Selviytymispeli - toiminnallinen vanhempainilta alakouluun

Selviytymispeli on 5- ja 6 luokkalaisille sekä heidän vanhemmilleen tarkoitettu yhteinen vanhempainilta.

Toimintaympäristö

Toiminnallisen illan aikana on tarkoitus saada lapset vanhempineen käsittelemään lasten elämään ja hyvinvointiin liittyviä asioita pohdinta- sekä toimintarastien kautta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Selviytymispeli – illat ovat alkujaan kehitetty Päijät-Hämeessä, jossa Säkylässä keväällä 2014 aloittanut etsivä nuorisotyöntekijä Katja Uustalo on ollut järjestämässä iltoja useana vuotena. Säkylässä illat on järjestetty osana Pois syrjästä – hanketta. projektityöntekijä, Sanna Vähä-Vahe, sanna.vaha-vahe@sakyla 044-7328188

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Rastien aiheina ovat muun muassa sosiaalisenmedian säännöt, päihteiden käyttäminen ja niiden haitat, erilaiset kodin ja koulu säännöt, energiajuomat jne.

Toteutussuunnitelma

Toiminnalliset vanhempainillat järjestetään koulun jälkeen illalla. Vanhempainillan kesto on noin 2.5h ja se on lapsille pakollista kouluaikaa. Illan aikana tarjotaan oppilaille ja huoltajille iltapalaa. Opettajan ja rehtorin rooli on illan aikana minimaalinen. He ovat illassa läsnä ja hoitavat kahvituksen. Ulkopuoliset tahot hoitavat illan vetämisen. Säkylässä iltoja on ollut toteuttamassa nuorisotoimen, sosiaali- ja terveystoimen sekä projektin työntekijöitä. Jokaiselle luokalle järjestetään oma iltansa ja mahdolliset pienryhmän oppilaat sulautetaan isompaan ryhmään.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toiminnallisen illan aikana on tarkoitus saada lapset vanhempineen käsittelemään lasten elämään ja hyvinvointiin liittyviä asioita pohdinta- sekä toimintarastien kautta.

Ratkaisun testaaminen

Toiminnallisten iltojen ennakkovalmistelut

Vetäjätahot sopivat vanhempainiltojen päivämäärät ja lähettävät rehtorille ja 5.luokkien opettajille ennakkotiedotteen toiminnallisista vanhempainilloista. Opettajat varaavat omalle luokalleen sopivan illan. Jokainen luokka tarvitsee oman illan, joten opettajia kehotetaan valitsemaan päivistä paras vaihtoehto ja varalle toiseksi paras vaihtoehto. Päivämäärien sopimisten jälkeen opettajille lähetetään saatekirje ja nuorten koteihin jaettava kutsu. Opettajat ilmoittavat muutamaa päivää ennen iltaa, vetäjille osallistujien määrän.
Iltoja varten on hyvä tehdä myös ns. materiaalilaatikko, jossa ovat rastienohjeistukset sekä rasteilla tarvittavat tarvikkeet mm. kyniä, paperia, teippiä, huiveja, narua, rastien numerot, sinitarraa, palautelomakkeet, positiiviset viestilaput yms.

Ratkaisun perusidea

Selviytymispelin tavoitteet

- Asenteiden muokkaaminen
- Keskustelun herättäminen
- Riskien tiedostaminen
- Minäkuvan vahvistaminen
- Lasten ja vanhempien positiivisen vuorovaikutuksen lisääminen
- Ryhmän sosiaalisen paineen vastustaminen
- Vuorovaikutus – ja ihmissuhdetaitojen vahvistaminen
- Joustavan koulusta kuluun siirrettävän kasvatusmateriaalin tuottaminen

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnallisuutensa, kodin, koulun ja yhteistyöverkostojen yhteen kokoavuutensavuoksi Selviytymispeli-illat onnistuivat vastaamaan valtakunnallisestikin ilmenneisiin tarpeisiin kehittää vanhempainiltoja. Selviytymispeli-vanhempainillan vertaistukea tarjoavaa merkitystä ei voi vähätellä ja se on mitä parhain toimintamuoto kodin ja koulun sekä vanhempien ja lasten välisen vuorovaikutuksen tukemiseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Selviytymispelien rastien määrää voi tarpeen mukaan vähentää. Selviytymispelin jälkeen toteutetaan purkutilanne, minkä järjestämiseen osallistujat ovat toivoneet hyvin suunniteltua ohjausta.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pois syrjästä-hanke päättyi30.10.2016 on Selviytymispeli-vanhempainiltoja saatu is-tutettua Ulvilan alakouluihin ja jatkuvuutta iltojen suhteen on Friitalan ja Vanhakylän kouluihin tiedossa.