Sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on koko hyvinvointialueella käytössä sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua neuvola aikoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, perhesuunnitteluneuvola
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

27.12.2023

Viimeksi muokattu

11.01.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Sähköinen ajanvaraus perhesuunnitteluneuvolan palveluihin on asiakaslähtöinen palvelu, joka vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueen terveyspalveluissa oli käytössä 2 erilaista ajanvarausjärjestelmää. Maaliskuussa 2023 alueella on siirrytty yhteen yhteiseen järjestelmään. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto on vaatinut, että perhesuunnitteluneuvolan palvelut ovat pituudeltaan ja kuvaukseltaan samanlaiset.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat alueen perhesuunnitteluneuvolan asiakkaat sekä perhesuunnitteluneuvolan ammattilaiset. Kehittämistyötä on tehty asukkaiden tarpeiden sekä ammattilaisten ideoita hyödyntäen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella perhesuunnitteluneuvolan sähköinen ajanvaraus on laajennettu koko hyvinvointialueelle. Sähköisen ajanvarauksen avaaminen on vaatinut palvelujen yhtenäistämisen keston ja palvelukuvauksen osalta. Esihenkilöiden sitoutuminen prosessiin on ollut avaintekijä onnistumiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Sähköinen ajanvaraus neuvolapalveluissa on ollut pidetty palvelu sekä asukkaiden että ammattilaisten parissa. Sähköinen ajanvarauksen käyttäjämäärät ovat neuvolapalveluissa jatkuvassa nousussa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä