Sähköinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä sähköinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä sähköinen ajanvaraus suuhygienistin 45 minuutin vastaanottoajalle hammaskiven tai värjäytymien poistoon. Sähköisen ajanvarauksen kautta asukkaat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Toimintamalli lyhyesti
Sähköisen ajanvarauksen kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan ja on asiakkaiden toivotuin digitaalinen palvelu. Strategian mukaisesti sähköistä ajanvarausta pyritään laajentamaan kaikkiin niihin terveydenhuollon palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.
Hyvinvointialueelle vuonna 2023 siirryttäessä tuli yhtenäistää palveluja ja sähköistä asiointia. Alueella on käytössä yksi yhteinen terveydenhuollon potilastieto ja sähköisen ajanvarauksen järjestelmä. Suun terveyden palveluissa on koko hyvinvointialueelle avattu sähköinen ajanvaraus suuhygienistin vastaanotolle hammaskiven ja värjäytymien poistoon.
Kohderyhmänä ovat suuhygienistille ajanvarausta hammaskiven tai värjäytymien poistoon tekevät asukkaat sekä alueen suuhygienistit.
Sähköisen ajanvarauksen kehittämistyössä palvelualuilla on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Sähköisen ajanvarauksen käyttöönotto vaatii palvelujen yhtenäistämisen (palvelun keston ja kuvauksen osalta), joka on työläin osa prosessia. Ammattilaiselle sähköiseen ajanvaraukseen aikojen avaaminen on vaivatonta, kun vaadittavat taustatyöt on tietohallinnon ja esihenkilöiden välillä tehty.
Sähköisen ajanvarauksen käyttöönoton myötä palveluiden asiakaslähtöisyys paranee, kun asukkaat voivat asioida digitaalisesti päivästä ja vuorokauden ajasta riippumatta. Ajanvaraukseen liittyvät puhelut vähenevät sote-keskuksista, kun sähköiseen ajanvaraukseen kykenevät asiakkaat tekevät ajanvarauksen sähköisesti. Peruuttamattomat käynnit vähenevät, kun asukkaat pystyvät hallinnoimaan ajanvarauksia ja peruutuksia. Ammattilaisten resursseja säästyy ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin.