Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa luodaan monialaisen asiantuntijaryhmän konsultointityöskentelyn malli sairaalakoulun ja opiskeluhuollon välillä. Tavoitteena on vahvistaa erityisen tuen tarpeessa olevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä monialaista tukea.

 

Toimintaympäristö

Lähdemme luomaan alueellista kuraattori- ja psykologityön konsultoivaa toimintamallia, jonka avulla selkeytetään sekä yhdenmukaistaan kuraattorien ja psykologien työtehtäviä oppilas- ja opiskeluhuollon palveluketjussa. Tavoitteena on, että tukea osataan tarjota oikea-aikaisesti ja vaikuttavalla tavalla. Toimintamalli linkittyy tiiviisti Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden toimintaan ja yhteiskehittämiseen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamalli kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen. Psykologin ja kuraattorin työtehtävään sisältyy oppimisvaikeuslasten varhaisen tuen ja hoidon mallin laadinta ja vahvistaminen mm. ryhmäkuntoutuksen toimintojen pilotointien avulla. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman 1.vaiheessa toteutettiin kattava palveluvajeanalyysi, jonka mukaan lasten ja nuorten kohdalla mm. etäkoulu on vaikuttanut heikentävästi oppimisvaikeuksista ja neuropsykiatrisista haasteista kärsiviin oppilaisiin. Ahdistuneisuudesta ja masennusoireilusta kärsivien osuus on kasvanut koronan aikana ja hoito- ja palveluvelkaa on kertynyt mm. oppilas- ja opiskeluhuollon palveluihin koko maakunnassa.

Tavoiteltu muutos
  • Konsultaation ja alueellisen toimintamallin levittämisen avulla opiskeluhuollon monialainen työskentely vahvistuu, tuen ja palveluiden saatavuus varhaisemmassa vaiheessa paranee.

  • Yhteisöllisyyttä tukevan, ryhmämuotoisen opiskeluhuollon toiminnan kautta laajempi joukko lapsia ja nuoria saa tukea ja opiskeluhuollon ammattilaisille vapautuu yksilötyöaikaa heikommassa asemassa oleville, enemmän tukea tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille. Ryhmätoiminnan kautta saadaan pidemmällä aikavälillä vähennettyä yksilökohtaisen, korjaavan työn tarvetta.​

  • Lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien tutkimusjonoa sekä kuntoutusvelkaa saadaan purettua. ​

Muutoksen mittaaminen

Monialaisen asiantuntijaryhmän asiakas- ja konsultointimäärien tarkastelu, toiminnan laajentaminen koko hyvinvointialueelle sekä opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön seurantaindikaattoreiden muutos positiivisempaan suuntaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työskentelyn kohderyhmää ovat perusopetusikäiset lapset ja nuoret, joilla on sekä psyykkistä kuormittuneisuutta sekä Covid-19 pandemian ja esimerkiksi etäkoulun vuoksi lisääntyneitä ahdistushäiriöitä ja tutkimatta jääneitä oppimisen vaikeuksia.