Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto tukee koulujen ja sote-palveluiden ammattilaisia vahvistaen erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perheiden monialaista tukea.

Toimintaympäristö

Sairaalakoulu tarjoaa sairaalaopetusta Keski-Suomen hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon piirissä oleville koululaisille. Sairaalakoulussa järjestetään pedagogista kuntoutusta sekä ohjataan ja konsultoidaan koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. 

Sairaalakoulun opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattorityön vahvempi rooli sairaalakoulun arjessa sekä tarve yleisopetusten koulujen konsultaatiotuelle on tunnistettu. Toimintamalli linkittyy tiiviisti Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden systeemiseen työotteen kehittämiseen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen. 

Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon toiminnalla luodaan monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyn toimintamalli koko hyvinvointialueelle, kehittäen ja vahvistaen konsultaatiotyöskentelyä sekä edistetään opiskeluhuollon työskentelymenetelmiä moniammatillisten ja ryhmämuotoisten toimintojen kautta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman 1.vaiheessa toteutettiin kattava palveluvajeanalyysi, jonka mukaan lasten ja nuorten kohdalla mm. etäkoulu on vaikuttanut heikentävästi oppimisvaikeuksista ja neuropsykiatrisista haasteista kärsiviin oppilaisiin. Ahdistuneisuudesta ja masennusoireilusta kärsivien osuus on kasvanut koronan aikana ja hoito- ja palveluvelkaa on kertynyt mm. oppilas- ja opiskeluhuollon palveluihin koko maakunnassa.

Tavoiteltu muutos
  • Konsultaation ja alueellisen toimintamallin levittämisen avulla opiskeluhuollon monialainen työskentely vahvistuu, tuen ja palveluiden saatavuus varhaisemmassa vaiheessa paranee.

  • Yhteisöllisyyttä tukevan, ryhmämuotoisen opiskeluhuollon toiminnan kautta laajempi joukko lapsia ja nuoria saa tukea ja opiskeluhuollon ammattilaisille vapautuu yksilötyöaikaa heikommassa asemassa oleville, enemmän tukea tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille. Ryhmätoiminnan kautta saadaan pidemmällä aikavälillä vähennettyä yksilökohtaisen, korjaavan työn tarvetta.​

  • Lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien tutkimusjonoa sekä kuntoutusvelkaa saadaan purettua. ​

Muutoksen mittaaminen

Monialaisen asiantuntijaryhmän asiakas- ja konsultointimäärien tarkastelu, toiminnan laajentaminen koko hyvinvointialueelle sekä opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön seurantaindikaattoreiden muutos positiivisempaan suuntaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työskentelyn kohderyhmänä toimivat erityisen tuen tarpeessa olevien, kouluikäisten lasten ja nuorten, parissa työskentelevät ammattilaiset perustasolla. Välillisesti kohderyhmänä toimivat myös erityisen tuen tarpeessa olevat, kouluikäiset lapset ja nuoret perheineen. Kohderyhmän ymmärrystä kerrytettiin hankeen alussa kerätyllä ammattilaiskyselyllä.

Ratkaisun perusidea

Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon psykologi ja kuraattori osallistuivat aktiivisesti 8/2023-12/2024:

  • Kukkulan sairaalakoulun yleisopetuksen kouluille tarjoaman konsultaatiomuotojen kehittämiseen
  • Kukkulan sairaalakoulun sisäisten monitoimijaisten yhteistyömallien luomiseen 
  • Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattorityön monitoimijaisen työskentelyn toimintakäytänteiden kehittämiseen, yhdessä opiskeluhuollon johdon kanssa  

Konkreettisia toimintakäytänteitä, joita sairaalakoulun psykologi ja kuraattori ovat olleet luomassa:

  • Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon konsultaatiokäytänteet
  • Opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaohje 
  • Vertaistukiryhmätoiminnan luominen erityisryhmien parissa työskenteleville opiskeluhuollon ammattilaisille 
  • Konsultoivan opiskeluhuollon psykologin mentorointi vasta-aloittaneille opiskeluhuollon psykologeille
  • Konsultoivan opiskeluhuollon psykologin osallistuminen opiskeluhuollon psykologien pito- ja vetovoimatekijöiden kehittämiseen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Johdon ymmärryksen lisääminen ja sitouttaminen kehittämiseen on ollut oleellisessa roolissa. Lopulta johdon päätöksellä konsultoivan opiskeluhuollon psykologin rooli jatkuu Keski-Suomen hyvinvointialueen omana, pysyvänä toimintana. 

Konsultoivan opiskeluhuollon kuraattorin roolia ei puolestaan tässä kohdin jatketa vastaavanlaisena toimintana kuin sitä on hankkeessa toteutettu, mutta kuraattorityön kehittäminen ja roolin pohtiminen sairaalakoulussa jatkuu hyvinvointialueella.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii avointa ja aktiivista vuoropuhelua perustason ja erityistason palveluiden välillä sekä perustasolla horisontaalisesti: kaikkien palveluiden kanssa, jotka tarjoavat tukea erityisen tuen tarpeessa oleville lapsille, nuorille ja heidän perheilleen.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kautta on vahvistettu erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja nuorten tukea ja oikea-aikaista avun saamista opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön kautta. Lisäksi on vahvistettu koululaisten parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista koululaisten kompleksisissa tilanteissa toimimiseen sekä systeemiseen työotteen toteuttamiseen.