Sähköinen työkalu tukemaan hoidon tarpeen arvion tekemistä
Helppokäyttöisen työkalun tuottaminen hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille.
Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvion tekeminen mahdollisimman sujuvasti ja asiakkaan ohjaus oikealle ammattilaiselle heti ensimmäisestä kontaktista.
Soiten vastaanottopalveluilla oli ollut pitkään käytössä Excel -taulukko, johon oli kerätty tietoja helpottamaan
puhelimitse tehtävää hoidon tarpeen arviota. Taulukon pohjana olivat STM:n valtakunnalliset kiireellisen hoidon perusteet, joka perustuu oirekohtaiseen arvioon. Halusimme hoidon tarpeen arvioinnista tasalaatuista, riippumatta missä yksikössä arvio tehdään. Asiakas ohjautuu arvion perusteella suoraan oikealle ammattilaiselle, joka hänet voi hoitaa.
Taulukossa oli oireryhmiin ja oirekuvausten nimiin liitetty lista puhelun aikana selvitettävistä tai kysyttävistä asioista sekä oirekuvaukseen liittyvästä kiireellisyysluokasta. Lisäksi taulukossa oli listat oirekuvauksiin liittyvistä linkeistä ammattilaiselle tai asiakkaalle, jotka ohjasivat lisätietoihin Soiten sisäverkossa tai internetissä sijaitseviin tiedostoihin tai sivuihin. Asiakkaalle tarkoitetut linkin viittasivat itsehoito-ohjeisiin ja ammattilaiselle suunnatut linkit puolestaan oireen hoitamiseen liittyviin linkkeihin Terveyskylässä ja Terveysportissa tai ohjeisiin organisaation sisäisestä palveluohjauksesta tai mahdollisista oireeseen liittyvistä pitkäaikaissairauksien hyvän hoidon malleista.
Excel -taulukon käyttö arjessa oli kuitenkin hieman haastavaa, sillä oikea oirekuvaus piti etsiä usean sadan rivin joukosta ja oireeseen liittyvät linkit toiselta välilehdeltä.
Tavoitteena, että hoidon tarpeen arvioinnin laatu paranee ja on asiakkaalle tasalaatuista. Asiakkaan palvelupolut sujuvoituvat. HTA- työkalu tukee uuden työntekijän päätöksentekoa.
Kohderyhmänä on sote-ammattilaiset, jotka tekevät hoidon tarpeen arviointia työssään
Työkalun taustalla on STM kiireellisen hoidon kriteerit sekä Kainuun Soten hoidon tarpeen arvioinnin excell versio
STM kiireellisen hoidon kriteerit olivat meillä käytössä vain pdf muodossa ja ammattilaiset selasivat päivittäin paperista versiota. Halusimme lähteä kehittämään työkalua ja vastaamaan sillä omiin tarpeisiimme.
Ammattilaisilta kyseltiin mitä muuta työkaluun haluttiin, mitä tietoa päivittäin etsivät erilaisista sovelluksista tai netistä. Ammattilaiset joutuivat selaamaan useaa nettisivua ja sovelluksia tiedon löytämiseksi.
Tavoitteenamme oli rakentaa ammattilaisille työkalu helpottamaan heidän päivittäistä työtä. Työkalun sisään rakensimme kiireellisen hoidon kriteerit oirekohtaisesti, lisäsimme omia kiireettömän hoidon kohtia, rakensimme linkit erilaisiin nettisivuihin ( tietoa ammattilaisille, käypähoito, itsehoitolääkitys, terveysportti, terveyskylä jne.). Lisäksi halusimme rakentaa työkalun sisään myös oman organisaatiomme sisäistä palveluohjausta, jotta tiedon löytäminen olisi helppoa. Esim. rokotukset, todistukset, tärkeimmät yhteystiedot sekä täytettäviä lomakkeita. Itsehoito ohjeet on helppo lähettää asiakkaalle vaikka sähköisesti tiedoksi.
Lisäksi organisaatiossamme oli kehitetty myös erillinen lasten hoidon tarpeen arvioinnin työkalu, joka oli myös Excel -pohjainen.
Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvioinnin tekeminen mahdollisimman sujuvasti. Tätä mahdollistamaan tuotetaan helppokäyttöinen työkalu hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille. Power BI -pohjainen työkalu suodattaa näkyviin oireeseen liittyviä huomioitavia asioita, lisätietolinkkejä sekä oirekuvauksen kiireellisyysluokan.