Sähköinen työkalu tukemaan hoidon tarpeen arvion tekemistä
Helppokäyttöisen työkalun tuottaminen hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille.
Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvion tekeminen mahdollisimman sujuvasti ja asiakkaan ohjaus oikealle ammattilaiselle heti ensimmäisestä kontaktista.
Toimintamallin nimi
Helppokäyttöisen työkalun tuottaminen hoidon tarpeen arvioita tekeville ammattilaisille.
Tavoitteena tasalaatuisen hoidon tarpeen arvion tekeminen mahdollisimman sujuvasti ja asiakkaan ohjaus oikealle ammattilaiselle heti ensimmäisestä kontaktista.
Olemassa olleen hoidon tarpeen arvioinnin taulukon käyttöliittymän parantamiseksi rakennettiin Power BI -pohjainen raporttitiedosto, joka suodattaa näkyviin taulukon tietoja käyttäjän tekemän haun tai valintojen perusteella. Suodatus tehdään yksinkertaisen tekstihaun tai listasta valitun oireryhmän ja oirekuvauksen perusteella. Näin saadaan kerättyä ammattilaisen nähtäville ainoastaan valittuun oireeseen liittyviä tietoja.
Kun käyttäjä valitsee listalta yhden oireryhmän, työkalu tuo tekstikenttään esiin valittuun oireryhmään liittyviä tietoja. Oireryhmään liittyvät tiedot voivat olla lista oireryhmään sisältyvistä oirekuvauksista, lista huomioitavista tai selvitettävistä asioista sekä linkkejä oireryhmään liittyviin lisätietoihin.
Kun puhelun vastaanottava ammattilainen on asiakkaan kertomuksen perusteella muodostanut käsityksensä oireryhmästä sekä tarkemmasta oirekuvauksesta, hän valitsee sen oirekuvauksen listalta. Oirekuvauksen valinnan perusteella työkalu suodattaa näkyviin valittuun oirekuvaukseen liitetyt tiedot kiireellisyysluokasta, ammattilaiselle tarkoitetuista lisätietolinkeistä sekä muista mahdollisesti huomioitavista asioista.
Lisäksi työkalu näyttää suodatettuun oirekuvaukseen liittyvän itsehoitolinkin potilaalle sekä HTA -fraasin, joka sisältää tekstinä oirekuvauksen kiireellisyysluokan ja nimen. HTA -fraasi ja itsehoitolinkki ovat kopioitavissa työkalusta leikepöydälle, josta ne voidaan siirtää potilaskertomukseen tai asiakkaalle lähetettävään viestiin.
Hoidon tarpeen arvioinnin työkalu ei ole yhteydessä potilastietojärjestelmiin, vaan sillä käsitellään ainoastaan taustatietona käytettävää taulukkoa oirekuvauksista ja oirekuvauksiin liittyvistä lisätiedoista. Työkalu ei tallenna tietoja mihinkään, mutta valitun oirekuvauksen tietoja, kuten nimi ja kiireellisyysluokka on mahdollista kopioida tekstinä leikepöydälle.
Kohderyhmänä on sote-ammattilaiset, jotka tekevät hoidon tarpeen arviointia työssään
Lähtötilanteessa hoidon tarpeen arvioinnin Excel -taulukko oli ollut käytössä jo vuodesta 2021, joten sen terminologia ja oirekuvaukset olivat ammattilaisille jo tuttuja.
Tavoitteena oli kuitenkin parantaa tietojen käyttöliittymää ja helpottaa tiedonhakua. Menetelmällisesti tämä toteutettiin rakentamalla Power BI -raporttitiedosto, joka käyttää pohjatietonaan käytössä olleen taulukon tietoja. Taulukon tiedot olivat tuotavissa Power BI:n tietomalliin verrattain vähillä muokkauksilla.
Ensimmäisten versioiden valmistumisen jälkeen työkalulle perustettiin oma sivusto intranettiin ja työkalua testattiin sitä kautta muutamien ammattilaisten toimesta. Testausvaiheen jälkeen työkalun käytöstä tehtiin lyhyt ohjevideo ja kirjalliset käyttöohjeet työkalun sivustolle. Käyttöönoton yhteydessä kehittäjät sekä testivaiheessa mukana olleet ammattilaiset opastivat työkalun löytämisessä ja käyttöönotossa.
Ammattilaisilta saatu palaute on ollut positiivista ja sen on koettu sujuvoittaneen työtä ja asiakkaiden ohjausta. Tärkeänä on pidetty myös sitä, että tarvittava tieto löytyy koottuna samasta paikasta. Lisäksi työkalun on koettu helpottavan varsinkin uusien työntekijöiden työtä hoidon tarpeen arvioinnissa. Työkalun päivittäminen ja kehittäminen jatkuu edelleen.
Hoidon tarpeen arvioinnin työkalu on otettu käyttöön aikuisten osalta, mutta lasten versiota ei vielä ole otettu käyttöön.