Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto tukee koulujen ja sote-palveluiden ammattilaisia vahvistaen erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perheiden monialaista tukea.
Sairaalakoulu tarjoaa sairaalaopetusta Keski-Suomen hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon piirissä oleville koululaisille. Sairaalakoulussa järjestetään pedagogista kuntoutusta sekä ohjataan ja konsultoidaan koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä.
Sairaalakoulun opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattorityön vahvempi rooli sairaalakoulun arjessa sekä tarve yleisopetusten koulujen konsultaatiotuelle on tunnistettu. Toimintamalli linkittyy tiiviisti Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden systeemiseen työotteen kehittämiseen.
Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.
Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon toiminnalla luodaan monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyn toimintamalli koko hyvinvointialueelle, kehittäen ja vahvistaen konsultaatiotyöskentelyä sekä edistetään opiskeluhuollon työskentelymenetelmiä moniammatillisten ja ryhmämuotoisten toimintojen kautta.
-
Konsultaation ja alueellisen toimintamallin levittämisen avulla opiskeluhuollon monialainen työskentely vahvistuu, tuen ja palveluiden saatavuus varhaisemmassa vaiheessa paranee.
-
Yhteisöllisyyttä tukevan, ryhmämuotoisen opiskeluhuollon toiminnan kautta laajempi joukko lapsia ja nuoria saa tukea ja opiskeluhuollon ammattilaisille vapautuu yksilötyöaikaa heikommassa asemassa oleville, enemmän tukea tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille. Ryhmätoiminnan kautta saadaan pidemmällä aikavälillä vähennettyä yksilökohtaisen, korjaavan työn tarvetta.
-
Lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien tutkimusjonoa sekä kuntoutusvelkaa saadaan purettua.
Monialaisen asiantuntijaryhmän asiakas- ja konsultointimäärien tarkastelu, toiminnan laajentaminen koko hyvinvointialueelle sekä opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön seurantaindikaattoreiden muutos positiivisempaan suuntaan.
Työskentelyn kohderyhmänä toimivat erityisen tuen tarpeessa olevien, kouluikäisten lasten ja nuorten, parissa työskentelevät ammattilaiset perustasolla. Välillisesti kohderyhmänä toimivat myös erityisen tuen tarpeessa olevat, kouluikäiset lapset ja nuoret perheineen. Kohderyhmän ymmärrystä kerrytettiin hankeen alussa kerätyllä ammattilaiskyselyllä.