Tavoitteena oli kasvattaa Yyterin tunnettuutta. Kampanja koostui valokuvanäyttelyistä, somemainonnasta, vaikuttajamarkkinoinnista ja radiomainonnasta. Kampanja tavoitti noin 2,6 miljoonaa silmäparia. Kesällä 2021 Yyterissä vieraili huikeat 312 000 ihmistä. Budjetti oli 86 000 €.

Toimintaympäristö **

Porin kaupunki valitsi vuonna 2016 matkailun kärkikohteeksi Yyterin ja aluetta on kehitetty systemaattisesti siitä lähtien. Yyteriä on myös markkinoitu johdonmukaisesti viiden vuoden ajan. Porin kaupungin markkinoinnissa on viime vuosina ollut kattoteemana rakkaus, johon myös Salaa rakas -kampanja kytkeytyi. Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa Yyterin tunnettuutta sekä kävijämääriä. Kampanjan kohderyhmänä toimivat Yyterin strategiassa yhdeksi kohderyhmäksi määritelty urbaanit aikuiset.

Kasperi Kropsun valokuvat olivat uudenlainen tapa esitellä suosittua matkailukohdetta. Rakkausteemaa on sittemmin jatkettu kaupungin markkinoinnissa ja Kropsun kuvia on käytetty esimerkiksi yhdessä porilaisten kanssa kootussa runokirjassa, joka julkaistiin alkuvuodesta 2022 ja kampanjan tuotesarja on yhä myynnissä Visit Porissa. Vuoden 2023 markkinoinnin suunnitelmia ollaan parhaillaan tekemässä ja ne kytkeytyvät myös menneisiin kampanjoihin.

Kampanjan kokonaisbudjetti oli 86 000 euroa ja se maksettiin Porin kaupungin Yyterin markkinointibudjetista.

Kampanjan tuloksia mitattiin sekä markkinointitoimenpiteiden tavoittavuuden että Yyterin kävijämäärien avulla. Erottuva kampanja otettiin hyvin vastaan ja Yyteri sai ansaitsemaansa huomiota ennen lomakautta ja sen aikana. Valokuvanäyttely pysäytti ihmisiä pitkiksi ajoiksi ihastelemaan Yyteriä Helsingistä käsin ja Instagram-viestit puhuttelivat kohderyhmää, jota on tavallisesti vaikea tavoittaa. Kampanjan markkinointitoimenpiteet tavoittivat yhteensä noin 2,6 miljoonaa silmäparia.

Yyterin matkailuvuosi 2021 oli ennätysvilkas. Kävijöitä oli koko vuonna yli 386 000. Kasvua edelliseen vuoteen oli jopa 42 prosenttia. Kesäkuukausista heinäkuu oli aikoihin ylivoimaisesti vilkkain, kun Yyterissä vieraili yli 180 000 ihmistä. Päiväkohtainen kävijäennätys saatiin tiistaina 27.7., jolloin Yyterissä kävijöitä oli yli 12 000. Koko kesän kävijämäärä oli noin 312 000. Heinäkuussa myös Porin hotellien käyttöasteessa tehtiin uusi ennätys: hurjat 96 prosenttia. Yyterin kävijämääriä lasketaan neljällä laskuriportilla.

Kampanja saavutti sille asetetut tavoitteet. Markkinointitoimenpiteet saivat osakseen suurta huomiota ja Yyterin kävijämäärät kesällä 2021 ylittivät kaikki odotukset. Myös Visit Yyteri -verkkosivujen kävijämäärät kasvoivat 14 prosenttia vuotta aiemmasta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kotimaan matkailun ollessa megatrendi ja kilpailun koventuessa Visit Pori ja Sherpa halusivat lähestyä matkailumarkkinointia tuoreella tavalla.

Meillä jokaisella on paikka, joka on itselle rakas, mutta ei vielä kaikkien tuntema. Yyteri on juuri tällainen, monelle salaa rakas. Ajatuksesta syntyi Porin markkinoinnin rakkausteemasta ammentava Salaa rakas -kampanja, jossa Poria ja Yyteriä esiteltiin uudesta näkökulmasta. Kampanjan valokuvaajaksi valikoitui katuvalokuvillaan ihastuttanut valokuvaaja Kasperi Kropsu, jonka tunnistettavalla tyylillä haluttiin erottua perinteisestä matkailukuvastosta.

Kampanjan kohderyhmä oli Yyterin strategiassa määritelty urbaanit aikuiset. Valokuvanäyttely vietiin Helsinkiin, sillä pääkaupunkiseudun asukkaat nähdään potentiaalisena kohderyhmänä Porin matkailulle.

Kropsun valokuvat olivat esillä sekä Visit Porin sosiaalisen median kanavissa että Visit Yyterin verkkosivuilla ja niistä tehtiin myös maksettua somemainontaa. Digitaalisten kanavien lisäksi kuvista koottiin valokuvanäyttely kauppakeskus Kampin keskusympyrään, jonka ohi kulkee päivittäin tuhansia ihmisiä. Kahden viikon näyttelyssä oli päivittäin paikalla myös promoottori, joka kertoi kiinnostuneille lisää Yyteristä. Kampin jälkeen näyttely tuotiin kuukaudeksi Poriin, kauppakeskus Puuvillaan. Porissa tehtiin myös ulkomainontaa. Kropsun valokuvista teetettiin myyntiin T-paita, kangaskassi sekä postikortteja. 

Valokuvien tehosteena käytettiin kampanjan tyyliin sopivia, lirkuttelevaan sävyyn kirjoitettuja viestejä. Niitä julkaistiin muun muassa sosiaalisessa mediassa kuvateksteinä. Lisäksi viestejä lähetettiin yli sadalle sosiaalisen median vaikuttajalle Instagramin yksityisviestien kautta illan myöhäisinä tunteina. Viesteihin vastattiin innokkaasti ja vaikuttajat jakoivat keskusteluja omissa kanavissaan.

Kampanjaan kuului myös neljä viikkoa touko-kesäkuussa Radio Novalla pyörinyt radiomainos.

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla tuotiin esille Yyterin lukuisia aktiviteettimahdollisuuksia ja uniikkia luontoa. Vaikuttajien valinnassa otettiin huomioon Yyterille määritellyt kohderyhmät eli lapsiperheet ja urbaanit aikuiset. Asennemedian vaikuttajat Eveliina Tistelgren, Laura Tirkkonen ja Viena Kangas esittelivät Yyteriä seuraajilleen eri näkökulmista. Viesteissä korostettiin urheilumahdollisuuksia, luontoa ja perheaktiviteetteja. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Monikanavainen markkinointi vaatii rahallisten panostusten lisäksi myös henkilöresursseja. Tämä kannattaa ottaa huomioon kampanjoita suunnitellessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Suurissa markkinointikampanjoissa budjetti usein elää jonkin verran matkan varrella eikä tarkka budjetointi suunnitteluvaiheessa siksi ole aina mahdollista. Kun kampanjaa tekemässä on useampia tahoja, voi kommunikoinnissa tulla ajoittain eteen haasteita.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Vaikuttajamarkkinoinnin koordinoimisessa voi tulla esiin haasteita. Vaikuttajaa valitessa on hyvä ottaa huomioon, että asiakkaan ja vaikuttajan arvot ja näkemykset kohtaavat. Myös perusteelliset ohjeet siitä millaista sisältöä asiakas toivoo, ovat ajoittain tarpeelliset.