Sähköinen työkalu tukemaan hoidon tarpeen arvion tekemistä

Helppokäyttöisen työkalun tuottaminen hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille. 
Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvion tekeminen mahdollisimman sujuvasti ja asiakkaan ohjaus oikealle ammattilaiselle heti ensimmäisestä kontaktista.
 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Soiten vastaanottopalveluilla oli ollut pitkään käytössä Excel -taulukko, johon oli kerätty tietoja helpottamaan
puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviota. Taulukon pohjana olivat STM:n valtakunnalliset kiireellisen hoidon perusteet, joka perustuu oirekohtaiseen arvioon. Halusimme hoidon tarpeen arvioinnista tasalaatuista, riippumatta missä yksikössä arvio tehdään. Asiakas ohjautuu arvion perusteella suoraan oikealle ammattilaiselle, joka hänet voi hoitaa.

Taulukossa oli oireryhmiin ja oirekuvausten nimiin liitetty lista puhelun aikana selvitettävistä tai kysyttävistä asioista sekä oirekuvaukseen liittyvästä kiireellisyysluokasta. Lisäksi taulukossa oli listat oirekuvauksiin liittyvistä linkeistä ammattilaiselle tai asiakkaalle, jotka ohjasivat lisätietoihin Soiten sisäverkossa tai internetissä sijaitseviin tiedostoihin tai sivuihin. Asiakkaalle tarkoitetut linkin viittasivat itsehoito-ohjeisiin ja ammattilaiselle suunnatut linkit puolestaan oireen hoitamiseen liittyviin linkkeihin Terveyskylässä ja Terveysportissa tai ohjeisiin organisaation sisäisestä palveluohjauksesta tai mahdollisista oireeseen liittyvistä pitkäaikaissairauksien hyvän hoidon malleista.

Excel -taulukon käyttö arjessa oli kuitenkin hieman haastavaa, sillä oikea oirekuvaus piti etsiä usean sadan rivin joukosta ja oireeseen liittyvät linkit toiselta välilehdeltä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hoidon tarpeen arviointi haluttiin tasalaatuiseksi koko vastaanottopalveluiden alueella

Asiakasohjaus, asiakas ohjataan oikealle ammattilaiselle arvion perusteella, jonka avulla voidaan vähentää päällekkäistä työtä ja säästää resursseja. Asiakas ei pompi ammattilaiselta toiselle.

 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena, että hoidon tarpeen arvioinnin laatu paranee ja on asiakkaalle tasalaatuista. Asiakkaan palvelupolut sujuvoituvat. HTA- työkalu tukee uuden työntekijän päätöksentekoa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on sote-ammattilaiset, jotka tekevät hoidon tarpeen arviointia työssään

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työkalun taustalla on STM kiireellisen hoidon kriteerit sekä Kainuun Soten  hoidon tarpeen arvioinnin excell versio

Ideointi

STM kiireellisen hoidon kriteerit olivat meillä käytössä vain pdf muodossa ja ammattilaiset selasivat päivittäin paperista versiota. Halusimme lähteä kehittämään työkalua ja vastaamaan sillä omiin tarpeisiimme.

Ammattilaisilta kyseltiin mitä muuta työkaluun haluttiin, mitä tietoa päivittäin etsivät erilaisista sovelluksista tai netistä. Ammattilaiset joutuivat selaamaan useaa nettisivua ja sovelluksia tiedon löytämiseksi.

Tavoitteenamme oli rakentaa ammattilaisille työkalu helpottamaan heidän päivittäistä työtä. Työkalun sisään rakensimme kiireellisen hoidon kriteerit oirekohtaisesti, lisäsimme omia kiireettömän hoidon kohtia, rakensimme linkit erilaisiin nettisivuihin ( tietoa ammattilaisille, käypähoito, itsehoitolääkitys, terveysportti, terveyskylä jne.). Lisäksi halusimme rakentaa työkalun sisään myös oman organisaatiomme sisäistä palveluohjausta, jotta tiedon löytäminen olisi helppoa. Esim. rokotukset, todistukset, tärkeimmät yhteystiedot sekä täytettäviä lomakkeita. Itsehoito ohjeet on helppo lähettää asiakkaalle vaikka sähköisesti tiedoksi.

Lisäksi organisaatiossamme oli kehitetty myös erillinen lasten hoidon tarpeen arvioinnin työkalu, joka oli myös Excel -pohjainen.

 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvioinnin tekeminen mahdollisimman sujuvasti. Tätä mahdollistamaan tuotetaan helppokäyttöinen työkalu hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille. Power BI -pohjainen työkalu suodattaa näkyviin oireeseen liittyviä huomioitavia asioita, lisätietolinkkejä sekä oirekuvauksen kiireellisyysluokan.

