Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisen asiakasohjauksen kehittäminen mielenterveys- ja päihdepalvelujen tulosalueen kuntoutus- ja asumispalvelujen palvelualueella Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP2, P4, I1).
Projektissa suunnitellaan, kehitetään ja tuetaan Asiakasohjausyksikkö Dynamon toiminnan käynnistämistä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumis- ja kuntoutuspalveluissa.
Arviointi- ja ohjaustiimin käynnistyminen lähti Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tarpeesta luoda ketterä prosessi asiakkaan sosiaalihuoltolain mukaiseen palvelutarpeen arviointiin mielenterveys- ja päihdepalvelujen tulosalueen asumis- ja kuntoutuspalvelujen palvelualueella.
Palvelualue perustettiin 1.1.2023 hyvinvointialueiden käynnistyessä, eikä vastaavaa toimintaa ole aikaisemmin ollut Kanta-Hämeessä ennen hyvinvointialueen käynnistymistä. Kokonaan uuden palvelualueen perustaminen edellyttää toimintakäytäntöjen luomista sekä niistä sopimista. Asumis- ja kuntoutuspalvelujen palvelualue vastaa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yli 18-vuotiaiden sosiaalihuoltolain mukaisten mielenterveystyön sekä päihde- ja riippuvuustyön erityispalvelujen asumis- ja kuntoutuspalvelujen järjestämisestä.
Tarkoituksena luoda sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja hoidontarpeen arviointia tukeva kokonaisuus, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostuksessa on luotu uudenlaisia palvelurakenteita ja prosessien luominen palveluiden sisällä on tarpeen, jotta saadaan luotua aitoa yhteistä sosiaali- ja terveydenhuollon työtä.
Asiakasohjauksen (Dynamon) käynnistämisellä asumis- ja kuntoutuspalvelujen palvelualueen ensilinjan työskentely eriytetään sosiaalityön suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta työskentelystä. Tarkoitus luoda mahdollisimman sujuva palvelupolku, jossa asiakkaiden erilaiset lähtökohdat määrittävät palveluprosessin sisällön. Tavoitteena poistaa päällekkäisyyttä ja vapauttaa resurssia, lopulta saavuttaa taloudellista hyötyä. Yhteistyö eri toimijoiden välillä on toimivaa, jossa luotetaan jokaisen ammattilaisen tekemään työhän ja asiakkaan siirtyminen on sujuvaa.
- Projektin käynnistyessä projektiin palkattiin kaksi toiminnan projektipäällikköä palveluohjaaja sekä sosiaalityöntekijä.
- Projektille määriteltiin monialainen projektiryhmä sekä projektin etenemistä valvova ohjausryhmä. Omistajaksi nimettiin palvelualuepäällikkö.
- Kehittämistä tuettiin RRP2 -hankkeesta taloudellisesti.
- Asiakasohjauksen sisällä työskentelee muitakin ja heitä on osallistettu projektin edistämiseen.
- Projektin aikana huomioitiin liitospinnoilla toimivien ammattilaisten tarpeita kehittämisen näkökulmasta.
Tavoitteena on
Eriyttää sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta sosiaalityöstä. Suunnitella, kehittää ja käynnistää systeemiseen ajatteluun perustuva asiakasohjauksen malli (Dynamo), jossa annetaan sosiaalihuollon mielenterveys- ja päihde- ja riippuvuustyön asiakkaille sosiaalihuoltolain mukaista ohjausta ja neuvontaa, käsitellään keskitetysti yksikköön saapuneet sosiaalihuollon asiat sekä tehdään sosiaalihuoltolain mukaisia palvelutarpeen arviointeja. Myöhemmässä vaiheessa asiakasohjauksen (Dynamon) toiminta on tarkoitus laajennetaan mahdollisuuksien mukaan sote-yhteiseksi toiminnaksi.
Tutkia, selvittää ja tunnistaa mistä asiakkaan tilanteessa saattaisi olla kyse sekä vahvuudet ja voimavarat, joita voidaan vahvistaa.
Toteuttaa palvelutarpeen arviointi interventiona, jonka jälkeen sosiaalihuollon asiakkuus päättyy tai asiakkuuden jatkuessa asiakkuuden kokonaiskestoaika lyhenee. Asiakkuuden jatkuessa asiakkaan työskentelylle voidaan asettaa selkeät tavoitteet, keinot sekä mittarit niiden saavuttamisen arvioimiseksi.
Toiminnan viitekehyksenä on
-
Systeeminen ajattelu
-
Dialoginen verkostotyö
Muutosta mitattiin asiakkuuksien keston ja arviointiin pääsyn aikoina.
-
Palvelu- ja prosessikuvausten laatiminen.
-
Asiakasohjausyksikkö Dynamoon asiakkaaksi tulon prosessi, palvelun sisällä olevat prosessit ja päällekkäisyyksien poistaminen, palvelusta toiseen siirtyminen ja prosessien kuvaus eri palveluiden välillä.
-
Yhteistyö sidosryhmien kanssa, tiedottaminen ja viestintä.
-
Toiminnan arviointi ja mittarit.
-
Terveydenhuollon kytkeminen prosessiin ja kirjaaminen eri järjestelmiin.
-
Jalkautuminen ja juurruttaminen niin, että kehittäminen jää käytäntöön.
-
Toimintakykymittarin (ICF) soveltaminen palvelutarpeen arvioinnissa.
Asiakasymmärryksen lisäämistä tehtiin projektin aikana.
Kehittäminen ja ideoiminen tapahtui projektin aikana. Asiakkaiden tarve ja olemassa olevat olosuhteet määrittivät kehittämisen suuntaa.
Ideat käsiteltiin monialaisessa ohjausryhmässä.
Asiakasohjauksen malli (Dynamo) kokoaa asiakkaan palvelut asiakkaan tarpeen mukaan.
Ideaa testattiin asiakkailla toiminnassa kehittämisen ohella, mutta systemaattinen palautejärjestelmä ei ollut käytössä.
Tavoitteena on luoda Kanta-Hämeen yhteinen asiakasohjauksen malli mielenterveys- ja päihdepalveluiden tulosalueen asumis- ja kuntoutuspalveluihin.
Kokeilu osana kehittämistä tarjoaa hyvän mahdollisuuden arvioida ja juurruttaa toimintaa yhtäaikaisesti. Asiakasohjauksen toiminnan malli jää elämään ja käytäntöjä kehitetään jatkuvasti vaikka RRP2 -hankkeen tuki jää pois kehittämisestä. Palvelu juurtuu kehittämisen myötä ja muovaantuu tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.