Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisen asiakasohjauksen kehittäminen mielenterveys- ja päihdepalveluiden tulosalueen kuntoutus- ja asumispalveluissa. Kanta-Hämeen hyvinvointialue.(RRP, P4, I1).
Projektissa kehitetään ja tuetaan toiminnan käynnistämistä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumisen- ja kuntoutuksen asiakasohjausyksikön perustamista.
Toimintamallin nimi
Projektissa kehitetään ja tuetaan toiminnan käynnistämistä Kanta-Hämeen hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumisen- ja kuntoutuksen asiakasohjausyksikön perustamista.
Asiakasohjausyksikkö Dynamo kokoaa asiakkaan ympärille tarpeen mukaisen verkoston. Arviointiin pääsy on sujuvaa ja eteneminen palvelun sisällä vaikuttavaa. Yksikön palvelulla on tarkoitus ehkäistä raskaiden palveluiden tarvetta ja vahvistaa asiakkaan toimijuutta.
Arviointi- ja ohjausyksikön perustaminen käynnistyi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tarpeesta luoda ketterä prosessi asiakkaan palvelutarpeen arvioon mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluissa. Palveluihin ohjautuminen ollut hidas ja kankea prosessi.
Tarkoituksena luoda sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita nivova kokonaisuus, joka on uudistuneen mielenterveys- ja päihdelainsäädännön mukaista toimintaa. Nykyisellään palvelut erillään ja riski päällekkäisyydelle olemassa.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen muodostuksessa on luotu uudenlaisia palvelurakenteita ja prosessien luominen palveluiden sisällä on tarpeen, jotta saadaan luotua aitoa yhteistä sosiaali- ja terveydenhuollon työtä. Ennen projektin käynnistymistä arvioon pääsy oli kankea ja asiakkaat jäivät odottamaan arvioon pääsyä pitkään ja syntyi riski palvelun ulkopuolelle ja ongelmien kasautumiselle.
Asiakasymmärryksen lisäämistä tehtiin projektin aikana.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiseen työhön sitoutuminen edellyttää yhteisen ymmärryksen luomista prosessista, arviointimenetelmistä ja kirjaamisesta.
- Sujuvan prosessin luomiseen tulee olla ketteriä yhteydenottoväyliä ja vahvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
- Prosessikuvausten tulee olla kaikille selkeitä.
- Riittävät resurssit ja selkeät roolin jaot eri ammattilaisten välillä.
- Vahvaa muutosjohtamista ja yhteistyön rakentamista.
- Muutoksen sitoutunut henkilöstö ja johto.
- Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumisen ja kuntoutuksen palveluntarpeessa olevat asiakkaat tunnistetaan varhain.
- Asiakkaan tarve määrittää ketterän avun ja prosessi on kaikille selkeä.
- Ammattilaiset kokevat työtyytyväisyyttä saadessaan tehdä vaikuttavaa työtä, jossa yhteistyö on monialaista ja prosessit selkeitä.
- Asiakkaan ongelmat eivät kasaudu ja tarve sosiaali- ja terveydenhuollon palveluun vähenee.
- Asiakkaan oma toimijuus vahvistuu.
Kansikuva
