Salkkuvastaanotto suun terveydenhuollossa, Satakunnan HVA (RRP, P4, I1)
Salkkuvastaanotto vie palvelun suoraan asiakkaan luo. Toimintamallia on kohdennettu lasten ja nuorten suun terveydenhoitoon, mutta malli toimii muillakin. Mallissa korostuu asiakaslähtöisyys, yksilöllisyys, ennaltaehkäisy, tehokkuus ja joustavuus.
Salkkuvastaanoton toimintaympäristö on suunniteltu joustavaksi ja asiakaslähtöiseksi, jotta suun terveydenhuollon palvelut voidaan tuoda lähemmäksi asiakkaita. Salkkuvastaanoton toimintaympäristöt eivät ole perinteisiä hammashoitoloita, vaan palvelut viedään suoraan asiakkaiden luokse. Tällaisia toimintaympäristöjä ovat:
- Koulut
- Hoivakodit tai tuetun palveluasumisen yksiköt
- Asiakkaiden kotiin vietävät palvelut
- Muut tilat, joissa on tarvetta hammashoidon palveluille.
Toimintaympäristön joustavuus mahdollistaa palveluiden kohdentamisen tehokkaasti eri asiakasryhmille ja parantaa suun terveydenhuollon saavutettavuutta ja vaikuttavuutta.
Salkkuvastaanotto ratkaisee suun terveydenhuollon saavutettavuusongelmia viemällä palvelut suoraan asiakkaiden luo, kuten kouluihin.. Tämä säästää aikaa, vähentää kiinteiden hoitoloiden kuormitusta ja parantaa erityisryhmien, kuten lasten hoitoon pääsyä.
Pyritään vastamaan hoitokuorman kasvuun ja vähentämään hoitovelkaa. Tarkoituksena on edistää myös heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hoitoon pääsymahdollisuuksia kehittämällä uusia toimintamenetelmiä heidän saavuttamiseensa.
Toimintaa mitataan Nordic Health Groupin (NHG) tuottaman datan pohjalta. Mittareina toimivat:
- Ennaltaehkäisytyön onnistuminen
- Alkavan karieksen suhteellinen pysähtyminen suhteessa kiinteään hoitolaan
- Karieksen varhaisdiagnostiikka
- Hoitojakson pituus ja kesto
- Hoitokäyntien tehokkuus
- Suhteutetaan karieksen pysähtymisen onnistumiseen.
Salkkuvastaanoton käyttöönotto vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua. Keskeisiä toimenpiteitä, joita tulee ottaa huomioon toiminnan toteutusta aloittaessa ovat:
- Henkilöstön koulutus ja osaaminen
- Instrumentaatio ja välineistön hankinta
- Palvelutarpeen kartoitus
- Toimintaympäristön valinta ja turvallisuus
- Aseptiikka
- Toiminnan suunnittelu ja jalkauttaminen
- Viestintä
- Jatkuva kehittäminen
Näiden toimenpiteiden avulla salkkuvastaanoton käyttöönotto voidaan toteuttaa turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti. Tällä parannetaan suun terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja vaikuttavuutta.
Salkkuvastaanottoa voidaan käyttää monissa erilaisissa asiakasryhmissä.
- Koululaiset:
- Salkkuvastaanotto voidaan järjestää kouluissa, jolloin hammashoitopalvelut tuodaan suoraan oppilaiden luo. Tämä vähentää poissaoloja koulusta ja helpottaa hoitoon pääsyä, sekä sen suunnittelua.
- Pystytään yksilöimään toimintaa ennaltaehkäisevästi tai purkaa määräaikaistarkastuksia pois kiinteästä hoitolasta.
- Parhaimmat mitatut tilastot ovat koostettu koululaisilta, joiden alkavat kariekset pysähtyvät tehokkaasti salkkuvastaanotolla.
- Ikäihmiset:
- Hoivakodeissa ja tuetun palveluasumisen yksiköissä asuvat ikäihmiset hyötyvät salkkuvastaanotosta, sillä se tuo hammashoitopalvelut heidän lähelleen. Tämä parantaa saavutettavuutta ja vähentää tarvetta kuljetuksille.
- Palvelun tehokkuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä asiakkaiden hoidontarve voi olla suurta ja hoitotilanteet haastavampia.
- Syrjäytymisvaarassa olevat:
- Salkkuvastaanotto voi tarjota matalan kynnyksen palveluja niille, jotka eivät muuten hakeutuisi perinteiseen hammashoitolaan. Tämä voi sisältää esimerkiksi kehitysvammaiset tai muut erityisryhmät.
- Toimintamallia on testattu mm. ukrainan sotapakolaisten hoitojen edistämiseen kouluikäisillä heidän omassa asumisyksikössä.
Säännöllisyys ja tiimityöskentely:
- Säännölliset käynnit samoissa hoitopaikoissa luovat pysyvyyden tunnetta ja luottamusta asiakkaiden keskuudessa.
- Tiimimallin hyödyntäminen mahdollistaa joustavan työkuorman hallinnan ja yksilöllisten vahvuuksien hyödyntämisen.