Selkäleikatun potilaan digihoitopolku, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Selän digihoitopolku on KymenHVA asiointi -sovelluksen avulla kuntoutuksessa käyttöönotettava polku selkäleikatuille asiakkaille. Syksyllä 2024 käynnistyvän pilotoinnin jälkeen on ajatuksena laajentaa polkua myös muille selkäasiakkaille.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia digitaalisia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. Etäpalveluita voidaan hyödyntää moniin asiakkaiden tarpeisiin muun muassa omahoidon ja kuntoutumisen tukena. 

Kymenlaakson hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa lähdettiin kehittämään selkäleikkauksen jälkeistä kuntoutumista tukevaa digihoitopolkua keväällä 2024. Kehittäminen toteutui RRP-hankkeen tuella. Digihoitopolun tekninen toteutus on rahoitettu ICT-muutoshankkeesta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Selän digihoitopolun kehittämiseen koottiin kuntoutuksen ammattilaisia, joiden kanssa tehtiin polun määrittelyä ja materiaalien valintaa. Työpajasarjan avulla yhteistyössä sovelluksen toimittajan kanssa luotiin malli polusta, jonka pilotointi alkaa syyskuussa 2024. 

Kuntoutuspalveluissa vuonna 2023 aloittaneessa digiterapiakeskuksessa työskentelevät fysioterapeutit käynnistävä toiminnan Suomen kestävän kasvun ohjelman, digitaalisen sote-keskus -hankkeen tuella. Kaikki keskuksen fysioterapeutit osallistuivat polun kehittämiseen kaikissa vaiheissa. Lisäksi kehittämisessä oli mukana kuntoutuspalveluiden terapeutteja ja esihenkilöitä sekä projekteissa työskenteleviä ja tietohallinnon ammattilaisia. 

Tavoiteltu muutos

Digihoitopolut täydentävät tai voivat jopa korvata lähikäyntinä toteutuvia vastaanottokäyntejä. Toimintoja voidaan automatisoida sovellukseen, jolloin asiakkaat saavat samat yleistiedot aiheesta. Materiaalien tulostaminen  ja manuaalinen työ pystytään minimoimaan. Sovelluksen viestitoiminnon avulla asiakkaiden on mahdollista kysyä suoraan ammattilaisilta yksilöllisesti hoitoon liittyvistä asioista, puhelimella keskitettyyn numeroon soittamisen sijaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Selkäleikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen tulee panostaa asiakkaan kuntoutumisen kannalta, mutta myös taloudelliselta näkökannalta, että asiakkaan toimintakyky palautuu parhaaksi mahdolliseksi leikkauksen jälkeen. Leikkauksesta toipuminen on pitkä prosessi ja voi kestää jopa vuoden. 

Kymenlaakson hyvinvointialueella toimii asukkaista kerätty kehittäjäjoukko, joiden mielipiteitä hyödynnetään esimerkiksi palveluiden kehittämisessä. Kysyimme tältä joukolta esimerkkien avulla, missä muodossa he haluaisivat saada tietoa digitaalisella hoitopolulla. Videot ja kuvalliset ohjeet sekä tiiviit opas-malliset tietopaketit saivat eniten kannatusta.

Ratkaisun perusidea

Selän digihoitopolku käynnistyy pilottina selkäleikatuille asiakkaille 4.9.2024 alkaen. Digiterapeutti soittaa asiakkaille selkäleikkauksen jälkeen ja tarjoaa samalla digihoitopolun mahdollisuutta. Polku toimii KymenHVA asiointi -sovelluksessa. Asiakkaan suostumuksella hänelle avataan hoitopolku, jossa on tietopaketti leikkauksen jälkeisestä kuntoutumisesta sekä eri ohjeita. Sovelluksen kautta on myös mahdollista viestiä ammattilaisten kanssa. 

Terapeutti voi lisätä asiakkaalle uusia harjoitteita tai muuta tietoa tai tehtäviä sovellukseen. Polku on auki 12kk leikkauksen jälkeen. Ammattilainen voi sulkea polun aiemmin asiakkaan toiveesta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digihoitopolusta tiedotetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivuilla, Intrassa, somessa sekä eri toimipisteiden inforuuduilla. Pilotin kautta toivotaan kokemusta digipolun toiminnasta, että toimintoja voidaan edelleen kehittää. 

Polun kehittämiseen kului aikaa noin 4kk, jolloin työpajoja pidettiin säännöllisesti suunnitellun mukaisesti. Kehittäminen toteutettiin hankkeen tuella sekä rahallisesti että aikaresurssin suhteen. Hyvän lopputuloksen saavuttamiseen tarvitaan sitoutuneet ammattilaiset, jotka ovat mukana koko prosessin ajan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digipolkujen käytöstä eri sairauksissa ja elämänvaiheissa on jo hyvää kokemusta ja tarve on havaittu. Ammattilaisen työn kannalta on tärkeää pohtia esimerkiksi viestintää poluilla asiakkaiden kanssa, millaisilla palvelulupauksilla viesteihin vastataan ja miten digityö linkittyy parhaiten muuhun työhön. Resurssointi voi olla alussa haastavaa, kun ei tiedetä, millaista kiinnostusta digipolut saavat asiakkaiden keskuudessa. Kymenlaaksossa digipolkupilottiin osallistui neljä fysioterapeuttia, jotka hoitivat polulle nostot sekä muun tarvittavan asiakasviestinnän. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Selkäleikatun polku avattiin 14:sta asiakkaalle, joista 9 otti polun käyttöön. Polun käynnistyessä oli jo tiedossa, että hyvinvointialueen digialustakilpailutuksen päätyttyä polkujen alusta voi muuttua, joten pilotti pidettiin pienenä ja sitä mainostettiin vain käynnistyksen yhteydessä. Pilotti päättyy tammikuun alussa 2025 ja polut voidaan halutessa ottaa käyttöön toisella alustalla.