Ratkaisun perusidea

Olemassa olleen hoidon tarpeen arvioinnin taulukon käyttöliittymän parantamiseksi rakennettiin Power BI -pohjainen raporttitiedosto, joka suodattaa näkyviin taulukon tietoja käyttäjän tekemän haun tai valintojen perusteella. Suodatus tehdään yksinkertaisen tekstihaun tai listasta valitun oireryhmän ja oirekuvauksen perusteella. Näin saadaan kerättyä ammattilaisen nähtäville ainoastaan valittuun oireeseen liittyviä tietoja. 

Kun käyttäjä valitsee listalta yhden oireryhmän, työkalu tuo tekstikenttään esiin valittuun oireryhmään liittyviä tietoja. Oireryhmään liittyvät tiedot voivat olla lista oireryhmään sisältyvistä oirekuvauksista, lista huomioitavista tai selvitettävistä asioista sekä linkkejä oireryhmään liittyviin lisätietoihin. 
Kun puhelun vastaanottava ammattilainen on asiakkaan kertomuksen perusteella muodostanut käsityksensä oireryhmästä sekä tarkemmasta oirekuvauksesta, hän valitsee sen oirekuvauksen listalta. Oirekuvauksen valinnan perusteella työkalu suodattaa näkyviin valittuun oirekuvaukseen liitetyt tiedot kiireellisyysluokasta, ammattilaiselle tarkoitetuista lisätietolinkeistä sekä muista mahdollisesti huomioitavista asioista. 
Lisäksi työkalu näyttää suodatettuun oirekuvaukseen liittyvän itsehoitolinkin potilaalle sekä HTA -fraasin, joka sisältää tekstinä oirekuvauksen kiireellisyysluokan ja nimen. HTA -fraasi ja itsehoitolinkki ovat kopioitavissa työkalusta leikepöydälle, josta ne voidaan siirtää potilaskertomukseen tai asiakkaalle lähetettävään viestiin.

Hoidon tarpeen arvioinnin työkalu ei ole yhteydessä potilastietojärjestelmiin, vaan sillä käsitellään ainoastaan taustatietona käytettävää taulukkoa oirekuvauksista ja oirekuvauksiin liittyvistä lisätiedoista. Työkalu ei tallenna tietoja mihinkään, mutta valitun oirekuvauksen tietoja, kuten nimi ja kiireellisyysluokka on mahdollista kopioida tekstinä leikepöydälle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lähtötilanteessa hoidon tarpeen arvioinnin Excel -taulukko oli ollut käytössä jo vuodesta 2021, joten sen terminologia ja oirekuvaukset olivat ammattilaisille jo tuttuja.

Tavoitteena oli kuitenkin parantaa tietojen käyttöliittymää ja helpottaa tiedonhakua. Menetelmällisesti tämä toteutettiin rakentamalla Power BI -raporttitiedosto, joka käyttää pohjatietonaan käytössä olleen taulukon tietoja. Taulukon tiedot olivat tuotavissa Power BI:n tietomalliin verrattain vähillä muokkauksilla.

Ensimmäisten versioiden valmistumisen jälkeen työkalulle perustettiin oma sivusto intranettiin ja työkalua testattiin sitä kautta muutamien ammattilaisten toimesta.  Testausvaiheen jälkeen työkalun käytöstä tehtiin lyhyt ohjevideo ja kirjalliset käyttöohjeet työkalun sivustolle. Käyttöönoton yhteydessä kehittäjät sekä testivaiheessa mukana olleet ammattilaiset opastivat työkalun löytämisessä ja käyttöönotossa.
 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämän kaltaisen työkalun kehittämisessä tulee viimeistään käyttöönoton yhteydessä sopia päivittämiseen liittyvistä käytänteistä ja vastuuhenkilöistä. Näin saadaan pidettyä tiedot luotettavasti ajan tasalla ja tallennettua muutokset raportin taustatiedostoihin oikealla tavalla.

Omat ideat voi rakentaa vaikka minkälaiseksi työkaluksi, kun tahtoa löytyy. Työkalua voi muokata jokaisen tarpeisiin ja kehittää koko ajan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisilta saatu palaute on ollut positiivista ja sen on koettu sujuvoittaneen työtä ja asiakkaiden ohjausta. Tärkeänä on pidetty myös sitä, että tarvittava tieto löytyy koottuna samasta paikasta. Lisäksi työkalun on koettu helpottavan varsinkin uusien työntekijöiden työtä hoidon tarpeen arvioinnissa. Työkalun päivittäminen ja kehittäminen jatkuu edelleen.

Hoidon tarpeen arvioinnin työkalu on otettu käyttöön aikuisten osalta, mutta lasten versiota ei vielä ole otettu käyttöön.