Sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueen terveyspalveluissa oli käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää. Maaliskuussa 2023 alueella on siirrytty yhteen yhteiseen järjestelmään. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto on vaatinut, että perhesuunnitteluneuvolan palvelut ovat pituudeltaan ja kuvaukseltaan samanlaiset.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan digistrategia ohjaa sähköisen ajanvarauksen kehittämistyötä. Strategian mukaan kaikkiin niihin palveluihin, joihin ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeenarviointia tulee asukkaalle mahdollistaa sähköinen ajanvaraus.

Perhesuunnitteluneuvolassa sähköisiä ajanvarauksia on ollut käytössä joillain paikkakunnilla ennen hyvinvointialueelle siirtymistä. Päämääränä on ollut saada koko alueen perhesuunnitteluneuvolan palvelut sähköiseen ajanvaraukseen sekä lisätä sähköiseen ajanvaraukseen uusia palveluja.

Perhesuunnitteluneuvolan palveluista sähköiseen ajanvaraukseen on avattu aikoja:

  •  ehkäisyn aloitukseen
  •  ehkäisyreseptin uusintaan 
  • kierukan 3kk:den kontrollikäynnille 
  • maksuttoman ehkäisyn noutokäynnille
  • seksuaalineuvonnan puhelinajalle, seksuaalineuvontaa aloitettaessa
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukkaat: Sähköinen ajanvaraus mahdollistaa asukkaalle  ajasta ja paikasta riippumattoman palvelukanavan. Asukas pystyy varaamaan, siirtämään tai peruuttamaan vastaanottoaikoja sähköisen ajanvarauksen kautta.

Ammattilaiset: Sähköinen ajanvaraus vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin tehtäviin. 

Organisaatio: Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä ja peruuttamattomat vastaanottokäynnit vähenevät, kun asukas voi hallinnoida itse ajanvarauksiaan. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä palvelujen, tietohallinnon ja hankkeen kanssa. Palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa, palveluiden yhtenäistämisessä ja ammattilaisten työn muutosjohtamisessa. Palvelualueet vastaavat sähköiseen ajanvaraukseen tulevien aikojen avaamisesta sekä seuraa kysynnän ja tarjonnan toteutumisesta. 

Tietohallinto vastaa sähköisen ajanvarausjärjestelmän kehitys- ja ylläpitotehtävistä sekä sähköiseen ajanvaraukseen avattavien palvelujen taustojen tekemisestä. Hanke toimii kehittämistyön edistäjänä ja koordinoijana. 

Tavoiteltu muutos

Sähköisen ajanvarauksen tavoitteena on, että asukas voi hallinnoida perustason ajanvarauksiaan, tällöin terveydenhoitajan työresursseja vapautuu ajanvaraustyöstä muihin tehtäviin. Sähköisen ajanvarauksen on todettu vähentävän asukkaiden peruuttamattomia ajanvarauksia. 

Muutoksen mittaaminen

Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti  kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon  kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein. 

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella sähköistä ajanvarausta mitataan seuraavilla mittareilla: 

  • Sähköisesti varattavissa olevien aikojen kokonaismäärä
  •  Sähköisesti varattavissa olevat palvelut, määrä
  • Sähköisesti siirrettyjen ajanvarausten määrä
  • Sähköisesti peruttujen ajanvarausten määrä
  •  Sähköinen ajanvaraus käytössä eri toimipisteissä, toimipisteiden määrä
  • Sähköisesti varattavien aikojen osuus kaikesta ajanvarauksesta, osuus %
  • Asiakkaan sähköisesti varaamat ajat, määrä
  •  Asiakkaan sähköisesti varaamat ajat, osuus %
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat alueen perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat sekä perhesuunnitteluneuvolan ammattilaiset. Kehittämistyötä on tehty asukkaiden tarpeiden sekä ammattilaisten ideoita hyödyntäen. 

Ratkaisun perusidea **

Sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin on asiakaslähtöinen palvelu, joka vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella perhesuunnitteluneuvolan sähköinen ajanvaraus on laajennettu koko hyvinvointialueelle. Sähköisen ajanvarauksen avaaminen on vaatinut palvelujen yhtenäistämisen keston ja palvelukuvauksen osalta. Esihenkilöiden sitoutuminen prosessiin on ollut avaintekijä onnistumiseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Sähköinen ajanvaraus neuvolapalveluissa on ollut pidetty palvelu sekä asukkaiden että ammattilaisten parissa. Sähköinen ajanvarauksen käyttäjämäärät ovat neuvolapalveluissa jatkuvassa nousussa.