Sähköinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä sähköinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Oivalla ja ymmärrä
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella on käytössä yksi yhteinen terveydenhuollon potilastieto ja sähköisen ajanvarauksen järjestelmä. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle avattu sähköinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle hammaskiven ja värjäytymien poistoon.
Etelä-Pohjanmaan digistrategia ohjaa sähköisen ajanvarauksen kehittämistyötä. Strategian mukaan kaikkiin niihin palveluihin, joihin ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeenarviointia tulee asukkaalle mahdollistaa sähköinen ajanvaraus.
Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä palvelujen, tietohallinnon ja hankkeen kanssa. Palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa, palveluiden yhtenäistämisessä ja ammattilaisten työn muutosjohtamisessa. Palvelualueet vastaavat sähköiseen ajanvaraukseen tulevien aikojen avaamisesta sekä seuraa kysynnän ja tarjonnan toteutumisesta.
Tietohallinto vastaa sähköisen ajanvarausjärjestelmän kehitys- ja ylläpitotehtävistä sekä sähköiseen ajanvaraukseen avattavien palvelujen taustojen tekemisestä. Hanke toimii kehittämistyön edistäjänä ja koordinoijana.
Sähköisen ajanvarauksen tavoitteena on, että asukas voi hallinnoida ajanvarauksiaan. Tällöin ammattilaisten resursseja vapautuu muihin työtehtäviin. Sähköisen ajanvarauksen on todettu vähentävän asukkaiden peruuttamattomia ajanvarauksia.
Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella sähköistä ajanvarausta mitataan seuraavilla mittareilla:
- Sähköisesti varattavissa olevien aikojen kokonaismäärä
- Sähköisesti varattavissa olevat palvelut, määrä
- Sähköisesti siirrettyjen ajanvarausten määrä
- Sähköisesti peruttujen ajanvarausten määrä
- Sähköinen ajanvaraus käytössä eri toimipisteissä, toimipisteiden määrä
- Sähköisesti varattavien aikojen osuus kaikesta ajanvarauksesta, osuus %
- Asiakkaan sähköisesti varaamat ajat, määrä
- Asiakkaan sähköisesti varaamat ajat, osuus %
Kohderyhmänä ovat suuhygienistille ajanvarausta hammaskiven tai värjäytymien poistoon tekevät asukkaat sekä alueen suuhygienistit.