vointia ja tärkeitä parametrejä etänä. Mahdollistaa hoidon kokonaisvaltaisen toteuttamisen ennalta tulevaan dataan perustuen. Ammattilaisella on mahdollisuus havahtua mahdollisiin haasteisiin ja ongelmiin varhain. 

Organisaatio: digitaaliset palvelut laajenevat. Monikanavainen palvelun tarjoaminen. Kustannustehokas ratkaisu. 

Yhteiskunta: astmaatikkojen parempi hoitotasapaino ja lisääntynyt hyvinvointi ja terveys sekä elämänlaatu. Järjestötoiminta on selkeästi tarjolla, joka  mahdollistaa osallisuuden lisääntymisen. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoitopolku tulee noudattaa olemassa olevaa palvelua, yksitätisenä kehittämistyönä sitä on vaikea saada osaksi päivittäistä työtä. 

Palveluiden ammattilaisten osallistaminen on tärkeää ja ehdoton edellytys onnistuneen käyttöönoton turvaamisessa. 

Myöskin huomioitava resurssin käyttö kun suunnittelee aikataulua ja asettaa deadlineja, palveluiden ammattilaisten päivittäinen työ on pitkälle ennalta suunniteltu ja työpajojen kalenteroiminen on vaativaa. 

Muutoksen mittaaminen
  1. Käyttöönotto % , montako potilasta on ottanut polun käyttöön
Toteutussuunnitelma

Kirjaamis- ja tilastointi ohje

Toimintamalli koulutukset 

Digialustan koulutukset

Resurssi, joka tarvitaan hoitamaan hoitopolun potilaita 

Hoitopolku otetaan käyttöön 14.1.2025, osana Oma Kymenlaakso alustan käyttöönottoa

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla reumasairauksien tutkimuksissa tai hoidossa ja seurannassa. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon prosessia hoitopolun avulla. Hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen kuntalaisille.

Hoitopolun tavoitteena on tukea sekä jo reumaan sairastuneita että diagnoosin saaneita kuntalaisia. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Hoitopolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla. 

Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on mahdollisuus kerätä tietoa erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa tarvittavia tehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä. Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/-tilanteita sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti.

Polku tarjoaa tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen hyte-materiaalin avulla.  Hoitopolulla tarjotaan erilaisia itsehoito-ohjelmia ja pääsy luotettavan tiedon äärelle.  Hoitopolku tarjoaa myös tukea elämäntapamuutokseen, jos sellainen on tarpeellinen. 

Kuntalaisen näkökulmasta hoitopolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin, kun oma vointi/tilanne sen sallii.

Hoitopolun muistutukset auttavat saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Muistutuksien avulla potilaalta ei unohdu hoidon kannalta tärkeät tehtävät ja tapahtumat.

Hoitopolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua/tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista. Kohtaava vastaanotto/tapaaminen voi tapahtua myös etävastaanottona, mikäli asiakas niin toivoo ja on kykenevä videovälitteiseen vastaanottoon. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.

Kehittäjäryhmä koottiin reumahoitajista ja reumavastuuhoitajista. Kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa.  Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta hoitopolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa. 

Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta  Johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia  ja tarvittavat päätökset. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa kaikkien hoitopolkujen kehittämiseen. 

Työpajat ja henkilöstön rooli tulee miettiä polkukohtaisesti, mutta muutoin malli on kopioitavissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Reumahoitajat  odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa. 

Toimintamallia  on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa. 

On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen . 

Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin  kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät