Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto tukee koulujen ja sote-palveluiden ammattilaisia vahvistaen erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perheiden monialaista tukea.
Toimintamallin nimi
Sairaalakoulun konsultoiva opiskeluhuolto tukee koulujen ja sote-palveluiden ammattilaisia vahvistaen erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perheiden monialaista tukea.
Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon psykologi ja kuraattori osallistuivat aktiivisesti 8/2023-12/2024:
- Kukkulan sairaalakoulun yleisopetuksen kouluille tarjoaman konsultaatiomuotojen kehittämiseen
- Kukkulan sairaalakoulun sisäisten monitoimijaisten yhteistyömallien luomiseen
- Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattorityön monitoimijaisen työskentelyn toimintakäytänteiden kehittämiseen, yhdessä opiskeluhuollon johdon kanssa
Konkreettisia toimintakäytänteitä, joita sairaalakoulun psykologi ja kuraattori ovat olleet luomassa:
- Sairaalakoulun konsultoivan opiskeluhuollon konsultaatiokäytänteet
- Opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaohje
- Vertaistukiryhmätoiminnan luominen erityisryhmien parissa työskenteleville opiskeluhuollon ammattilaisille
- Konsultoivan opiskeluhuollon psykologin mentorointi vasta-aloittaneille opiskeluhuollon psykologeille
- Konsultoivan opiskeluhuollon psykologin osallistuminen opiskeluhuollon psykologien pito- ja vetovoimatekijöiden kehittämiseen
Sairaalakoulu tarjoaa sairaalaopetusta Keski-Suomen hyvinvointialueen erikoissairaanhoidon piirissä oleville koululaisille. Sairaalakoulussa järjestetään pedagogista kuntoutusta sekä ohjataan ja konsultoidaan koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä.
Sairaalakoulun opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattorityön vahvempi rooli sairaalakoulun arjessa sekä tarve yleisopetusten koulujen konsultaatiotuelle on tunnistettu. Toimintamalli linkittyy tiiviisti Keski-Suomen hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palveluiden systeemiseen työotteen kehittämiseen.
Työskentelyn kohderyhmänä toimivat erityisen tuen tarpeessa olevien, kouluikäisten lasten ja nuorten, parissa työskentelevät ammattilaiset perustasolla. Välillisesti kohderyhmänä toimivat myös erityisen tuen tarpeessa olevat, kouluikäiset lapset ja nuoret perheineen. Kohderyhmän ymmärrystä kerrytettiin hankeen alussa kerätyllä ammattilaiskyselyllä.
Johdon ymmärryksen lisääminen ja sitouttaminen kehittämiseen on ollut oleellisessa roolissa. Lopulta johdon päätöksellä konsultoivan opiskeluhuollon psykologin rooli jatkuu Keski-Suomen hyvinvointialueen omana, pysyvänä toimintana.
Konsultoivan opiskeluhuollon kuraattorin roolia ei puolestaan tässä kohdin jatketa vastaavanlaisena toimintana kuin sitä on hankkeessa toteutettu, mutta kuraattorityön kehittäminen ja roolin pohtiminen sairaalakoulussa jatkuu hyvinvointialueella.
Toimintamallin kautta on vahvistettu erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja nuorten tukea ja oikea-aikaista avun saamista opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologityön kautta. Lisäksi on vahvistettu koululaisten parissa työskentelevien ammattilaisten osaamista koululaisten kompleksisissa tilanteissa toimimiseen sekä systeemiseen työotteen toteuttamiseen.